Tråkigt att du tycker att vi som är negativa till kuvertavgift "dömer", för det är inte min mening alls, och tror inte att någon annan har intentionen att göra det heller. Jag tycker också det är viktigt att tänka i andra banor, och för mig innebär andra banor att om jag inte har råd att bjuda våra 100 närmaste på trerätters middag så får jag tänka om. Det handlar inte om att jag har den bästa lösningen, även om den lösning vi har är den som vi tycker är bäst för oss...
Varför tycker du det är tiggeri att önska sig pengar? Det är ett önskemål, precis som man kan önska sig porslin eller annat... En kuvertavgift, däremot, är ett pris som man tar ut för att gästerna ska få komma.
Vad jag har försökt uttrycka i den här tråden, är dels att jag inte FÖRSTÅR varför folk har kuvertavgift. Det handlar om min personliga förståelse... Jag kan fortfarande inte förstå varför man har ett bröllop som man inte har råd med? Varför inte ha en middag som man har råd att bjuda på? Det handlar inte om att jag dömer, det handlar verkligen om att jag inte förstår. Jag är inte uppfostrad på det sättet...
Jag tycker dessutom att det vore väldigt tråkigt om blivande brudar som börjar planera sina bröllop och tittar in här, helt plötsligt får för sig att det bröllop de tänkt sig inte "duger", och får för sig att de måste ha ett dyrare bröllop, som de enbart kan finansiera med kuvertavgift. Och det blir fler kuvertbröllop... Det är inte en utveckling jag vill ha, jag tycker det är trevligare och bättre om vi har kvar traditionen med presenter. Då ordnar brudparet ett bröllop som de har råd med, och gästerna ger presenter som de har råd med (vare sig det är pengar elelr saker) - och alla är nöjda och glada
Alla gamla traditioner är inte dåliga, och traditionen att "bjuda in" tycker jag ska bevaras, den försvarar jag gärna med näbbar och klor
Så utan att döma de som har valt kuvertavgift, så vill jag slå ett slag för att bjuda in gästerna till sitt bröllop - vilket per atuomatik då innebär att man bjuder på bröllopet. Det finns otroligt många sätt att fira sitt bröllop på - välj ett som passar er OCH er ekonomi - istället för att låta gästerna betala en dröm som ni själva inte har råd med.
Varför förväntas andra betala för ens drömbröllop? Det förväntas ju inte för drömsemestern, för drömbilen, drömhuset, drömmöblemanget m.m. I de fallen måste man ju anpassa sig efter sin ekonomi... Men bröllop är något slags undantag, eller?
Och återigen vill jag poängtera, att jag vill inte döma någon. Jag vill bara få folk att tänka till litet extra...
Och så som du formulerade dig i trådstarten, Snart fru Nilsson, så lät det som om du har lata gäster... Jag tycker inte det är särskilt mycket jobbigare att ringa någon i brudparets närhet (eller kolla hemsidan), få reda på vad de önskar sig, köpa något av detta (som passar min ekonomi) och ge bort det. Och det är lika jobbigt att lägga en frivillig summa i ett kuvert, som en av brudparet bestämd summa. Eller att sätta in en frivillig summa på ett konto, istället för en kuvertavgift... Så om ens enda argument för att ha kuvertavgift är att gästerna inte ska behöva köpa present, så tycker jag faktiskt att det är ett dåligt argument...
Hoppas ni får en härlig bröllopsdag, och att diskussionen i den här tråden inte gjort dig nedslagen för det alternativ ni valt.