• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Piggelin1

Angående VIN alltså! Jösses, vilken kunskapskälla att ösa ur!

• förhoppningsis

Hej tjejer!
    Ni som flackar världen runt, har någon av er varit på Aruba? Mannen har fått för sig att han absolut vill dit i sommar, är det något spec?

Tips och ideer emottages gärna...

• Lapinette

förhoppning - kan inte hjälpa till med Aruba utan har endast varit i Guadeloupe. Tror du kan hitta en hel del bra info om ABC-öarna här på BT om du använder sökmotorn.

• förhoppningsis

sökte på aruba men fick bara fram frågor men ingen hade svarat i de trådarna...

• Originalrosen

Piggelin, jag lägger till tipsen om hotell i Göteborg. De såg trevliga och personliga ut, lite annat än SAS Radisson som det blev senast (i brist på framförhållning).

Det var verkligen jättekul att träffa er bägge och lite förundrad blir man ju. Vi har varit på många - och samma ställen runt om i världen i mångt och mycket - men ingen av oss har varit i Rom?!!! Helt galet.

Det här med vin. På ett par år har jag lärt mig mycket, främst genom att vara nyfiken. Vi köpte några bra vinböcker och använder dem mer eller mindre som uppslagsböcker när vi dricker vin. Läser några rader här, några rader där - om druvor, distrikt, producenter etc. Bara några minuter, men varje gång.

Sedan tricket med att korka upp 2 eller 3 flaskor till middagen och göra varje vintillfälle till en "vinprovning". Sen är det bara att korka igen och prova vinerna till någon annan mat dagen därpå. Det har vi lärt oss mycket på! Ett vin som är jättegott på fredagen till en biff med sallad smakar kanske inget alls till en stek med rödvinssås dagen efter. Det är kul!

• Originalrosen

förhoppningsvis,
    Jag har inte varit på Aruba utan fick ställa in resan i sista stund för några år sedan. Hade läst in mig på Aruba, vaccinerat mig, köpt biljetter och allt. Sedan vackert stanna hemma - och nu minns jag inte ens varför!?! (Konstigt med minnet ibland.)

Det jag kommer ihåg från planerandet är att det är bedövande vackert och dyrt, riktigt dyrt. Idag kanske det är annorlunda med dollarn så pass lågt. De har en egen valuta. Kolla upp! Minns även att nattlivet lockade, då det ska vara bra på ön. (Det var då det, när man var yngre och vildare.)

Bra kollektivtrafik, vänliga människor enligt de som har varit där.

www.aruba.com är den officiella sajten för ön.

Nu blir jag avis, vill åka!

• Lapinette

förhoppning - märker att det inga inlägg finns kvar på gamla trådar så det är ju trist för det skrev en hel del om ABC-öarna här inne för bara 1-2 år sedan.

Rosen - ja, vi har mycket gemensamt!

Själv har jag främst lärt mig om vin (franskt) av min make som har det i blodet så att säga. Han vet sen hemifrån vilka distrikt som gäller och kan rabbla namn på viner. Vinmässan utanför Nice har gett mig ytterligare kunskap i fråga om distrikt, tycke och smak samt även att åka runt och provsmaka på vingårdar. Har även några vinböcker och senast fick vi för att själva anteckna vad vi dricker samt vilka vi lägger i kylarna. Hade jag varit maken (som är den som är mest intresserad) hade jag definitivt haft ett låååångt Excelark vid det här laget på olika viner, årgångar, druvor etc. men sån är inte han.

• Telemarkgrrl

Lilton är nog inte så barnvänligt om man tänker på dom "medboende", har för mig så var det ganska lyhört (vilket inte gjorde nåt när jag bodde där, det var bara vi och medelålders par då). Men jättegulligt och fint om man inte har barn.

Tillhör Park Aveny Scandic? Där hade vi ett fantastiskt rum! Fast frukostmatsalen var under all kritik. Synd att man inte kan bo på Park Aveny och äta frukost på Lilton.

• Telemarkgrrl

Jag läste också på lite om Aruba för något år sen och har för mig att det är otroligt fina stränder och väldigt amerikanskt - McD, KFC och Taco Bell i vartenda gathörn. Hög standard, jättedyrt och en massa amerikaner överallt. Men det behöver ju inte vara en nackdel om man gillar allt det där.

• förhoppningsis

Det är det som gör mig mest skeptisk, min ide om en perfekt semester innefattar inte att omges av massa feta amerikaner som inte ens har vett att sätta på sig sin t-shirt på restaurangen.

Stränderna och att det är karibiens bästa dykning var mer lockande. Dessutom har jag läst att det är väldigt säkert där så man kan vara ute på kvällarna mm. Förra sommaren var vi i Kenya och på Zanzibar. I kenya fick vi knappast stick aut näsan genom hotelldörren efter skymning. Inte ens dagtid fick vi gå mer än ett par gator bort, det var inte heller så kul.

Svar på tråden Same same but different