Två grejer jag hittat tidigare i tråden som jag vill kommentera:
"Bara för att man inte vill ta lån på 50000-100000 eller har det på fickan ska man kunna få fira sitt bröllop som man önskar, (inom rimmliga gränser)."
Nej, man får faktiskt anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Varför ska folk betala ens bröllop? Gift blir du vare sig du går till rådhuset och gifter dig på en kvart en vanlig torsdagseftermiddag, eller om du har kyrkbröllop med 120 gäster på sittande trerättersmiddag i en herrgård, och allt däremellan... Det är väldigt tråkigt tycker jag, om man inte kan behålla tankesättet att en gåva är en gåva, utan att man ska börja kräva in gåvorna i förskott...
Det andra jag ville kommentera var att någon skrev något om att ett födelsedagsfirande bjuder man inte lika många till... Varför inte? Bjuder ni folk på bröllopet som inte får komma på födelsedagen? Nu kan man i och för sig ordna flera födelsedagsfiranden, typ ett med kompisarna och ett med släkten. Men dop då? Vad skiljer där?
Det är en sån jäkla bröllopshysteri, tycker jag. Och missförstå mig inte, det är helt okej att folk vill lägga mycket pengar på sitt bröllop. Men inte att man lägger pengar man inte har på sitt bröllop, pengar som man måste kräva in från gästerna... Det har jag oerhört svårt för.
Och ni som redan har bestämt er för att ha kuvertavgift, fine. Lycka till. Jag tycker ni gör fel, men det är ju bara min åsikt - ni gör självklart som ni vill. Att jag vill fortsätta debatten är mer just för att debatten ska finnas.
JAG vill inte att det är så samhället ska se ut i framtiden, att man aldrig bjuder på något. Det kanske börjar med kuvertavgift på bröllop, sedan följer kuvertavgift på dop, studenter, födelsedagar, vanliga middagar... JAG föredrar att vi har kvar present-givandet, istället för att börja kräva inträdesavgifter istället för present.