Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Sjalv at jag en grym middag igar med farsk, dock ej vit, sparris. For att gora en lang middag kort sa borjade den med Dom Perignon och slutade med ett besok i deras vinkallare . Aj, aj, vad man ater gott har i Frankrike. Har verkligen njutit av mat och goda viner denna helg. Kilona som jag tappade i Kina (magsjuka) har jag definitivt tagit igen. b
Har mellan mat och goda viner suttit och last pa en hel del om Portugal. Har andrat var korschema ett par ganger och senast for en stund sedan da jag sa till maken att jag valjer en vinvag fore nagra borgar och ruiner. Vi kommer att se nog med medeltidsborgar anda under vara dagar i Portugal.
Vet att jag inte har skrivit om var Hong Kong resa an. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva da jag tyckte det var skont att komma hem. En minnesvard semester men absolut inte en av de basta. Sjalvfallet paverkade var misslyckade IVF, jag hade otroliga blodningar, forkylning, vaskor som blev kvar i Amsterdam samt min magsjuka det hela.
Hong kong - som jag skrev ovan ar det en intensiv stad med hoga hus och ett myller av manniskor, dofter och ljus, omgivet av berg med otrolig gronska. Staden ar inte speicellt vacker forutom pa natten da den lyser i sin prakt. Vi bodde den forsta helgen hos vara vanner pa Hong Kong on och den andra helgen pa hotell pa Kowloon sidan. Det kandes som en bra stategi sa vi fick se bada sidor.
Hong kong ar valdigt valordnat. Att ta sig fran flygplatsen in till stan ar otroligt enkelt. Sedan tunnelbana som funkar smidigt och taxi som inte kostar nagonting. Det ar m a o otroligt latt att ta sig overallt. Det kan dock vara lite tricky med taxichaufforernas engelskakunskaper men for det mesta sa ordnar det sig. Taxichaufforen kan i varsta fall ringa nagon slakting som kan engelska och sa far man forklara for honom.
Hong kong bornas storsta sysselsattning (forutom att jobba) ar shopping. Det ar helt galet med affarer. Overallt hittar man shoppingcenter. En av dem som ligger i hamnen i Kowloon har over 1 000 butiker, allt fran Zara till Chanel. Dar hamnade vi nar det var tyfon. Ja forutom sjukdom, sena vaskor sa rakade vi ut for en tyfon.
Vi hade tur i oturen for vi lyckades flyga fran Hainan nagra timmar innan den kom dit. Sag pa tv'n pa kvallen hur stormen hade svept over on. Pa lordagen kom den till Hong Kong och det blev blackrain warning. Det innebar skyfall och oversvamningar. Vi gav oss anda ivag till deras historiska museum, da regnade det inte sa farligt men nar vi kom ut var det kaos. Forsokte fa fatt i en taxi men det var inga som ville kora oss. Traskade i regnet med vara paraplyn till det dar stora shoppingcentret. Val dar var vi totalt genomsura. Jag kopte nya skor sa atminstone fotterna blev torra.
Pa sondagen var vadret battre sa da gav vi oss ut for att se lite av Kina. Det blev en blomstermarknad, en park dar kineserna rastar sina faglar (de tar med sina fagelburar och later faglarna sjunga tillsammans) och sen fick maken se tva tempel. Behovde lite kultur och inte enbart shopping och hoghus.
Forutom Hong Kong var vi 4,5 dagar pa Hainan. Dar gjorde vi nada. Lag vid poolomradet och laste varsin bok, tofflade in och tog massage (90 min massage kostade typ 320 kr) och at nar vi var hungriga. Var inne i Sanya stad tva kvallar for att se oss om lite och annat annat an den dyra hotellmaten (det fanns 3 restauranger pa hotellet). Men som sagt, var mest lata dessa dagar vilkte var en behovlig och harlig kontrast mot Hong Kong.
Lapinette,
Jag tycker alltid det är skönt att komma hem, särskilt när vi har varit på resa i en för oss främmande kultur. Hur bra det än har varit så är det så himla skönt att komma hem!
När vi kommer hem från Frankrike, Grekland eller liknande så känns det inte på samma sätt - för det är mer "hemma" för oss.
Vet inte om jag misstolkade det du skrev, men slutade kvällen i Dom Perignon's vinkällare?
Originalrosen - inte riktigt i deras vinkällare fast det hade varit trevligt utan i restaurangens vinkällare. Kikade på Petrus, Pomerol, Margaux etc. Sommeliern var supertrevlig och hade verkligen tid att visa oss.
Lappis, tack för resebeskrivningen! Det låter som att det var en härlig resa iallafall även om den inte slog rekord som bästa semestern någonsin.
Tror att Tinga är lite upptagen med annat just nu men är det någon annan som har kvar länken till det där okejiga hotellet som hon bodde på i Rom?
Lappis
kul att läsa iaf! Men det verkar som att er nuvarande semester (eller har ni kommit hem, kanske?) låter snäppet mer uppskattat!
sommarsemestern lutar åt nordnorge, igen. Hoppas på bra väder denna gång! Men om vi köper hus har vi nog fullt upp med det, så jag är inte orolig för att jag ska ligga sysslolös i en hammock (hemska tanke )
nenne - nu var det inte riktigt semester utan en obligatorisk tur till svärmor men ack vad jag faller för god mat och gott vin. Det är helt klart min melodi.
Telis - jag har länken här:
www.clarinhotel.com/en/index.htm
Ser att dem har gjort om sin hemsida rejält, nu ser det ju riktigt lyxigt ut *S*