• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Telemarkgrrl

Vi ska åka tåg till Grekland. Vi hade tänkt att åka den östra vägen genom Östeuropa åt ena hållet och genom Italien åt andra hållet men det blev helt enkelt för krångligt och ta för lång tid. Så nu blir det genom Italien och så båt Italien-Grekland fram och tillbaka.

Från början hade vi också tänkt att ta en vecka på Kefalonia och en på Korfu men sen var det så krångligt att ta sig mellan dom två öarna och då bytte vi till kombinationen Parga+Korfu istället. Men så såg det så himla fint ut på Parga och vi hittade en liten studio vid hamnpromenaden med utsikt över havet och den lilla vita kyrkan som ligger på en ö utanför och är upplyst på natten så det slutade med att vi bestämde oss för att stanna två veckor i Parga istället.

Där ska vi bara slappa, äta god mat, bada, sova och läsa mängder med böcker. Och så förstås sitta på balkongen och titta på utsikten och dricka svalt rosévin. Vi är väldigt duktiga på sånt men vi ska väl ändå försöka komma med lite olika badbåtar och ta en tur till Paxi och definitivt till Meteora. Meteora får vi bara inte missa.

På vägen hem ska vi stanna ett par dagar i Bologna. Dels för att det är på vägen och dels för att det ska vara så fint där. Men jag har inte hunnit läsa på något om Bologna än så jag har ingen aning om vad vi ska göra där.

• Lapinette

Telis - vi var i Parga i fjol, det är underbart. Eftersom vi endast var där en vecka åkte vi aldrig till Meteora men ska absolut göra det när vi åker dit igen för jag kan tänka mig att åka tillbaka. Hamnen är supermysig och jag har säkert minst ett dussin kort på den där lilla vita stenkyrkan. Vi tog olika badbåtar ut till 3 olika stränder dagligen. Den bästa stranden var den som låg längst bort (måste kolla hemma vad den hette). Hyrde även bil en dag och åkte runt och tittade var bl a till Floden Styx. Om ni vill vandra i ravinen så måste ni ha bra skor som man kan gå i vattnet med. Vi hade inte det och vattnet var svinkallt (fick kramp i fötterna). Säg till om du vill ha lite tips eller se lite kort (om du var uppkopplad i FB så kunde du se korten där).

• nennesjuttioåtta

åååh vad mysigt, Telis! Och Lappis som ska till Portugal ska väl inte klaga.
    En annan har följande alternativ:

1. Fäboden i Dalarna. Mysigt och lugnt och skönt, men då ingår svärmor och svärfar (s k all-inclusive) och det är inte alltid man uppskattar de förmåner som ingår.

2. Nordnorge. Kallt och långt bort i helvete men lugnt, skönt, enastående vackert och maken får fiska sig trött. Jag också, men jag är inte en fiskoman som han så jag tröttnar fortare. 6,5 kg torsk är min största fångst. Nu har de en ny, större båt också så det bådar gott för nya fiskevatten och djupare fjordar. Men här medföljer visa förpliktelser, såsom äta fiskkakor, sursill och lefser hos släkten. Dyrt också. Men det är ljust hela nätterna!

• Lapinette

nenne - ni kan inte göra både och?!

• Telemarkgrrl

Oh, var det där ni var, Lappis? Jag var helt övertygad om att ni var på Lefkas.

Var bodde ni någonstans? Var det den ....hmmm....Lichnos (?) som var finast?

• Lapinette

Nej, inte Valtos, inte lichnos...något ställe som hette koko...någonting. Har det säkert uppskrivet i min kalender hemma. Det gick badbåtar från hamnen till dessa stränder varje dag men den där koko låg längst bort och hade bara en båt på förmiddagen dit och en hem på eftermiddagen. Gillade det stället bäst för det var lugnast och minst.

• Telemarkgrrl

Hmm, vad konstigt. Jag som har läst på så mycket, dom tre stränderna jag har läst om är Valtos, Lichnos och Kryoneri eller nåt sånt. Ahh, vänta är det Sarakiniko du tänker på? Den ligger långt bort.

• Lapinette

Så kan det vara! Det låter bekant. Jag kollar hemma och återkommer i denna delikata fråga. Har även påbörjat ett mail till dig med lite foton. Kunde inte låta bli!

• Telemarkgrrl

Ååååh, vad gulligt, Lappis!! Tusen tack på förhand!

• nennesjuttioåtta

Lappis
    jo, det blir ju såklart båda. Samt en tur till mina föräldrar och försöka umgås med dem.
    Men det vore ju roligare att ha något nice ställe med schysst mat, vin och strand (fast inte för bra strand med tanke på min ljusblåa hud).

Svar på tråden Same same but different