Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
ja, hade du frågat mig så är svärmor och semester så långt från varandra man kan komma, men ni verkar ju ha det riktigt nice! Min svärmor är iofs också mycket för det här med mat. Men hon är, trots lång och trogen tjänst i hemmafruträsket, ingen särskilt talangfull kock. Hon satsar mer på kvantitet än kvalitet, där det viktigaste är att man aldrig får gå omkring i ett annat tillstånd än proppmätt. Har jag nämnt att hon är lika lång som hon är rund?
Suveränt, tack så jättemycket, lottentotten! Det kanske var du som tipsade Tinga om hotellet från början? Jag mindes att det var någon här men inte vem.
Petrus, Margaux...*smakar på de himmelska orden*
Härligt!
Telis - Det stämmer att det var jag, fast jag fick fundera lite för att komma på namnet. Ska försöka komma ihåg att spara alla länkar själv någon gång kanske... *S*
Rosen - tittade på vinerna ...fick tyvärr inte smaka dem . För er som är intresserade så kommer här lite mer om denna middag.
Som jag skrev tidigare så började vi med ett glas Dom Perignon, maken var otroligt givmild i lördags . Fick foie gras creme brulee som amuses bouche. Sen blev det färsk sparris med parmesan för mig och svärmor. Bytte vin till en Pomerol och gick in på huvudrätten som för mig var helt himmelsk, foie gras de canard. Den riktigt smälte i munnen och till detta var det en rabarberkompott. Till efterrätt valde jag mörk choklad som kom som platta praliner med chokladmousse emellan och så mintsorbet. Efter detta te med färsk mynta och självfallet ett kakfat med 3 sorters kakor samt en liten chokladmousse och några andra sötsaker bredvid tefatet. Här finns länken till restaurangen. Kanske mest till Zozo som inte bor så himla långt ifrån. www.la-lorraine.fr/
Gällande resor så kan jag rekommendera Strasbourg för en lång helg. En mysig stad med massor av fina parker som man kan flanera runt i.
Okej Lapinette - jag är såld! Har kollat och det är 1620 km till Zoufftgen från mig och tar 16 timmar och 47 minuter att köra dit enligt beräkningarna från Michelin.
Såg att man kan övernatta också och att det var kombopris på meny och sova - mmmmmm..... *lägger till länken i mappen "Semester Frankrike"*
Rosen - när vi var där och åt så satt ett par som hade en stor nyckel på bordet dvs de bodde kvar. Jag och svärmor (som är av den nyfikna naturen) kom fram till att hon var fransyska och han amerikan. Ett äldre par som njöt av en helg på landet.
Om man åker till dessa trakter så kan man ju bl a besöka Moseldalen (viner) och så staden Metz som är vacker. Sen kan man förslagsvis fortsätta mot Champagne och vidare till Paris. Det tar ca 2 timmar till Champagne och drygt 3 timmar till Paris. Eller så åker man södrut och gör ett stopp i Beaune (Bourgogne). Det tar ca 3 timmar dit. Nu tänker jag helt i temat - VINER!
Lapinette,
Moseldalen är ju underbart vacker att köra i och vi hittade en härlig vinkällare eller två som vi handlade i. Senast så fortsatte vi till Alsace och där fyllde vi bilen med viner så det var tunggung hem. Har fortfarande ett hundratal härliga viner i källaren efter den resan.
Har inte varit i Champagne ännu men dit ska vi naturligtvis inom några år. Märkligt hur smaken för vin förändras genom åren. Tidigare var jag såld på bourgogneviner, innan dess Rioja och Navarraviner. Vita bourgogner gillar jag fortfarande men när det gäller röda så går smaken åt annat håll idag - men det ändras säkert och beror naturligtvis på vad man äter till.
Vin - mon dieu vad härligt!
Här är det verkligen Bourgogne och Bordeaux för nästan hela slanten. Har sedan en del italienare och sydafrikaner men faktiskt inget från US eller Australien hemma.
hej Rosen & Lappis!
Åh, vad jag njuter när jag läser era inlägg, men tyvärr har jag de senaste dagarna varit kass på att kommentera ngt. Amma & läsa går bra, men skriva samtidigt är lite svårare Pekfingervalsen är alldeles för långsam plus att jag är alldeles för ordrik för att använda bara pekfingern, det skulle ju ta EVIGHETER att skriva då
...och sen vill man ju vara ute i det underbara vädret så mkt det går!
Lappis - middagen lät underbar, länken är sparad! Vi har ju lite funderingar på att ta en liten omväg när vi åker hem från Italien i sommar, kanske skulle stanna till i dessa krokarna då! Är det i Alsace eller mer norrut? Strasbourg har jag varit flera ggr, gillar den staden samt Colmar med omgivningar skarpt! Men nu är det nog typ 14 år sen jag var där senast, hög tid att åka dit igen! Mannen är ju inne på att åka via Champagne också, vore verkligen såååå kul att komma dit igen med! Moseldalen tycker jag är lite överreklamerat, speciellt då för snart tre år sen när vi kom från Bretagne & Champagne. I omvänd ordning kanske det hade varit bättre - vi var så bortskämda från Frankrike Dessutom är Moseldalen för mig synonymt med billiga halvtorra viner som man drack på förfester när jag pluggade på universitetet
Bernkastel-Kues, Südliche Weinstrasse (som iofs inte är i Moseldalen, men same same - typ...!) med flera. Fast det finns säkert flera som är bra, men som sagt är lite färgad...
Nähäpp, nu måste jag TYVÄRR lämna er & detta trevliga samtalsämne, ska ha en barnledig kväll & sammanstråla med en väninna för lite mat & vin på ngn utservering!! Mmmm!
Men jag ska verkligen försöka återkomma snart, det är ju sånt här som är så underbart att babbla med er om