• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Silvergalen

Innan vi bestämde oss för att ta kuvertavgift så frågade vi runt "lite diskret".

• Trisen

Jag tycker att alla skall göra som dom själva tycker! De flesta (konstigt nog ofta kvinnor ) bryr sig alldeles för mycket om vad andra tycker och tänker. Jag erkänner, trots bättre vetande hör även jag dit...

För ingen kan ta sig rätten att säga vad som är rätt eller fel! Men däremot har alla rätt till sin egen åsikt, vilket man bör respektera.

Egentligen är det ju ganska enkelt. Blir man bjuden på ett bröllop med kuvertavgift och inte gillar det så tackar man nej. Och om man själv gifter sig och vill att gästerna betalar, så får man räkna med att någon kanske inte kommer.

ps. personligen är jag varken för eller emot, alltid kul att gå på bröllop

• Canta

Svår fråga....alla har vi olika åsikter. Tycker inte de inbjudna om det så är det ju bara att låta bli att gå.

Sen det här med pressenterna....svårt svårt. vet inte var jag står i den frågan....

Själv har vi ingen kuvertavgift så här hoppas man på många dyra pressenter ;)

håller me trisen alltid kul me bröllop med eller utan avgift....

• Prinsessa av Lyckoriket

Kuvertavgift är väl ok om man sitter tight till det ekonomiskt. Annars kan jag inte se något skäl till att ha det. Och om man har "allt" finns det ju många andra saker att önska sig t.ex. bidrag till Röda Korset, Rädda barnen etc. Då ger ju ens bröllop glädje till ännu fler. M2B och jag har bestämt oss för att önska pengar till ett utbildningsprojekt i tredje världen.

• tolonta

Prinsessa av Lyckoriket skrev 2008-03-12 11:19:15 följande:

Kuvertavgift är väl ok om man sitter tight till det ekonomiskt. Annars kan jag inte se något skäl till att ha det. Och om man har "allt" finns det ju många andra saker att önska sig t.ex. bidrag till Röda Korset, Rädda barnen etc. Då ger ju ens bröllop glädje till ännu fler. M2B och jag har bestämt oss för att önska pengar till ett utbildningsprojekt i tredje världen.
    Och jag går ett steg längre och ställer mig frågande till varför man har en större/finare fest än man klarar ekonomiskt, och tycker inte att tight ekonomi är ett bra argument för att ha kuvertavgift. Man måste inte ha fest, det går lika bra att bjuda på kaffe och tårta istället... Eller fixa billigare mat.

Tycker helt enkelt inte att det är ok, på något sätt, att indirekt säga "kom och fira oss, bara ni betalar så här mycket". Oavsett hur mycket/litet av kostnaderna det täcker.
  • sommarbrud 080802

Jag tycker att vill man ha kuvertavguft får man ha de. Ligger den på summan 2-300:- är de absolut ingenting att tjaffsa om.
    Vad lägger du egentligen på en bröllopspresent? Nu ska inte jag vara sådan,men lägger någon mindre än 200:- tycker jag faktiskt att de är rätt så snållt.. men de är min åsiktt!!

Vill man ha kuvertavgift så får man ha de,de är upp till var och än. Men folk som tar kuvertavgifter på 1000:- tycker jag är skandalöst.. men 200-300:- är ok. Du väljer själv helt enkelt,gör som du vill!

• GME76   080802

Precis! Hur många här skulle vägra att gå på sin bästa väns bröllop bara för att det paret väljer att ha kuvertavgift?

Trisen skrev 2008-03-12 09:43:09 följande:
    Jag tycker att alla skall göra som dom själva tycker! De flesta (konstigt nog ofta kvinnor ) bryr sig alldeles för mycket om vad andra tycker och tänker. Jag erkänner, trots bättre vetande hör även jag dit...För ingen kan ta sig rätten att säga vad som är rätt eller fel! Men däremot har alla rätt till sin egen åsikt, vilket man bör respektera.Egentligen är det ju ganska enkelt. Blir man bjuden på ett bröllop med kuvertavgift och inte gillar det så tackar man nej. Och om man själv gifter sig och vill att gästerna betalar, så får man räkna med att någon kanske inte kommer.ps. personligen är jag varken för eller emot, alltid kul att gå på bröllop
  • Snart fru Nilsson

Håller med dig till fullo!
    sommarbrud 080802 skrev 2008-03-12 15:49:59 följande:

Jag tycker att vill man ha kuvertavguft får man ha de. Ligger den på summan 2-300:- är de absolut ingenting att tjaffsa om. Vad lägger du egentligen på en bröllopspresent? Nu ska inte jag vara sådan,men lägger någon mindre än 200:- tycker jag faktiskt att de är rätt så snållt.. men de är min åsiktt!!Vill man ha kuvertavgift så får man ha de,de är upp till var och än. Men folk som tar kuvertavgifter på 1000:- tycker jag är skandalöst.. men 200-300:- är ok. Du väljer själv helt enkelt,gör som du vill!
  • Fröken Figo

Jag har gått på många fester som havt kuvertavgift (däremot inte bröllop) och tycker väl det är ok. Hade det inte känts ok hade jag så klart bara stannat hemma.

Men trots allt känns det inte riktigt "rätt" när det gäller bröllop... 30 års fester och sånt kan jag betala för eftersom personen fyller nästa år igen och kanske kör samma stuk igen (lite bättre mat, men alla får betala för sig). Men ett bröllop sker ju bara en gång. Det är parets största dag i livet (en av de största iaf) och det känns för unikt och för stort för att ta ut kuvertavgifter. Nu kanske detta tankesätt inte har nån logik men så känner jag.

• silvera

En liten fråga bara...
    Ni som kommer att ta kuvertavgift, har ni sedan fri bar, eller ska gästerna betala där också?
    Jag hade nog förväntat mig att det skulle vara "fri dricka" om jag betalar en kuvertavgift.

(Vi bjöd våra gäster på middagen, och hade en betalbar efteråt, där allt kostade 10kr. Fast det slutade med att jag ställde mig i baren och delade ut allt gratis...
    Skälet till varför vi skulle ha betalbar, var att restaurangen ville det, eftersom det då blir färre halvtomma glas överallt...)

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?