Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Lapinette, vin är livets dryck. Jag skulle nog kunna avstå från kaffe - men vin? Näää...
Vi har nog en del från Italien - mest Amaroneviner men även en del billigare Ripassoviner. Från Sydafrika finns lite Ernie Els och sedan annat som är drickbart redan nu.
Australien - en hel del faktiskt. Vi tycker att Shirazen och shirazblandningarna är riktigt prisvärda därifrån. Tyvärr ingen Penfold's Grange ännu men det står högt på önskelistan för maken. Mycket Penfolds när jag tänker efter.
USA, inte så mycket men lite Heitz Marthas Vineyard (stavas det så?) och en del godis från Fetzers och andra. Tji Opus.
Nya Zealand - tja, en och annan Sauvignon Blanc har det blivit men inga mängder, går ju åt lika fort som vi köper det *flinar*. Funderar på att prova deras röda fynd nu, minns inte men visst är det Pinot Noir som gäller?
Inte mycket Tyskland (men lite Mosel) eller Österrike här - om ens något. Några enstaka Argentinare och Chilenare - men jag gillar Malbecdruvan och vill gärna ha mer.
Sedan har vi FRANKRIKE! Oj, det finns godis i källaren. Inte så mycket bubbel men massor av Alsaceviner, Bordeauxviner och en hel del från både Loire och Rhone.
Har gjort några kap genom åren, minns ett vin från Bulgarien som var billigt och där några kartonger blev liggande i typ två-tre år. Wow! Hur ett 60:- vin blev 160:- - riktigt härligt! Det går att göra sådana fynd också. Den sommaren drack vi supergott till grillat - och billigt.
Piggelin,
Alsace är fantastiskt. Vi brukar ha Riquewihr som utgångspunkt och göra vingårdsbesöken som dagsutflykter. Det är väl egentligen för att vi är lata och har hittat ett billigt (iofs ganska sunkigt) hotell där - men de har ett garage! Man får en fjärrkontroll till garagedörren och vips står bilen i ett svalt, mörkt garage och vi behöver inte lasta ur vinerna när vi kommer tillbaka trötta efter en dag på vingårdarna. Skön trötthet, förresten och då känner jag mig riktigt bortskämd.
Annecy00 - been there, done that! Både jag och Zozo (som hänger här ibland) har pluggat i Annecy för en herrans massa år sedan. Har även en skolkompis från den tiden som blev kvar men numera bor i Annemasse. Annecy är underbart!
Om vi återgår till ämnet vin så finns det ju även Savoieviner men de drick främst och bäst till maten som man även äter i alperna dvs tartiflette och fondue. Annars dricker vi aldrig dessa viner.
Gällande Moseldalen så måste jag medge att jag inte har druckit något därifrån trots att svärmor bor i närheten. Piggelin regionen heter Lorrainne och restaurangen som jag tipsade om ligger nog ca 30 minuter från gränsen till Luxembourg. Så kanske du får ett hum om vart vi befinner oss.
Eftersom vi bott nere i Cannes i några år så har vi självfallet även provat och köpt en hel del Rhoneviner. Det ligger några flaskor med Châteauneuf-du-Pape i vinkylen och en annan favorit är Gigondas. Om ni inte varit där så rekommenderar jag absolut en semester i det här området.
Åh, jag önskar att jag kunde hänga med i vindiskussionerna. Ni verkar ha det så mysigt med era viner. Jag gillar champagne (särskilt vår bröllopschampagne Palmer), men sen tycker jag att rött vin smakar rött vin och vitt vin smakar antingen surt eller också äpple och päron (dvs gott). Och så gillar jag Sauternes för att det smakar saffran men that's it.
Ahhh Telis men det är ju inte illa! Jag tycker det är skoj och jäkla gott med viner men det är maken först och främst som är "experten". Igår var han lycklig då han kom hem med två Chateau Olivier 2000 (hans namne ) som han hittat på bolaget.
Själv ska jag upp och bunkra lite inför tjejmiddag (som jag hoppas kan bli en picnic) på tisdag och då blir det faktiskt box. Bekvämast om man ska släpa ut den i en park.
Nja, det är nog ganska illa ändå. Mitt favoritrosé beskrev Kronstam som odrickbart och med en hemsk doft av dynga.
Picknick låter ju ljuvligt! Hoppas att vädret står sig till i nästa vecka, imorgon och på lördag pratar dom ju om temperaturer upp mot 25 grader och sol. Jag funderar som bäst på hur man ska kunna ta tillvara helgen som kommer bäst. Skärgården, Djurgården, balkongen, våffelstället nere vid Årstaviken? Man känner ju bara att man måste uuuuuuuuuut!
Telis - då ska jag inte be dig om rosétips. Gillade att sitta på altanen och dricka rosé i Cannes men har inte funnit något bra på Systembo.
Vi funderar också på vad vi ska hitta på i helgen. Måste ta ut bilen från garaget (städdag) på lördag. Kanske blir det en tur till landet men maken är ju allergisk så jag vet inte hur han kommer att må där ute. Han frågade lite sött om det fanns björkar där.
Roséviner blir ju mer och mer populära för varje år som går så Systemet tar in fler och fler, i år kanske dom har fått in något som ni gillar? Rosé på sommaren är ju helt oslagbart tycker jag.
Jo, det brukar ju finnas en hel del björkar på landet. Har han fått någon medicin? Min man är också rejält allergisk mot pollen men har fått bättre medicin dom senaste åren och är nu mycket bättre än vad han var förr som tur är.
Han tar något piller varje dag men den första helgen var han riktigt dålig, förra helgen var vi ju i Frankrike och där hade det mesta blommat över så då mådde han bra.