• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • nennesjuttioåtta

*skäms*
    jag har inte varit där själv... men jag har fikat många gånger bredvid C.L.-gården Vi gifte ju oss i Sundborns kyrka, den ligger på andra sidan vägen från CL-gården, vid åns mynning. Men jag skulle gärna vilja titta in där någon gång, det ska vara otroligt mysigt har jag hört! Zorngården har jag inte besökt, men jag frågade min kollega som fick en riktig Dala-tour ifjol (hon är från Tyskland) och besökte båda ställena och hon tyckte bäst om Carl Larsson-gården. Zornmuseet hade haft några avdelningar stängd då (det var iofs på hösten) men det var också fint där.

Tycker absolut att du ska besöka det om ni känner at tni har tid. Det är nästan 10 mil mellan Falun och Mora, så räkna med lite bilåkning också

• nennesjuttioåtta

oj, det blev två inlägg, såg att jag svarade nej först på din fråga om det var värt att besöka och det är det ju. Men jag menade att jag inte hade besökt det själv. Om det inte framgick.

• Originalrosen

Dalhalla är intressant både med och utan konsert, Falu gruva likaså. Själv skulle jag vilja bo på jons-andersgarden.se/ igen - och de hade trevliga viner och god mat.

• Det stora Blå

Är detta ett forum i forumet? Eller chattar ni med varandra?

• viktualia
    Lapinette skrev 2008-05-09 15:10:49 följande:
    Har du varit på Carl Larsson eller Zornmuseet, är det något att besöka?
    Jag har varit på båda, men CL var väl en HEL evighet sedan och Zorn bara en halv... Zorn minns jag som ett spännande museum.

Orginalrosen - såg att Jöns Andersgården stod på Tasteline/SVDs lista över nåt i stil med "schysst vinutbud utanför Sthlm"... låter spännande!!!
  • Originalrosen

viktualia,
    Det visste jag faktiskt inte men förvånar mig inte. De har tonvikt på italienska viner och på något sätt finns en koppling till Italien för denna Dalagård - minns ej hur.

• Lapinette

Rosen - som du redan vet så tvekar jag mellan Jöns Andersgården och Åkerblads. Svårt beslut!

Gällande museerna så tänkte jag främst att de är bra alternativ vid dåligt väder.

• Originalrosen

Lapinette,
    Det är ju ganska olika upplevelser så jag förstår att det är svårt att jämföra. Bägge är ju bra!

Vill ni ha det lilla, mer familjära så är Jöns-Anders rätt val - de har ju bara 10-15 rum. Det beror ju helt på vad man känner för. Som sagt, jag är övertygad om att bägge blir toppenbra.

Jag ska lyssna lite vad folk säger om dagsformen på bägge ställena för det är ju sällan bättre än ledningen och köksmästaren samt vilken sommelier man har. Om jag hör något vettigt så vidareförmedlar jag det.

Ha det trevligt i Mariefred. ICA där har ju riktigt bra kött - särskilt om man snackar med dem bakom disken. (Fint irländskt och sydamerikanskt kött brukar finnas men som de inte lägger fram i förplastat.)

• Piggelin1

hej Lappis!
    Jag rekommenderar absolut Sundborn/Carl Larsson-gården, var där för kanske fem år sen & det är jättefint där. Det som fascinerade mig är hur mkt Karin Larssons inredning har färgat & fortfarande färgar den svenska inredningsstilen! Massor av vackra möbler etc, som håller än idag!

Zorn-muséet är också värt ett besök, fint museum!

Annars så är ett annat tips att besöka Axel Munthes Hildasholm www.hildasholm.org/ Fika i den engelska trädgården om det är fint väder. Ligger i Leksand, nära kyrkan.

Vickan, jag såg också detta med Jöns-Anders-gården på Tasteline, tänkte på dig, Rosen, då! Noterade att även Kock & Vin i Gbg var med på listan, de fick en stjärna i Guide Michelin alldeles nyligen. I direkt anslutning till Kock & Vin finns även Björns Bar, en supertrevlig vinbar. Mmmm!

• Piggelin1

Rosen, ser att du precis skrev om sydamerikanskt kött här ovanför. Det påminde mig om min bror som jobbar med inköp i livsmedelsbranschen. Visserligen i Holland, men han nämnde precis häromveckan att just nu så anses amerikanskt (!) kött vara snäppet ännu bättre än sydamerikanskt. Med amerikanskt menar jag USA alltså. Har jag aldrig hört innan, men kan säkert ligga ngt i det. Kanske har att göra med de nya tullarna på sydamerikanskt kött med?

Svar på tråden Same same but different