Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Det handlar nog mer om vilken attityd man har för att bemöta uppmärksamhet man får än om man ser ut på ett visst sätt.
Kanske. Jag kan säga att som 15-åring är man kanske inte så kaxig i ett sånt läge. Det enda jag minns av den semestern är trakasserier. Hade också en gubbe på moped som förföljde oss i flera dagar, hängde utanför hotellet och gick och ru*kade i sin blottarrock efter mig på trottoaren.
Ska tillägga att vi inte hade någon vuxen man i sällskapet, vilket förmodligen hade gjort lite skillnad. Vi träffade också många otroligt trevliga och gästvänliga människor, men jag har ALDRIG känt mig så utsatt och sexualiserad som den veckan. Jag har själv rötter i Nordafrika och vi bodde där när jag var liten, så min svenska mamma är rätt van och bra på att bemöta uppmärksmheten man kan få där.
Kairo upplevde jag inte alls på samma sätt.
Lapinette,
Det var måååånga år sedan jag åkte runt i Frankrike med mina föräldrar men minns mycket väl en färjeöverfart i Bordeaux. När jag kikar på kartan så måste det har varit N215 Royan - Le Verdon-sur-Mer.
Sedan är det ju bara att åka mellan slotten som ligger där, jösses så härligt! Du har säkert redan denna länk men om inte, så är det den jag leker lite med när jag drömmer om en resa till Bordeaux.
www.bordeaux-tourisme.com/fr/visiter_le_vignoble/index_uk.html
Självklart är man inte det. Och jag säger verkligen inte att man ska acceptera det om/när man råkar ut för det eller att man ska anpassa sig för att undvika det. Men jag noterar att reaktioner på den uppmärksamhet man kan få på resor i Mellanöstern är väldigt individuella.
Alla råkar inte ut för det, alla bryr sig inte lika mycket eller reagerar inte likadant eller lika starkt om eller när man råkar ut för det. Det är svårt att förutsäga vem som ska reagera hur också.
Amelle
När du säger det kommer jag ihåg hur mina föräldrar berättat om hur jag, när jag var liten höll på att bli köpt. Jag var inte så många år när jag var där första gången, som liten var jag verkligen så blond det bara går, på gränsen till vithårig mao.
FIck höra att jag fortfarande var "formbar" och därför betingade ett högre pris. Även senare när jag var äldre kommer jag ihåg hur folk helt fräckt kom och kände på mig som om jag vore ett djur.
Väldigt kränkande!
Följer med intresse era diskussioner men har inte så mycket att tillägga då jag själv inte varit där/råkat ut för liknande saker.
Rosen- älskade din berättelse om skoförsäljaren!
Följer med spänning och självfallet har jag även hört liknande historier tidigare. En av anledningarna till varför jag inte besökt nordafrika tidigare. Nu är jag beredd!
Antingen så älskar man stället o då skakar man av sig de obehagliga upplevelserna, eller så avskyr man det för man låter sina intryck domineras av dem.
Å såhär - de som kladdar vet att de går låååångt över gränsen för vad som är tillåtet i det egna samhället, men de testar, för de vet att en del turister inte fattar det utan nappar. Så man får sätta tydliga gränser. Låt ingen röra er t ex. Skrik - ju högre desto bättre, gärna redan innan nån rör.
Noterar - skrika högt!