• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Originalrosen

Kängu,
    JönsAnders gillade jag när vi var där för två år sedan, väl värt ett andra försök nästa år. Boka gärna in något kul på Dalhalla också. Ligger inte så långt därifrån.

• kängu

Rosen,

Ja men då låter det kanske som att Egypten skulle kunna vara något för oss... Vi är himla sugna på att bada och slappa men ändå kunna åka iväg och titta på saker. Samt att snorklingen ju ska vara fantastisk..

• Lapinette

Skoj att ni nämner Egypten för det är det senaste jag har suttit och tittat på (förra veckan). Vi vill helst åka till Thailand över nyår men det är svindyrt samt att vi alltid tar så mycket semester på vintern att det knappt blir något kvar till sommaren så det vore skönt om man kunde få både och. Därför gick tankarna till något närmare, ett ställe dit man kan åka en vecka och då började vi fundera på Egypten. Har kollat på både Nilenresa och El Gouna + att då ta en 2 dagars resa till Luxor eller Kairo. Du får jättegärna komma med tips Rosen.

• Originalrosen

Lapinette,
    Jag var i Egypten för många år sedan då El Gouna inte ens var påtänkt som semesterort - knappt att Hurghada fanns.

Jag har många vänner som har varit i El Gouna och det är som du säkert vet en ort byggd enbart för turistm. Alla gillade det ändå. Tillrättalagt, vackert, bekvämt, bra bad och hotell. En veckas bad och spabehandlingar då man skämmer bort sig själv är inte fy skam, direkt och lockar i vart fall mig. Sedan är jag lite osäker på hur vädret är kring jul i Egypten så det är nog bäst att dubbelkolla.

Min resa till Egypten var helt sanslöst fantastiskt och nog den resa som har påverkat/utvecklat mig som människa mest. Att kryssa på Nilen ett par dagar var ett underbart, galet frosseri i historia och upplevelser. Soluppgången kommer så snabbt - på någon minut från beskmörkt till att solens första strålar går upp över floden, tupparna börjar gala och byarna vaknar. Såååå vackert!

Luxor är fullkomligt ofattbart stort. Hur gjorde de? Då?! Skulle vi ens klara av att bygga något sådant idag?! - och varför? Ja, ja - jag vet det där med prästerna och religionen, men varför?! Det finns kvar i all sin prakt och tillräckligt mycket är det för att jag skulle förstå och kunna greppa storheten och skönheten av Karnak.

Då - för länge sedan - när vi åkte runt i Egypten så var jag både vid pyramiderna i Giza och i Luxor och såg ljud- och ljusspel på kvällen. Det var löjligt, turistigt - och galet spektakulärt och man lät sig svepas med. Då var i vart fall Luxorspektaklet bättre, men kanske har något ändrats sedan dess.

Abu Simbel i södra Egypten på gränsen till Sudan är helt otroligt vackert. (Det templet som man flyttade när man byggde dammen.) Dammen är också väl värd ett besök.

Kairo greppade jag inte riktigt förutom att det är ett hejdlöst gytter av människor och en kakafoni utan dess like. Jag åker gärna tillbaka till Kairo för att se hur jag har utvecklats - för det är klart att det hängde på mig att jag inte tog till mig stan. Pyramiderna ligger strax utanför staden och det är mäktigt att gå in i en av dem men man bör inte ha anlag för klaustrofobi. Att rida runt pyramiderna i solnedgången är också underbart.

Konungarnas dal utmed Nilen med bland annat Tutankhanons grav är en ödmjuk upplevelse. Åk INTE bussen hela vägen fram utan vandra från Hatchepchuts tempel vägen över bergen som prästerna tog med de döda faraonerna - ett mycket bättre sätt att nalkas Konungarnas dal.

Om ni bestämmer er för Egypten så kan jag berätta mer, kanske lite om egyptierna och deras sätt. Jag har aldrig haft så kul på en resa och skrattade mig till nya magmuskler jag inte visste att jag hade.

Mat och dryck är ingen höjdare på de flesta ställena, men små lokala icke turistställen har bra mat. I El Gouna var maten bra och internationell enligt vänner som varit där men lär näppeligen vara värd någon större omväg.

Restid från Sverige är väl bara fem timmar och knappt (om ens) någon tidsomställning.

• Lapinette

Rosen - vädret ska nog vara ungefär som svensk sommar, runt 22 på dagen men ganska kallt på natten. Räknar inte med att ligga vid poolen varje dag utan åker till Egypten för att se och andas historia. Har alltid varit väldigt imponerad och gillat att läsa om deras storhetstid. Eftersom vi räknar med att bara ta en vecka så blir det att välja med omsorg.

• Originalrosen

Lappis,
    Då hade jag valt Kairo och pyramiderna, tåg eller flyg till Luxor och bo på Katarakt Hotell (eller hur det nu stavas) och ta en afternoon tea på altanen. Läs "Döden på Nilen" först av Agatha Christie. Hotellet var inte hög standard men det var som om tiden stått still sedan tidigt 1900-tal.

Båtfärd på Nilen inkluderande Konungarnas dal och soluppgång över vattnet. Eventuellt ett flyg över dagen till Abu Simbel men det är tveksamt och kanske bättre att spara den juvelen till ett senare tillfälle och hinna med en övernattning där också så att man kan se solnedgången över Sudan/sjön eller templet.

Egypten är inte lätt att ta till sig. Man måste verkligen ha ett öppet sinne och gärna ha läst på en del innan - både ren historia och även lite som sätter stämningen och beskriver själen hos Egypten. Humor upplevde jag som den främsta egenskapen hos egyptierna.

• Lapinette

Rosen - jag tänkte vara lat (för en gångs skull) och boka en charter och där finns det en kombinationsresa med 3 dagar på Nilen och 3 dagar i Hurghada även om jag skulle föredra El Gouna.

• Therese 83

Rosen
    Var i El Gouna för två år sedan, då över jul och nyår. Vädret var som en sommardag i Sverige och kalla nätter. Vattnet var väldigt kallt vilket inte var kul. Det blev poolen hela veckan för oss som inte uppsattade havet. Dock kunde man ligga på stranden som fanns där och man kunde lätt åka eller gå tillbaks till hotellet för lunch.
    Ta dig en funderare på hur du vill sependera din semester eftersom det inte finns något att se runt El Gouna och resan till Hurghada är ganska lång. Flygplatsen var dessutom hemsk.

Hoppas att du får en trevlig resa.

Svar på tråden Same same but different