New York 2008 skrev 2008-05-17 14:05:44 följande:
Dock kan jag reagera på vissa saker, som att någon skrev något i stil med "varför ska de betala ert drömbröllop, det är ingen som betalar ens drömsemester etc." Vet inte vem som skrev det, läst igenom hela tråden så man glömmer snabbt, men vet att jag reagerade eftersom personen i fråga tyckte det var helt ok att be om pengar till sin bröllopsresa... Är inte detta samma sak egentligen? Man har lagt mer pengar på bröllopet och ber folk att betala ens "drömsemester", vilket jag antar att de flesta vill att ens bröllopsresa ska bli.
Det var jag som skrev om det...
Den stora skillnaden ligger i att man _önskar_ sig pengar till sin bröllopsresa, det är inget krav... Och gästerna kan då lägga valfri summa.
Och det här med drömsemester var en av sakerna som jag nämnde som kostar mycket pengar, men man får betala själv... Bil, hus, båt, dyr semester - allt detta betalar man själv. Och alla andra kalas där man firar en viss person (födelsedagskalas, student, dop, konfirmation m.m.) brukar man klara utan kuvertavgift. Varför är bröllop det stora undantaget där kuvertavgift är ok? Eller kommer det (och detta fasar jag för) utvecklas så att det blir en vana med kuvertavgifter?
Och angående det som Proeta skrev: Kan inte brudparet bara få ordna som de vill, på deras dag. Givetvis, men är det något som ger folk rätt att tycka så är det ju att man är med och betalar kalaset. Så vill man verkligen slippa åsikter om hur man ordnar det, så ska brudparet nog se till att betala hela kalaset själva, tror jag...