• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Brud 08

I trådstarten frågar du efter folks syn på kuvertavgift, och det är väl det som har diskuterats. Vissa kan inte alls tänka sig kuvertavgift och har svårt att förstå tanken, vissa tycker det är helt ok. Ingen har rätt att bestämma hur någon annan ska göra, men alla har rätt till en åsikt.

Snart fru Nilsson skrev 2008-05-13 06:52:51 följande:

Lägger in ett svar på det jag har läst från er alla och tycker det känns skönt att fler är av min åsikt. För mig personligen finns det inte rätt eller fel utan var och en gör som de vill på sitt bröllop. Personligen skulle jag aldrig dömma ett par som tar en kuvert avgift på 300 kr per person, eller de som önskar sig pengar. Vi önskar oss inte pengar att åka på en resa för eller kunna betala fakturan på något annat efter bröllopet. Den lilla slant som vi tar går direkt till maten, POFF så är den väck och det täcker INTE ens tre rättersmiddagen inklusive dryck till. Så något tiggeri är det inte utan vi får gott betala del av maten och allt det övriga så snälla ni som dömmer mig, är det så klokt att "tigga" om pengar i stället för kuvertavgift? Det gäller att tänka lite olika banor utan att klappa sig för bröstet och tycka att man själv är bäst. Önskar lycka till med er bröllopsdag som jag hoppa ni får fina minnen av.
  • Snart fru Nilsson

Visst startade detta forum för att höra era åsikter, kanske inte var beredd på att det skulle bli så stor grej av den lilla frågan. Men hur som helst, vi har råd att bjuda våra gäster men det är så konstigt att vi inte vill ha några presenter och därför tar vi kuvertavgift. För oss känns det mycket bra. Nu ska vi fortsätta kika på ringarna, finns en uppsjö av dem som ni säkert vet.

• Brud 08

Lycka till i ringletandet, det är ett trevligt bekymmer att bestämma sig för modell :o)

• Höstbrud-07

Men om man har råd att bjuda sina gäster men bara vill ha kuvertavgift för att slippa presenter, varför inte då be om tex donation till välgörande ändamål eller något sådant som present? Då kan ju alla välja summa och det kan ju vara en väldigt fin symbolisk grej att något bra ändåmål får bidrag till minne av ens bröllopsdag.

• Emmas syster

en kuvertavgift ska stå i proportion till vad maten och drycken är värd
    är det så är det helt OK

det är inte meningen att gästerna ska stå för hela bröllopet
    (vilket jag varit med om - de tog 250kr per kuvert och buffen de serverade hade max gått på 70kr per skalle och de bjöd inte på alkoholhaltiga drycker)

• April2oo9

Jag tycker det känns fel att ta betalt för något jag och min m2b själva har bjudit in till...

• New York 2008

Hej! Jag håller helt med många i denna tråden angående att har man inte råd till ett visst sorts bröllop, så får man tänka om och kanske satsa på ett mindre bröllop/mindre antal gäster/annorlunda mat etc.

Dock kan jag reagera på vissa saker, som att någon skrev något i stil med "varför ska de betala ert drömbröllop, det är ingen som betalar ens drömsemester etc." Vet inte vem som skrev det, läst igenom hela tråden så man glömmer snabbt, men vet att jag reagerade eftersom personen i fråga tyckte det var helt ok att be om pengar till sin bröllopsresa... Är inte detta samma sak egentligen? Man har lagt mer pengar på bröllopet och ber folk att betala ens "drömsemester", vilket jag antar att de flesta vill att ens bröllopsresa ska bli. Varför inte göra samma sak här då, och istället dra ner på antalet gäster och kunna betala sin resa själv?

Med detta inte sagt att jag tycker att det är fel att be om bidrag till sin bröllopsresa, men jag tyckte påståendet var väldigt missvisande och irriterande,.. För är det inte det man gör när man ber om bidrag till bröllopsresan, just ber om bidrag till sin drömsemester? Något man inte själv har råd till?

Många är väldigt snabba att dömma och se väldigt ensidigt på saker, fast de själva egentligen rätfärdigar liknande beteende men då är det inte fel för de gör det själva?!?!

• Snart fru Nilsson

Klokt tänkt.
    New York 2008 skrev 2008-05-17 14:05:44 följande:

Hej! Jag håller helt med många i denna tråden angående att har man inte råd till ett visst sorts bröllop, så får man tänka om och kanske satsa på ett mindre bröllop/mindre antal gäster/annorlunda mat etc. Dock kan jag reagera på vissa saker, som att någon skrev något i stil med "varför ska de betala ert drömbröllop, det är ingen som betalar ens drömsemester etc." Vet inte vem som skrev det, läst igenom hela tråden så man glömmer snabbt, men vet att jag reagerade eftersom personen i fråga tyckte det var helt ok att be om pengar till sin bröllopsresa... Är inte detta samma sak egentligen? Man har lagt mer pengar på bröllopet och ber folk att betala ens "drömsemester", vilket jag antar att de flesta vill att ens bröllopsresa ska bli. Varför inte göra samma sak här då, och istället dra ner på antalet gäster och kunna betala sin resa själv?Med detta inte sagt att jag tycker att det är fel att be om bidrag till sin bröllopsresa, men jag tyckte påståendet var väldigt missvisande och irriterande,.. För är det inte det man gör när man ber om bidrag till bröllopsresan, just ber om bidrag till sin drömsemester? Något man inte själv har råd till?Många är väldigt snabba att dömma och se väldigt ensidigt på saker, fast de själva egentligen rätfärdigar liknande beteende men då är det inte fel för de gör det själva?!?!
  • blivandefrulycklig

Jag känner att bara man talar om vad man vill så blir inte folk stötta... (har inte läst hela tråden)

Vi vill absolut inte ha presenter utan vill att alla tar med sig något till buffén.... Har fått ett enormt gott gensvar från gästerna... tex: Vad skönt att slippa tänka på presenter men maten eller drycken fixar vi gärna... Alla vet att vi vill ha en fest med massa god mat o dryck ....

TS: gör som du vill, det är DIN dag.... lycka tilll!!!

• Lavendelblomma

Jag hade tyckt att dte kändes konstigt!
    "Bjuda" på bröllop blir inte direkt bjuda...
    Och sen känner nog många gäster att de ändå skulle vilja ha med ngnting.
    Fast vad vet jag, verkar som att denna fråga berör alla helt olika. Men min personliga åsikt är att jag inte gillar det speciellt.

Snart fru Nilsson skrev 2008-03-06 18:30:47 följande:

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?
Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?