• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Lapinette

Och vi har nu bokat flyget till Lissabon 26 juli - 5 augusti!

• nennesjuttioåtta

Fru Nyberg skrev 2008-04-09 16:27:57 följande:

Hej!Brukar smygkolla i tråden eftersom ni har så bra resetips! Såg att Nenne skrev om Lofoten, jag vill jättegärna ha tips om Narvik & Lofoten!! Ska dit i augusti nämligen... Så Nenne (eller ngn annan) om ni har några tips på ställen att bo på, vilken ort på Lofoten som är mysigast och liknande så är jag mycket tacksam!
    Boende hade vi tält, förutom hytten som är vår egen. Så där har jag ingen koll. Men en mysig by är Nusfjord, t ex. Men eftersom det är så pass smalt så missar man inte någon, direkt. Det finns tydligen ett litet fjäll man ska bestiga och se midnattsolen från, men kommer inte ihåg vad det heter. Men har för mig att det var skyltat. I Svolvær fanns det ett akvarium med Nordsjöns alla djur. Litet men rätt maffigt med gigantiska torskar och havskatter, krabbor... Vi har gjort en grej av att besöka akvarier när vi är på resa, och alla andra ställen har ju bara tropiska fiskar och miljöer, så det är lite kul att se ens egna fiskar.

Apropå det, finns det något akvarium i NYC?
    Nu är mina notepads fullklottrade med tips på boende, ska gå igenom det i helgen med maken så att han får säga sitt också. AAAAAAAAh det ska bli så kul!!!
  • nennesjuttioåtta

Lappis, kan ni inte bo på Jönsgården och äta på Åkerblads då?

• Lapinette

nenne - visst den lösningen går ju också men det är rätt skönt att få "krypa" tillbaka till rummet efter en avsmakningsmeny med vin till.

• nennesjuttioåtta

ja, det kanske är för långt att krypa mellan. 8-D

• nennesjuttioåtta

anne på grönkulla skrev 2008-04-08 21:31:20 följande:

Om nån mer än jag är intresserad så har DN nu lagt ut en klimatkalkylator med kompensationsmöjligheter (inte utsläppsrätter utan projekt). www.climatecare.org/dagens
    Den här ska jag använda, tack Anne!
  • lottentotten

Nu har jag också hittat hit!

Piggelin1 - vi åkte också bil hela vägen upp till Narvik, men vi stannade till i Bodö för lite dykning innan vi fortsatte vidare upp till Narvik och dykningen där. Båda ställena kan rekommenderas om man gillar att dyka!
    Bodö för att dyka i Saltstraumen och Narvik för att dyka på alla vrak.
    Vi sträckkörde hela vägen upp, startade mitt i natten. Jag hade kört SM på landsvägscykel på eftermiddagen i Värnamo, hem till västkusten, packa om bilen, åka. Jag fick första sovpasset och sista körpasset *S*

Tinga - känner igen det där med att inte planera in någon resa, känns jättekonstigt. Fast vi har planer på att bila och hälsa på kompisar i Sverige och Norge efter pyrets ankomst, så att vi ial får göra något

Och har ni en helg över i April så måste jag bara få säga att det är hur mycket snö som helst i Hemsedal! Skidåkningen är grym just nu! Jag längtar som bara den efter nästa säsong redan nu *S*

• anne på grönkulla

Jag la in det här tipset på hotell i Riga i slutet av förra tråden när någon frågade, vet inte om nån hanns e det innan den stängdes.

www.hotelbergs.lv/eng/jaunumi/newss/

Vi fick det jättebilligt som en del av ett paket sommaren 2004 (tror jag det var?) och då var det nytt o himla fint. Gångavstånd till gamla stan också. Nu har jag ingen aning om vad det kostar, såklart.

Jag gillar klädbutiken CHR (klänningar mycket) som då låg halvvägs mellan detta hotellet och upp-piffade gamla Intouristhotellet Latvija, längs samma stora väg som gick runt gamla stan. Nåt kvarter till bortom Latvija, på en sidogata i en källare låg en riktigt bra rysk restaurang så, men detta är ju flera år sen. Latvija hade en nice skybar.

Så köpte jag jättefint linne i en affär i ett gammalt torn (Pulvertornis, tror jag, när jag googlar lite), servetter o dukar o sånt. Mycket bärnsten såklart också.

De hade en Stockmanns utanför gamla stan också, bort ganska nära marknaderna i zeppelinarhangarerna. Jag som älskar matmarknader o att äta bland "vanligt folk" tyckte de var fantastiskt roliga!

Ab fab skrev 2008-04-10 08:22:44 följande:

Hej förhoppnignsvis. Skall du till Riga? Nyfiken på alla tips eftersom vi planerer en resa med vänninorna i höst
  • Originalrosen

Jönsgården igen - deras mat var faktiskt riktigt, riktigt bra. Lappis, du vet att jag är speciell när det gäller mat och jag tvekar inte att säga att det vi åt (och drack) för två år sedan var en fantastisk måltid.

• Piggelin1

Rosen, om DU säger att de har bra mat på Jönsgården, då lär det vara kanon Jag har ju bara Åkerblads som jag testat, men kan vekrligen rekommendera det!

Lappis, ville mest bara önska en riktigt BRA resa till Hongkong & Hainan!! Vet att ni ska hälsa på kompisar som bergis har koll, men kan ändå inte låta bli att tipsa om Afternoon Tea på The Peninsula, hongkong.peninsula.com/
    En annan kväll drack vi en massa drinkar uppe i deras skybar Felix,
    hongkong.peninsula.com/phk/felix-restaurant.html
    Grym utsikt kvällstid mot Hongkong Island & deras damtoalett var ngt av det häftigare jag upplevt i damrumsväg, inte minst utsikten!

--
    där blev en längre paus - ville egentligen skriva mer, men ngn annan pockade på min totala uppmärksamhet hela kvällen idag & mannen var inte hemma Bläää, jag ville ju skriva här & i den andra tråden... Nu måste jag dessvärre hoppa i säng, fick alldeles för lite sömn inatt...
    Jaja, har iaf haft en bra dag med utflykt till Lager 157 i Gällstad med en mammaledig kollega. Trevligt med lite shopping!

Ännu en gång, Lappis - ha en superduperresa & NJUUUUUUUUUUUUUUUUUT i massor, som ni är så bra på!!!
    Kramar

Svar på tråden Same same but different