Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Lapinette,
Erkänner att vi har en excelmall med alla vinerna inlagda. Oups!
Namn, Nr, Druvor, Land, Region, Antal flaskor, Pris, Årgång, Drickes år, Inköpsställe, Inköpsrekommendation (t ex Anders Röttorp DI - som är husgurun) och kommentarer - t ex vad vi åt till när vi drack en flaska och hur det passade till. Man glömmer så fort och har vi t ex en låda av samma vin så är det dumt att äta samma mat två ggr till vinet om det passade bara "sisådär" till.
Vi till och med kontrollinventerar källaren ibland för att se att listan stämmer. Ja, vi är nog lite galna. Särskilt om vi ser på summan på alla viner som ligger i källaren och där en hel del inte ska drickas förrens 2025 eller senare. Hrmpf...lär dricka goda viner som pensionär.
Har dessutom lagt in ett filter så vi kan sortera fram t ex alla viner som "ska" drickas i år, sortera ned det på land, druva etc. Praktiskt när vi vill ha ett vin till exempelvis anklever och vill ha en Gewurtztraminer som är redo att dricka i år - plopp så söker vi och vips får vi fram vilka viner vi har som stämmer in.
Bara för att slutligen visa hur galna vi är så har vi även en vinetikett med nummer runt halsen på alla flaskor så att det ska vara lätt att hitta. (Förutom att de då dessutom ligger sorterade i olika källare vitt/rött samt uppdelat på länder.)
Jag inser hur tokiga vi är när jag ser detta i skrift!
Men Rosen - det där tycker jag låter fullständigt normalt i MINA öron
Ok, vi har inget excel-ark ännu, men väl har vi skrivit på flaskorna vi har liggande när & var vi handlade dem & ev även priset för att ha lite hum om det var ett billigt eller dyrt vin. Hmmm förresten, skriva på etiketten - vem vet, det kanske är ett etikettsbrott utan dess like??!! Jaja, strunt samma! Det passar oss & det är ju det viktigaste!
Fast just det - jag har ju en bok där jag skriver in middagar vi lagar - maten, vinerna & vilka som var med! Plus att jag skriver dit mina personliga omdömen om vinet & maten! Det är nog en bra bit på nördvarningsskalan det med, misstänker jag
Det där du sa om att öppna två-tre flaskor & prova dem till maten - det ska jag absolut introducera här hemma! Enda "abret" för tillfället är att jag grymt lättpåverkad numera, efter "graviditetsuppehållet" & att jag dricker måttligt så länge jag ammar... Jag blir ju för sjutton snurrig på ett enda glas numera! (billig i drift!) Så jag tar det väldigt försiktigt Njuta i smååå klunkar!
Har ju förresten flera vinböcker i hyllan kom jag på nu! Fick en jättetjock när jag slutade på förra jobbet - "Vin" av André Dominé, "Munskänkarnas Vinbok" och nu senast när jag fyllde år fick jag "Nya Stora Vinskolan" av Mikael Mölstad i present av Muggles & Miss X! I den förstnämnde borde det ju i rimlighetens namn finnas info om vingårdar i norra Italien, med tanke på tegelstens-sizen Hmm, jag har ju massor att läsa & lära, om jag bara tar mig tiden! Låter smart det där att ta det i korta etapper, bara några minuter! Minns att jag gjort det med de champagneflaskorna vi tog hem från Epernay - slagit upp dem i Richard Juhlins bok innan vi druckit dem etc.
Lätt att skriva mkt & långt när det handlar om sådana här intressanta ämnen Nu har mannen min hoppat i säng, dags att jag följer efter!
Förhoppningsis - kan tyvärr inte hjälpa dig med Aruba.
Telis - Park Aveny är inte ngt Scandic-hotell, det tillhör Elite-kedjan. Däremot läste jag ngstans precis nu i dagarna att Scandic Rubinen på Avenyn fått ngn utmärkelse för sin frukostbuffé.
Två andra hotell här i stan som hade varit kul att testa är Elite Plaza vid domkyrkan & Avalon som öppnade för knappt ett år sen. Bokar man deras penthouse får man en pool på köpet, där man kan bli inspanad nerifrån gatan
Fast man får ha ganska gott om pengar till båda de hotellen...
www.elite.se/hotell/goteborg/plaza/
www.avalonhotel.se/sv/
Mannen lagade förresten en jättegod middag när vi kom tillbaka från Sthlm i tisdags kväll - couscous med diverse gott nerblandat & till detta bidde det en Bellingham Pinotage - yummie!
Ok, jag SKA sluta nu!
Glad att inte vara ensam med nördvarning gällande vinerna, tack Piggelin!
Boken med middagar är ju lysande. Inser att vi fick en fin (tom) bok i bröllopspresent för just detta ändamål. Har inte använt den ännu.
Du ser, ni kollade upp Champagnen, bara att fortsätta på den inslagna vägen då! Munskänkarnas vinbok är trevlig och Mölstad är kunnig som få. Vi använder hans "En värld av vin" som uppslagsbok. Tydlig, översiktlig och bra bok. Munskänkarnas vinbok är lektyr som förgyller dagen.
Champagne dricker vi inte så ofta så Juhlins jättebok ligger oftast orörd. Vi har snöat in på Rotari som är ett jättebra mousserande vin för en rimlig peng. Förresten, drick mousserande till pizzan nästa gång - briljant kombo!
Rosen - jag hade absolut gjort på samma sätt men det är först och främst maken som är vingalen i vår familj och han har inte alls samma ordning. Vi blev rätt överraskade när vi köpt våra vinkylare och skulle lägga in vinerna ... oj, hade inte alls så många kvar. När vi körde upp från Cannes låg ca 60-70 riktigt fina Bordeauxer och Bourgogner i bilen... vi har njutit av dem.
Gällande DI och Röttorp så klipper jag ut hans listor lite då och då (senast här om dagen) och när jag lite lätt tittade på en gammal lista jag hade i kalendern så såg jag att jag kunde markera av flera av våra favoritviner på Systembolaget därifrån. Sådana viner som slinker ned i veckan, på middagar ... inget som läggs för att sparas.
Pizza och champagne var makens och min sista middag som ogifta ! Det bidde så då vi absolut ville tulla lite av vår skumpa (Pol Roger som jag pratar varmt om hela tiden här på BT). Jag bar ju hem alla flaskor från Frankrike till vårt bröllop. Mousserande går inte hem hos oss... maken förstår inte alls vitsen med att dricka kopior till riktig champagne.
Men Lapinette, du är bara för härlig!
"maken förstår inte alls vitsen med att dricka kopior" - underbart!
Rosen - det är sant!
Lapinette, jag betvivlar inte en sekund att det stämmer - och det är så himla härligt. När det gäller vin så är det inte så många av mina bekanta som egentligen verkligen VET vad de vill och gillar, därför mycket uppfriskande att läsa om din man.
Vi dricker hyfsat mycket vin i Sverige från många olika länder i världen men vi vet inte direkt så mycket om vinerna utan går på i "same-same". Hur skulle annars Systembolaget komma undan med att ha en årgång i katalogen/datorerna och en annan årgång som man räcker ut över disk? Eller allra värst; du köper flera flaskor av samma sort och får OLIKA årgångar utan att de i kassan säger något. (De har inte ens märkt det.)
När jag stundom upptäcker detta och påpekar det för personalen så får jag svar som: Jamen, vad spelar det för roll? Nu är det dessa flaskor vi har!
Vad säger man?
Ja, där vet du min åsikt. Maken kollar in ett vin på internet, går till Systemboalget och köper vinet. Väl hemma och middagen framdukad upptäcker han att det inte alls var 2003 utan en årgång 2005. Sen så är det så att det finns massor med viner mellan typ 60-80 kronor, när man väl kommer över 120 så är inte sortimentet så stort.