• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • matildaochniklas

ja, det håller jag med dig om och jag tycker absolut inte att man måste ha påkostade bröllop!! men jag tycker att det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra och det flesta känner ju sina gäster oerhört väl och vet nog hur dom reagerar på olika beslut.

26maj2007 skrev 2008-04-29 21:21:13 följande:
    självklart är det en ära på båda hållen.många brudpar blir så egoistiska när det gäller bröllop. de tror helt plötsligt att de är viktigaste i världen bara för att de ska gifta sig. själva fick vi spara i två år för att ha råd med vårt bröllop. Under denna tid var jag hemma med två barn så inkomsten var inte speciellt sto + att vi bor i villa. Har man bara viljan att lyckas så gör man det eller?
  • 26maj2007

självklart är det upp till var och en.

men om man tar utt avgift för gästerna ska man definitivt inte utala sig om att gästerna är snåla om de inte är villiga att betala för den summan eller inte kan.

• Vi2alltid

nej det tycker jag inte man ska... men jag skulle däremot ändå tycka att det är tråkigt att de inte vill betala lite för att få vara med den dagen...

26maj2007 skrev 2008-04-29 21:32:40 följande:
    självklart är det upp till var och en.men om man tar utt avgift för gästerna ska man definitivt inte utala sig om att gästerna är snåla om de inte är villiga att betala för den summan eller inte kan.
  • HurraViSkaGiftaOss

Om man ska betala för ett bröllop så tycker jag inte att man behöver ge någon present.

• Vi2alltid

det håller jag fullständigt med om! om man betalar för bröllopet så blir det som en present

HurraViSkaGiftaOss skrev 2008-04-29 22:44:36 följande:
    Om man ska betala för ett bröllop så tycker jag inte att man behöver ge någon present.
  • Skottdagen2008

Javisst är det fler personer, men det är ju alltid upp till brudparet att bjuda så måga de känner sig "ha råd med" eller göra som många andra, inte stressa fram bröllopet utan spara ihop tills man känner YES, nu kan vi verkligen BJUDA de vi vill på vårt bröllop.

Vi vigdes dessutom på andra sidan Sverige och de som kom fick bo på hotell i fler än en natt och därtill egen mat och sånt under uppehället. Jag skulle ALDRIG kunna begära pengar för maten och spriten på bröllopet. Fy fablar så snålt. Först begära att de ska få resa 150-200 mil och sedan och betala rubbet själv. Nä, vi bjöd på allt inkl. alla transporter som krävdes till och från kyrka/festlokal.

Vi hade gäster som tackade nej för att de inte hade råd att åka till bröllopet, men det var ju ett beslut vi tog att verkligen få vigas i norr i samma församling som jag är född i, dvs Jukkas.

Vi2alltid skrev 2008-04-29 20:14:44 följande:
    precis!så de som bjuder 100 stycken till ett bröllop då? det är 3 gånger så mycket...
  • Nibla

Min syn på kuvertbröllop är:

Tvingar man gästerna att betala för mat/dryck så kan man lika gärna vänta med att gifta sig. Man ska väl inte anordna nånting man inte har råd med. Min åsikt!

• Vidalila

Jag märkte inte ens att du skrev det så :)

Vi2alltid skrev 2008-04-29 20:49:58 följande:
    hehe... jag blir så ivrig så jag skriver roliga ord här!...omformlurar...
  • Anja 19 juli 2008

Helt ok tycker jag, bara man inte tar för mycket. Det ska ju vara möjligt för en familj på låt säga 2 vuxna och 3 barn att komma, utan att de blir ruinerade (ofta måste man ju köpa helt nya kläder osv oxå, så då hade jag kört utan klädkod för säkerhets skull just för att folk inte ska behöva lägga ut hur mkt som helst).

Och jag hade skrivit ut med STORA bokstäver att man INTE får köpa presenter då det oxå är en stor utgift för gästerna och jag hade velat försäkra mig om att dom verkligen kände att dom inte SKA köpa något, då det faktiskt är dom som gör dagen möjlig

Men absolut helt ok med kuvertavgift under de förutsättningarna.

Vi har ingen kuvertavgift och vi har fri bar, men ett tag funderade jag på det här med ett par drinkbiljetter och att sedan ha bar till självkostnadspris, men då reagerade så många personer, t.om min toastmistress som alltid brukar vara på min sida. Hon sa att om man BJUDER till bröllop, då bjuder man, annars tyckte hon vi skulle strunta i bar helt och hållet istället för att ha en bar där folk betalade. Så man blir förvånad ibland, minst sagt!

Ett bröllop är MYCKET dyrt när man ska stå för ALLT.

Vi får ingen ekonomisk backning utav någon annan och vårt bröllop kommer allt som allt gå på runt 100.000. Vi tog dessa pengar från en lägenhetsförsäljningsvinst. Annars hade vi aldrig haft råd att gifta oss på detta sättet.

Alla gör som de själva vill och har möjlighet till. Brist på pengar ska ju inte hindra att man kan gifta sig och fira detta med sina nära och kära.

• tolonta

Två grejer jag hittat tidigare i tråden som jag vill kommentera:

"Bara för att man inte vill ta lån på 50000-100000 eller har det på fickan ska man kunna få fira sitt bröllop som man önskar, (inom rimmliga gränser)."

Nej, man får faktiskt anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Varför ska folk betala ens bröllop? Gift blir du vare sig du går till rådhuset och gifter dig på en kvart en vanlig torsdagseftermiddag, eller om du har kyrkbröllop med 120 gäster på sittande trerättersmiddag i en herrgård, och allt däremellan... Det är väldigt tråkigt tycker jag, om man inte kan behålla tankesättet att en gåva är en gåva, utan att man ska börja kräva in gåvorna i förskott...

Det andra jag ville kommentera var att någon skrev något om att ett födelsedagsfirande bjuder man inte lika många till... Varför inte? Bjuder ni folk på bröllopet som inte får komma på födelsedagen? Nu kan man i och för sig ordna flera födelsedagsfiranden, typ ett med kompisarna och ett med släkten. Men dop då? Vad skiljer där?

Det är en sån jäkla bröllopshysteri, tycker jag. Och missförstå mig inte, det är helt okej att folk vill lägga mycket pengar på sitt bröllop. Men inte att man lägger pengar man inte har på sitt bröllop, pengar som man måste kräva in från gästerna... Det har jag oerhört svårt för.

Och ni som redan har bestämt er för att ha kuvertavgift, fine. Lycka till. Jag tycker ni gör fel, men det är ju bara min åsikt - ni gör självklart som ni vill. Att jag vill fortsätta debatten är mer just för att debatten ska finnas.

JAG vill inte att det är så samhället ska se ut i framtiden, att man aldrig bjuder på något. Det kanske börjar med kuvertavgift på bröllop, sedan följer kuvertavgift på dop, studenter, födelsedagar, vanliga middagar... JAG föredrar att vi har kvar present-givandet, istället för att börja kräva inträdesavgifter istället för present.

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?