Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Tips på vingårdar? Tyvärr, är jättedålig på resor i Europa...
Piggelin,
Hotellet i Riquewihr ligger precis utanför muren. Undvik restaurangen med samma namn som ligger intill. De gör gällande att de är en gourmetrestaurang men det var enligt oss inte värt pengarna. De nådde inte fram vad gäller mat, service och dryck i förhållande till priset.
www.hotel-schoenenbourg.fr/
Perfekt med garaget!
Piggelin,
Jag vet vilka vingårdar jag skulle börja kolla upp om jag planerade en sådan resa (bra idé!) och det är:
www.allegrini.it
www.masi.it
www.zenato.it
Det jag skulle göra först och främst är dock att boka in första kvällen på en vinbodega som slog nock på mig sist:
www.bottegavini.it/
Förmodligen skulle jag låta valet av hotell styras av promenadavståndet till denna vinbodega för jag tror att vi skulle gå tillbaka dit mest varje kväll. Om inte för middag varje kväll så åtminstone för att dricka ett par glas vin.
Näää, nu vill jag åka till Verona!
Piggelin,
Vi är verkligen några stycken som borde träffas, äta gott och prata resor, mat och vin. Det är galet vad vi har att dela med oss av till varandra och hur intressena går samman! *skrattar åt likheterna*
anne på Grönkulla,
Åh, vad härligt med leverans av Amarone och ch Musar! Amarone och ett redig bit parmesanost - sedan är jag snäll resten av kvällen. Ch Musar och en härlig middag med libanesisk mezze och ett gäng goda vänner - livet är härligt!
Ch Musar är ett verkligt gott vin men förtjänar att serveras med rätt typ av mat till för annars kommer det inte till sin rätt, tycker jag. Märkligt och lite galet när man tänker att druvorna skördats samtidigt som ett krig har pågått och granaterna svischat i luften. Att odla vin i Bekaadalen har haft sina sidor genom århundradena.
Absolut! Vi brukar skoja om att det har en lätt smak av bly - hemskt men sannolikt...
1982 var väl den legendariska årgången....
Rosen - skulle verkligen bli en intressant gourmetmiddag (om vi träffades) med goda viner !
Själv är jag åter efter en tur till landet och det blev grillning + en flaska Sydafrikanskt. Perfekt tillsammans! Så nu har vi ätit samliga måltider utomhus den här helgen. Härligt!
Lapinette,
Jag reagerade även på detta med Mariefred som min make känner utan och innan och vi har vårt landställe inte så långt därifrån. Det är en liten värld. Vem vet, vi har kanske redan träffats? :)
Rosen - ja vem vet, vi kanske har träffats?! Det är min mamma som har hus utanför Mariefred. Detta landställe köptes innan jag föddes så jag har tillbringat mina somrar där ute.
Nu har vi bokat alla hotell i Portugal och jag har gått efter Tripadvisors råd samt att jag kollat i lonely planet och funnit samma tips på hotell där i (utom ett som blir en chansning). Det blir en salig blanding från billigt turisthotell till Relais & Chateaux. Det här blir vår rutt:
Vi landar på lördagkvällen och åker då bara ut till en kuststad precis utanför Lissabon som heter Estoril. Det ska vara Portugals motsvarighet till Cannes...så vi får se om vi känner oss som hemma . Då ska vi bo på detta hotell som ska vara väldigt prisvärt. pensaopicapau.com/ Tänkte att det kunde vara skönt att ta en lugn start på semestern med lite bad och ett besök till den vackra staden Sintra som bara ligger 20 min bort.
Efter några dagar drar vi vidare norrut. Tänkte stanna i staden Obidos som ska vara vackert belägen högt upp med en ringmur och sen kanske ett stopp i Batalha innan vi sent på eftermiddagen anländer till universitetsstaden Coimbra. Det är där vi slår till och bor lite finare www.quintadaslagrimas.pt/index_ing.html Det här området ska vara väldigt vackert så vi gör lite småutflykter utmed kusten och inåtland där det finns ett naturreservat. Om vi orkar och har lust så ligger även Porto inom behagligt bilavstånd.
Sen åker vi söderut igen. Denna rutt blir den längst och vi gör vårt första stopp i Tomar för att sedan åka in på en vinrutt ned till Santarem. Vi får se vart vi stannar och provsmakar lite men det blir nog ganska så lugnt eftersom en av oss måste köra vidare. Den natten stannar vi i en liten by ganska så långt in i landet. Det blev lite off men jag kunde inte motstå det här hotellet. Billigt och vackert www.solardosmascarenhas.com/conteudo.php Hoppas det är lika stilfullt som det ser ut. Men detta hotel är nästan halva priset mot det i Coimbra!
När vi lämnar lilla byn Vila Viçosa blir det till vår sista anhalt - Lissabon. Stannar där i två nätter och det blir att upptäcka staden, shoppa och äta gott innan vi åker tillbaka till Stockholm. I Lissabon valde vi detta hotell, mest för utsiktens skull www.hotelolissippocastelo.com/.
Ja nu har jag ju redan skrivit om hela vår Portugal semester så i augusti blir det nog bara en kortare rescension .
Nyss hemkommen från 10 dagar i Jordanien. Det enda vin vi har druckigt är det lokaproducerade "Mount Nebo - Wine from the holy land". Finns både som röd och vit variant. Ett väldigt enkelt bordsvin tyckte vi. Faktikt helt ok eftersom det var det enda som bjöds. På de ställena som överhuvudtaget hade något vin. Maten i Jordnien var över förväntan. Hade hört att det inte skulle vara så bra. Men det var jättegott. Massor av goda grytor och mycket grillat med grönsaker, sallader, röror och obligatoriskt nygräddat platt bröd och yoghurt till. Jordanierna verkar helt besatta av mathygien. Väldigt noga med tillredningen av mat. Tja, har man bott i beduintält i öknen i 45oC värme i generationer har man lärt sig vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Jordanien är också ett av de få ställen jag har rest runt i och inte hört någon svenska alls på 10 dagar. Annars brukar man alltid springa på svenskar var man än befinner sig. Men här nada!