Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Två snabba frågor:
1. Min man ska åka till Italien imorgon för tre dagar med jobbet. Tänkte han kunde köpa hem några goda viner.
Någon som har några goda tips???????
Gillar cabernet, tempranillo, zinfandel mest.
2. Någon som varit på Azorerna?????
Mina föräldrar ska dit på torsdag.
Tips på något man inte får missa?????
Mrs B - Jag har varit på Azorerna och det jag skulle rekommendera är att dem hyr en taxi för en dag, eller två, och ber att få en sightseingtur åt ena hållet på ön en dag och åt andra hållet en annan dag. Vi gjorde så tillsammans med två par som vi hade träffat på hotellet och det var riktigt bra, billigt, bra guide och vi fick se det som var värt att se.
Tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på de ställena som jag tyckte var värda att se.
Mrs B
Angående röda viner och Italien så görs inte vin i Italien i huvudsak på de druvor du nämner. Zinfandel kan bäst översättas till Primitivo i Italien (en del hävdar att det är samma druva).
Jag får uppfattningen att du gillar lite kryddiga viner av druvorna du nämner så låt maken kika efter viner av druvorna Primitivo och Negroamaro. Han kan gärna släpa hem en Amarone också - de är lite dyrare men ack så goda att dricka till en bit parmesanost. Hittar han en Ripasso så funkar det bra också och de är lite billigare men med mycket smak.
Avseende Azorerna - tag med en varm tröja och en vindtät/vattentät jacka. Det är som en lagom svensk sommardag där och blir sällan/aldrig riktigt varmt.
Tack så mycket för tipsen!!!!!
Ska bli kul och se vad maken kommer hem med, han som mest gillar öl!!!!
Får sen vänta med spänning på mina föräldrars kort från Azorerna, pappa är en fena på att ta många och fina kort när de är iväg och reser.
Har ju tyvärr inte så mkt att bidra med på den sthlmska restaurantscenen, men kul att läsa ändå!
Läste en mysig artikel om Sorrentohalvön häromdagen, att matnödrarna börjat hitta dit mer & mer, inte bara de romantiska paren - tänkte direkt på er, Lappis & Rosen Visst har du varit där, Lappis? Jag var där för 8-9 år sen & tänkte då att jag helt klart åka tillbaka så småningom.
Av ngn anledning så har de delat upp artikeln i två delar i nätversionen:
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=420458
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=420481
Beskrivningen av buffelmozzarellan & bufflarna - mmm!
Piggelin - visst, var där för exakt två år sedan...eller rättare sagt imorgon åkte vi ned för två år sedan. Lite yr i mössan idag.
Hmmm, är det det som också kallas Bakis?!
Fast jag lät nog snurrig med - romantiska par & i nästa andetag nämner jag dig & Rosen, som om ni var paret
Absolut - jag och Rosen!!!!
Viva Italia!
Maken sitter och tittar på Giro d'Italia på TV. Det är så viktigt att han alltid är ledig från jobbet när Girot går i maj - och Tour de France i juli.
Läste om ett hotell och krog på Sorrentohalvön häromsistens. Hmmm, undrar om jag sparat länken?