Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Funderade också på hur varmt/kallt vattnet är när du ska snorkla Kängu. Ska kolla din länk!
Kängu - vandra i samariaravinen på Kreta är fantastiskt.
Med stor förväntan - det är därför jag vill ha minst en vecka i Bordeaux och omnejd. Vill åka upp till la Rochelle och Ile de Ré samt ned till Biarritz. Kanske göra så som vi gör med Portugal i sommar. Ta tio dagar och boka in oss på 3-4 ställen.
Kommer nog vara mycket kallt i vattnet! Är torrdräkt som gäller, samt vara i korta stunder...
Men det kommer vara värt det
Rosen- Haha, ber om ursäkt för detta
Då låter ju Kreta som ett bra val i sommar, eftersom ni båda verkar gilla det!!! Funderar bara på om jag ska boka eller vänta till Sista Minuten? Sista veckan i augusti är ju känd för att det just brukar finnas väldigt billiga sista minuten. Jag har åkt flera år just den veckan för 1000 kr/pers för en vecka. Nu är det lite kruxigare då vi ville till ett speciellt ställe, frågan är då om man vågar vänta...
Kängu,
det går många flyg till Kreta och du kan flyga både till Chania och Heraklion - det är inte så långt emellan dessa flygplatser med bil/buss. Två timmar om jag minns rätt.
Samariaravinen är häftigt! Tiiiidig morgon och mycket vatten, bra skor och kamera. Det finns många fina vandringar, beror på vart ni hamnar och hur ni vill gå. Det går också att hyra mountainbike och bila upp på berget och cykla ned genom byarna. Kanske något? Annars kan man göra som maken gör; cykla uppför "ju längre och brantare backar, desto roligare". Han är galen. Jag brukar vara följebil med extra vatten, bananer och glatt humör.
Wow, Kängu! Coolt med späckhuggarsafari! Vi var i Harstad (nära Narvik) förra påsken & vi pratade om det inför den resan, men så var det ju fel säsong då, så vi får spara det till en annan gång. Mannens ena syster bor nämligen däruppe.
Tror faktist att jag såg ngt program på TV för ngt år sen om detta att snorkla med späckhuggare i nordnorge! Låter verkligen häftigt (& kallt - brrrr!)
Min favorit vad gäller valskådning är fortfarande Hermanus i Sydafrika - sitta på balkongen på vårt B&B med ett glas rött & spana, passade mig perfekt I somras när vi åkte ut med båt från Boston så blev jag (& halva båten, minst) grymt sjösjuka
Då ville jag mest bara komma tillbaka inomskärs så att det inte gungade så gruvligt...
Kreta - där har jag aldrig varit. Över huvud taget så är Grekland en helt vit fläck på min karta förutom en veckas tjejsegling i krokarna runt Korfu, Parga etc.
Lappis - då förstår jag dilemmat med Bordeaux vs 3-dagarsweekend. Man vill ju inte stressa runt som en blå när man väl kommer dit!
Men just det - på tal om att du ska till Portugal. Jag var precis inne på Ad Libris för att kolla upp boken "Provsmakning i Alsace" av Håkan Nilsson eftersom vi funderar lite på att ta den vägen hem från Italien i sommar. Då hittade jag denna boken, också skriven av Håkan Nilsson:
www.adlibris.com/se/product.aspx
Ngt för er??!
Jaaaa! Piggelin - du är underbar!!
Lapinette, snälla prova?! Sen när ni kommer hem så berättar du allt, vi blir jätteavis och bokar direkt in oss på en resa till Portugal? Jättebra plan - visst da'?
Going, Rosen
Kanonidé förresten, också!
Lovar att återkomma med en utförlig rapport om exakt hur kallt det var
Verkar ju inte som att jag behöver ha ngn panik med att boka Kreta då.
Rosen, din make låter helt galen!!!!!
Piggelin- den typen av valskådning låter helt underbar (Sydafrika)
Kängu
Jag är rädd att mentaliteten och bemötandet av turister är samma i egypten och marocko och tunisien. Jag är visserligen blond men jag tyckte att det var så störande att jag tillslut undvek att handla eller gå i stan. Jag som i vanliga fall älskar att traska i stan ock shoppa och kika i små roliga butiker.
Det där är ju hemskt individuellt, jag vet att många upplever det som besvärande men själv har jag aldrig störts (har dock inte vari i marocko av de där 3). Men man får ju som turist komma ihåg också att man är på besök i deras land och att en stor del av charmen med att resa är att inte allt är som hemma utan man får uppleva nya saker.