• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • becky79

Personligen är jag emot pengar istället för present, och även om det vore så, skulle jag inte kunna bara gå tomhänt t ett bröllop- skulle kännas "billigt/snålt/något man inte gör".

Det betyder att jag skulle betala och köpa present.

Jag vet att många vill "spara pengar och bjuda många gäster på så sätt", men måste man ha så stort att barn och vuxna ska betala för sin egen mat o närvaro.

• 20080719

Dett med kuveravgift är väldigt intressant. Men jag skulle aldrig ha det. Jag vet själv att jag inte skulle gått på bröllop där jag får betala för det själv. Men det är väl en vana, alla bröllop jag variot på (många) har bjudit sina gäster själva!

Lycka tilll!q

• MrsThurhagen

Ja de är himla svårt faktiskt! Är nog enklare då kanske att avstå från presenter o hoppas på att folk ger en liten slant istället :)

• Silvergalen

Vi tänker ta en kuvertavgift på 300kr per vuxen. Vi har bara fått positiv respons på detta från våra gäster. Går man på disputationsfest brukar det tas ut ca 300 kr i kuvertavgift.

• MrsThurhagen

Undrar just om man kan köra en liten undersökning i släkten, för och emot haha :)

• sokkerstruten

Nja, jag skulle själv inte ha det. Bröllop är någon man bjuder på och det är oftast något som kan bli dyrt för gästerna i alla fall. Vet själv hur man är när man ska på bröllop, man springer i affärer och letar efter nått att ha på sig, å nylonstumpor och grejjer. Då tycker jag nog att antingen att man vänta tills man har råd eller om man gör det litet och mysigt, så behöver det inte kosta så mycket...

men det verkar ju som om gästerna i har något emot det så.. då är det väl ingen fara...

• MrsThurhagen

Tänker nog be dom om ett litet bidrag. Men HUR formulerar man det snyggt o smidigt??

• Snart fru Nilsson

Det låter klokt av er, som sagt är det inte någon som hört av sig till oss och klagat angående avgiften. Därför tror jag inte att det kommer bli arga blickar för er del heller. Vi har bokat ett band som vill ha några tusen lappar i betalning, blir full i skratt när jag tänker på att gästernas pengar skulle kunna täcka våra kostnader. finns inte en möjlighet i universum.

Silvergalen skrev 2008-03-11 15:40:06 följande:
    Vi tänker ta en kuvertavgift på 300kr per vuxen. Vi har bara fått positiv respons på detta från våra gäster. Går man på disputationsfest brukar det tas ut ca 300 kr i kuvertavgift.
  • Fröken Figo

Jag tycker inte om kuvertavgifter. Mina kusiner har nästan alltid det på sina fester och visst får man god mat och så men tycker ändå det känns lite snopet. De har som utgångspunkt att de inte vill "gå back" efter att ha ordnat fest. Att det alltså inte ska kosta nånting, de ska bara ha kul. Men jag ser det på ett annat sätt. En gång bjuder jag, nästa gång bjuder mina vänner. Ingen "går back" men man räknar inte så noga... Känns mindre snålt.

Det är bättre med önskelistor för då kan folk lägga precis så mkt pengar de själva vill. En kuvertavgift är ju verkligen "påtvingad" och inte flexibel.

• Höstbrud-07

Jag måste bara fråga er som säger att gästerna bara är positiva eller att ingen har klagat osv på er kuvertavgift eller annat också för den delen. Räknar ni med att de som ogillar vad det nu än är ska säga det till er helt öppet? När ni bjuder in till bröllop? Det vore för min del helt omöjligt att kritisera till brudparet eller inbjudaren hur de har valt att göra med något, speciellt i ett ämne som är så känsligt som pengar. Så oavsett om man gillar kuvertavgift eller inte så kör nog de flesta med en vit lögn och spelar neutrala eller positiva. Naturligtvis kanske de allra närmaste vågar vara mer öppna, men övriga?

Jag menar alltså att den positiva feedback man fått om sånt kanske inte är så mycket att lägga till grund för vidare sådana beslut.
    Eller tror ni inte det?

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?