• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • ShangChina

Om man lämnat in sin önskelista på tex Duka, styr man väl oxå lite vad gästen ska betala för sin present..?

• 26maj2007

ShangChina

Om man har en öskelista på tex Duka då kan gäster gå ihop och köpa present tillsammans alltså inget tvång på en speciell kostnad.

• Höstbrud-07

Måste bara fråga. Hur ska ni lyckas få de som har sämre ekonomi att inte känna sig tvungna att betala och istället hjälpa till utan att peka ut dem för att ha sämre ekonomi? Det låter för mig väldigt svårt och väldigt känsligt.

Ayeree skrev 2008-05-10 17:02:54 följande:
    Vi kommer nog ta en kuvertavgift av vännerna (vi bjuder föräldrar och syskon) men istället undanber vi oss presenter. Själva bröllopet kommer antagligen att ske så långt bort att ingen har möjlighet att närvara men festen blir på hemmaplan. De som har lite sämre ekonomi kan man ju lite fint erbjuda att de kan hjälpa till lite innan/efter festen med dekorationer och städning och sånt. På så sätt blir ingen utestängd pga ekonomi och själv får man lite välbehövlig hjälp.
  • Balinda
    ShangChina skrev 2008-05-11 03:07:23 följande:
    Om man lämnat in sin önskelista på tex Duka, styr man väl oxå lite vad gästen ska betala för sin present..?
    fast då kan man välja om man köper det eller något annat. eller som någon annan sa gå i hop.
  • tvåblå

när ni går på bröllop i vilken prisklass köper ni en bröllopspresent för? Om man tar en kuvertavgift på 250 kr/person så blir det 500kr/ par. När vi har gått på bröllop utan kuvertavgift så har vi köpt bröllopspressent för den summan eller mer. Ska man få något Fint el användbart tex porslin från duka så är det ganska dyrt.
    För mig så går jag gladeligen på ett bröllop med kuvertavgift!
    Men man måste få tycka olika...

• fromheretoeternity

Jag tycker att en kuvertavgift är en väldigt bra lösning men jag håller med om att det blir ett problem om det är för dyr. Precis som andra har skrivit kan man ju om man har dåligt med pengar gå ihop flera och köpa en fin present och då kanske bara ge 100kr var, men detta kan man ju inte göra om man ska betala en bestämd kuvertavgift på kanske upp till 500kr. Det hade jag som student inte haft råd med. Vad ska man göra då? Låta bli att komma? Ringa och säga att man inte har råd och be att få rabatterat pris? Finns det verkligen någon bra lösning? Nu blev jag helt plötsligt osäker...

• Ayeree

Höstbrud-07 skrev 2008-05-11 15:37:39 följande:

Måste bara fråga. Hur ska ni lyckas få de som har sämre ekonomi att inte känna sig tvungna att betala och istället hjälpa till utan att peka ut dem för att ha sämre ekonomi? Det låter för mig väldigt svårt och väldigt känsligt.
    Antagligen kommer vi be om hjälp och säga att vi behöver 5 pers eller så som hjälper till. De behöver i så fall inte betala. Sen kan man ju välja vilka man börjar att fråga så att de som man vet har lite sämre ekonomi har möjlighet att säga att de vill hjälpa till innan övriga gäster tillfrågas.
    Man kan ju säga nåt i stil med det här när man träffas: "Det är ju för mycket jobb med bröllopet och festen för att vi ska klara det själva så vi tänkte kolla med några kompiar om de har lust att hjälpa till. Det vore jättesnällt om du/ni ville vara med och dekorera/laga mat/städa/whatever men vi förstår om du/ni inte kan. Som tack bjuder vi självklart på maten för alla som hjälper till!"
    Eftersom vi inte har 5 pers i bekantskapskretsen som inte har möjlighet att betala en kuvertavgift på runt 300 om de får reda på det några månader i förväg så kommer ingen att pekas ut som fattig.
  • Snart fru Nilsson

Lägger in ett svar på det jag har läst från er alla och tycker det känns skönt att fler är av min åsikt. För mig personligen finns det inte rätt eller fel utan var och en gör som de vill på sitt bröllop. Personligen skulle jag aldrig dömma ett par som tar en kuvert avgift på 300 kr per person, eller de som önskar sig pengar. Vi önskar oss inte pengar att åka på en resa för eller kunna betala fakturan på något annat efter bröllopet. Den lilla slant som vi tar går direkt till maten, POFF så är den väck och det täcker INTE ens tre rättersmiddagen inklusive dryck till. Så något tiggeri är det inte utan vi får gott betala del av maten och allt det övriga så snälla ni som dömmer mig, är det så klokt att "tigga" om pengar i stället för kuvertavgift?

Det gäller att tänka lite olika banor utan att klappa sig för bröstet och tycka att man själv är bäst. Önskar lycka till med er bröllopsdag som jag hoppa ni får fina minnen av.

• ShangChina

Du har så rätt så....och håller fullständigt med...
    Snart fru Nilsson skrev 2008-05-13 06:52:51 följande:

Lägger in ett svar på det jag har läst från er alla och tycker det känns skönt att fler är av min åsikt. För mig personligen finns det inte rätt eller fel utan var och en gör som de vill på sitt bröllop. Personligen skulle jag aldrig dömma ett par som tar en kuvert avgift på 300 kr per person, eller de som önskar sig pengar. Vi önskar oss inte pengar att åka på en resa för eller kunna betala fakturan på något annat efter bröllopet. Den lilla slant som vi tar går direkt till maten, POFF så är den väck och det täcker INTE ens tre rättersmiddagen inklusive dryck till. Så något tiggeri är det inte utan vi får gott betala del av maten och allt det övriga så snälla ni som dömmer mig, är det så klokt att "tigga" om pengar i stället för kuvertavgift? Det gäller att tänka lite olika banor utan att klappa sig för bröstet och tycka att man själv är bäst. Önskar lycka till med er bröllopsdag som jag hoppa ni får fina minnen av.
  • tolonta

Tråkigt att du tycker att vi som är negativa till kuvertavgift "dömer", för det är inte min mening alls, och tror inte att någon annan har intentionen att göra det heller. Jag tycker också det är viktigt att tänka i andra banor, och för mig innebär andra banor att om jag inte har råd att bjuda våra 100 närmaste på trerätters middag så får jag tänka om. Det handlar inte om att jag har den bästa lösningen, även om den lösning vi har är den som vi tycker är bäst för oss...

Varför tycker du det är tiggeri att önska sig pengar? Det är ett önskemål, precis som man kan önska sig porslin eller annat... En kuvertavgift, däremot, är ett pris som man tar ut för att gästerna ska få komma.

Vad jag har försökt uttrycka i den här tråden, är dels att jag inte FÖRSTÅR varför folk har kuvertavgift. Det handlar om min personliga förståelse... Jag kan fortfarande inte förstå varför man har ett bröllop som man inte har råd med? Varför inte ha en middag som man har råd att bjuda på? Det handlar inte om att jag dömer, det handlar verkligen om att jag inte förstår. Jag är inte uppfostrad på det sättet...

Jag tycker dessutom att det vore väldigt tråkigt om blivande brudar som börjar planera sina bröllop och tittar in här, helt plötsligt får för sig att det bröllop de tänkt sig inte "duger", och får för sig att de måste ha ett dyrare bröllop, som de enbart kan finansiera med kuvertavgift. Och det blir fler kuvertbröllop... Det är inte en utveckling jag vill ha, jag tycker det är trevligare och bättre om vi har kvar traditionen med presenter. Då ordnar brudparet ett bröllop som de har råd med, och gästerna ger presenter som de har råd med (vare sig det är pengar elelr saker) - och alla är nöjda och glada Alla gamla traditioner är inte dåliga, och traditionen att "bjuda in" tycker jag ska bevaras, den försvarar jag gärna med näbbar och klor

Så utan att döma de som har valt kuvertavgift, så vill jag slå ett slag för att bjuda in gästerna till sitt bröllop - vilket per atuomatik då innebär att man bjuder på bröllopet. Det finns otroligt många sätt att fira sitt bröllop på - välj ett som passar er OCH er ekonomi - istället för att låta gästerna betala en dröm som ni själva inte har råd med.

Varför förväntas andra betala för ens drömbröllop? Det förväntas ju inte för drömsemestern, för drömbilen, drömhuset, drömmöblemanget m.m. I de fallen måste man ju anpassa sig efter sin ekonomi... Men bröllop är något slags undantag, eller?

Och återigen vill jag poängtera, att jag vill inte döma någon. Jag vill bara få folk att tänka till litet extra...

Och så som du formulerade dig i trådstarten, Snart fru Nilsson, så lät det som om du har lata gäster... Jag tycker inte det är särskilt mycket jobbigare att ringa någon i brudparets närhet (eller kolla hemsidan), få reda på vad de önskar sig, köpa något av detta (som passar min ekonomi) och ge bort det. Och det är lika jobbigt att lägga en frivillig summa i ett kuvert, som en av brudparet bestämd summa. Eller att sätta in en frivillig summa på ett konto, istället för en kuvertavgift... Så om ens enda argument för att ha kuvertavgift är att gästerna inte ska behöva köpa present, så tycker jag faktiskt att det är ett dåligt argument...

Hoppas ni får en härlig bröllopsdag, och att diskussionen i den här tråden inte gjort dig nedslagen för det alternativ ni valt.

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?