Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Tack Piggelin, Peninsula och Felix är inpräntat i minnet.
Ab Fab
Då ska jag berätta hur det var när jag kommer hem
Fru AM
Jag var i Kroatien för 4 år sedan, jättefint! De gamla delarna av DUbrovnik med dess mur runt stan får inte missas, supermysigt med alla små gränder som klättrar upp mot bergen.
Dykningen var inte så mycket att ha iaf inte om man som vi blivit bortskämda med thailand, egypten, hawaii mm
Utanför Dubrovnik ligger en nationalparksö som även den är värd ett besök, här finns det en ruin på öns högsta punkt.
Kroatien, iaf där vi var hade stenstränder.
Slatnirat är en enorm sandstrand, i övrigt sten även runt Brac, Hvar och Makarska Rivieran.
Tack för Kroatientips - kollade upp Bol/Brac igår. Vrkar vara vad vi söker! Bra att ha globetrotters att fråga om råd!
Alla: Vilka är era favoriter runt Medelhavet?
Åhhh favoriter runt Medelhavet...hur många får man lista upp ?
- Sicilien, för maten, kulturen och havet (och förut männen )
- Grekland, speciellt för stränderna
- Amalfi, för den vackra utsikten
- Cinque Terre, för de små romantiska byarna
- Barcelona, om man vill ha en storstad vid Medelhavet
- Provence, men inte för att bada utan för bergen
Lappis - du och jag delar fäblessen för Sicilien (och siciliens män) märker jag!
I övrigt har jag märkt att jag gillar småskaliga "badhotell" dit det kommer många inhemska familjer - har hittat några såna pärlor i Italien, på Sardinien och i Toscana (San Vincenzo). Jag är alltid på jakt efter infödingarna känns det som - att få uppleva något genuint från landet man besöker. (Sedan behöver man ju inte driva det så långt som jag och min kompis gjorde på Sicilien ... där vi plötsligt fann oss vara hålldamer till den lokala maffiabossen och hans bästa kompis, rörmokaren. Jag hade givetvis bossen ...).
Mallorca är fin på några få ställen - fast inte spec. genuint. Port d'antrax
I Grekland hittade vi en underbar restaurang på Skiathos. Underbar i meningen fantastiskt tillredd mat, och mycket greker bland gästerna. Skiathos var bra faktiskt, vi åkte sista veckan på säsongen - i slutet av september. Annars har jag haft svårt att hitta guldkorn i Grekland. Lappis - har du några Greklandsfavoriter (orter, hotell eller öar - jag litar på din smak)
Tack snälla för tipsen.!
anne på grönkulla skrev 2008-04-10 17:02:36 följande:
Bästa medelhavsupplevelsen: segelkryssning med Sea Cloud - www.seacloud.com/html_en/dieschiffe/seacloud/dieschiffe_seacloud.php Rekommenderas till alla som vill låtsas vara coola arvtagerskor för en vecka. Den resan är mitt "happy place" som jag tänker mig tillbaka till när jag är deppig.
AM - nu kommer det fram intressanta saker! Jag var inte tillsammans med maffiabossen men väl en Palermitan i nästan 3 år! Så jag har varit på Sicilien/i Palermo många gånger, både sommar, höst, vinter och vår.
Just i Grekland är Skiathos en av mina favoriter. Den restaurangen jag gillade bäst var den som var uppe i Väderkvarnen, man fick gå många backar upp. Hade utsikt över hela stan och när vi satt där gick strömmen så de sprang ut med stearinljus till alla borden. Jättemysigt! Har även varit på Zakynthos tidigt i maj vilket var jättefint, allt blommade. Även Parga där jag och maken var i somras gillade. Gillar de lite mer gröna och bergiga öarna. Över huvudtaget gillar jag kombinationen av hav, berg och grönska.
Jag har mest varit på vanliga semesterorter så så mycket lokalbefolkning har jag inte stött på.
Min medelhavslista ser ut så här:
* Capri för att det är så grymt vackert och för att man kan åka till Pompeiji som är otroligt häftigt.
* Grekland. Hur kan man inte gilla Grekland liksom? Har inte varit på så många ställen men skulle ranka dom så här: Naxos, Karpathos, Korfu, Zakynthos, Santorini, Skiathos och sist Kreta. (Kreta var faktiskt ett riktigt bottennapp men det kanske berodde på sällskapet och det sunkiga hotellet som låg på fel sida om Kretas största motorväg)
* Collioure. För att det är Frankrike (bara det!) men inte så hemskans många turister som längre upp längst kusten.