Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Imorgon kommer maken hem, undrar vilka viner han köpt?????
Ska bli väldigt spännande.....
Rosen - har ju kommenterat middagen på Lux på den andra tråden men kan komplettera med vinerna om det är av intresse i helgen (vinmenyn har jag hemma).
Vinmeny är alltid intressant!
Den kommer i helgen! Maken kollade upp vinerna mot Systembolagets lista direkt när vi kom hem på natten. Tror han hittade två av vinerna där. Som jag sa så var de verkligen udda.
Sitter och sörplar resterna av vinprovningen från i veckan - gott!
Nu ska vi se, här har vi vinerna:
Dillkokt havskräfta
2006 Old Vine Riesling Kaesler, Barossa Valley, South Australia, Australia
Granriseldad ängsögös
2002 Vaillons 1er Cru, Magnum, Jean et Sebastien Dauvissat, Chablis, Bourgogne, Frankrike
Tartar på entrecote
2006 Dolcetto Masante DOC, Poderi Aldo Conterno, Langhe, Piemonte, Italien
Stekt primörtupp
2006 Pinot Noir, Antica Terra, Williamette Valley, Oregon, USA
Suffleade hasselnötter
NV Raisignac, Jean-Luc Pasquet, Cognac, Frankrike
Glasrabarberkompott
2006 Trockenbeerenauslese, Gamliz, Sattlerhof, Sudersteiermark, Österrike
Vill ni se hela menyn (maten) så finns den under www.luxstockholm.se
Var på Lux i Lördags och det var jättetrevligt. Särskilt vinerna var bra. Jag gillade den från Cognac massor. Det var det vin det rådde mest delade meingar om. I vårat sällskap antingen supergillade folk det eller gillade det inte alls. Intressant!
Lux verkar vara mycket inspirerat av The Fat Duck i London. Man känner igen mycket av sättet att göra saker på (tex att göra sorbet vi bordet med hjälp av flytande kväve som har varit lite av The Fat Ducks paradnummer). Fat Duck är minst några snäpp bättre men de borde dom vara med 3 stjärnor sedan länge så det är inget konstigt med det. Bar trevligt att de försöker ta efter bra saker.
Lapinette,
Vinerna är jätteintressanta, tack för att du skrev ned dem. Blir inspirerad att köra en vinprovning igen.
Så efter allt mat och vinprat så undrar jag åter igen vad ni har för planer för sommaren? Vill veta ALLT! så man riktigt kan frossa i semestrar... för själv har vi bara två ynka veckor (så går det när man åker till alperna och Kina). Hoppas på en underbar sommar så vi kan utnyttja kvällar och helger till härliga besök i och omkring vår storstad.