• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Originalrosen

Piggelin,
    Amerikanskt kött - intressant! Det är ju himla gott kött när man är i USA men jag har sällan sett något nordamerikanskt kött i Sverige. Får prata med maken, han har också jobbat med köttimport. :)

• Piggelin1

Rosen, det sunkiga hotellet i Riquewihr du skrev om, har du länken dit, OM vi skulle hamna i de krokarna i sommar?!
    Minns att jag var i Riquewihr en sväng då för 14-15 år sen, fin liten stad, om än ganska turistig (lite som San Gimignano i Toscana vill jag minnas). Åt en väldigt god middag i Colmar också, minns att jag åt Münster-ost med kumminfrön efter maten. Yummie!

Just det, du skrev om Amarone-viner - har du koll på vart man ska åka om man är i den regionen i Italien?

Kan annars (typ tre sidor försent) meddela att vi har en salig blandning av viner i vårt vinförråd. Flera Savignon Blanc- & Riesling-viner från Marlborough på NZ, några pinotage från olika ställen i SA (Jacobsdal, Bellingham etc), sen flera italienare (bla en Amarone som jag fick när jag bytte jobb för 1½ år sen - den ska öppnas när jag slutat amma helt ), sen några flaskor champagne fortfarande från vår tur dit för 2½ år sen. Franska viner är jag jättedålig på, men skulle vilja bli bättre. Amerikanskt köper vi väldigt sällan, men några chilenare & argentinare har följt med hem från bolaget några ggr.

• anne på grönkulla

För en gångs skull har jag nåt vettigt aatt säga om vin - väntar på leverans av 12 flaskor var av Amarone och Chateau Musar!

• Lapinette

Maken har precis beställt (via internet) mer vin! Dessa fraktas till svärmor och sen blir det att ta några flaskor åt gången när vi är där.

• Piggelin1

Just det, måste ju berätta att vi drack en helt ljuvlig shiraz för några veckor sen. Vi köpte ju med oss några få flaskor hem från SA (precis så att vi ta med det i handbagaget, två dgr efter vår hemkomst var då när det blev förbjudet att medföra vätska in i kabinen...) & de har legat till sig sen dess. Nu öppnade vi den första av två Inkara Shiraz 2003 (från vingården Bon Courage i Robinson-området). Tydligen hade den fått ngn fin utmärkelse 2005 & vi köpte alltså med oss ett par flaskor hem. Den var HELT grym!!
    För skoj skull så sökte jag efter Inkara på systemets hemsida efteråt & där kunde man beställa en shiraz från året efter, 2004, för 165 kr flaskan Inte konstigt om vinet var gott med tanke på den prislappen! Minns dock inte vad vi pröjsade för den i SA. Funderar på om jag ska maila bolaget & se om det går att få tag på ngn från 2003! Där är ju faktist bolaget ruggigt bra, suverän service när det gäller att beställa etc.

• Lapinette

Anne - vart beställer du detta och hur fraktas de hit? Vårt problem är att vi inte kan beställa flaskorna till Sverige.

• anne på grönkulla

Lapinette, jag bor inte i Sverige, så det förklarar saken. Har beställt från en firma här, ihop med några kollegor. Sorry att jag inte kan hjälpa dig mer...

• Piggelin1

Anne, har du åkt runt & har några tips på vingårdar där de gör Amarone?

Lappis - perfekt att ni kan beställa hem till svärmor & sen hämta hem det pö om pö!

Hmmm, städdag med föreningen idag, egentligen vill man ju göra annat när det är så här fint väder. Mannen är ute & gör en insats just nu, men själv vaktar jag vår sovande dotter, så TYVÄRR kan jag ju inte hjälpa till Vi har båda varit duktiga de två tidigare gångerna som föreningen haft vårstädning, så det är rätt lugnt med samvetet. Nästa år vid den här tiden bor vi inte kvar, så detta är sista gången

• Piggelin1

Skrev lite om det i den andra tråden igår, men kan inte låta bli att babbla lite om att vi hade en underbar picknick igår kväll, vid Näckrosdammen, en park här i närheten.
    Havskräftor, baguette, rödkittost, matig sallad, tzatziki, revben (honungsvarianten), rosévin, fruktsallad m bla plommon, mango mynta & till detta yoghurt smaksatt med vaniljsocker & honung. Yummie! Dottern vår låg på filten & gnagde på en bit gurka & var hur nöjd som helst

• Lapinette

Piggelin - vi har städdag imorgon med föreningen och vi tänker faktiskt inte delta. Säger som dig, har varit med de 2 första gångerna och deltagandet är verkligen fjuttig, typ 12 vuxna från 48 lägenheter!!! Skitdåligt så denna gång kan någon annan få städa.

Anne - ja, då förstår jag! Önskar så att vi kunde beställa viner hem direkt. Maken har slitit sitt hår och tittat på olika hemsidor, ringt leverantörer etc.

Svar på tråden Same same but different