• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Vidalila

Håller helt med dig Tolonta.

tolonta skrev 2008-04-29 15:29:23 följande:
    Det tycker jag också är väldigt konstigt. Jag går gärna på bröllop, om någon av mina nära och kära gifter sig. Och jag skulle alldeles säkert tagit reda på vad brudparet önskar sig, och gett dem något de vill ha - vare sig de önskar sig pengar eller saker. Men det upprör mig in i märgen med kuvertavgift... Jag kan verkligen inte förstå hur man kan ställa KRAV på en viss avgift när man BJUDER IN till bröllop... Det går liksom bortom sniket för mig. Jag skulle bli genuint förvånad om någon av mina vänner hade kuvertavgift. Och rejält besviken om anledningen var något så dåligt som "vi hade ändå allt vi ville ha". Ja men, önska er pengar till välgörande ändamål, eller pengar till bröllopsfesten, eller resan istället. Men ställ inga krav på kuvertavgift!!! Jag kan tänka mig att om de planerat ett bröllop, som de ska ha råd med, men något händer... Gigantisk vattenläcka i huset, någon av dem blir arbetslös eller liknande, att man då ställer frågan till sina gäster om de skulle kunna tänka sig att betala en kuvertavgift. Annars - nej. Man kan ta avgift (max självkostnadspris) för något som planeras och görs gemensamt. Däremot när man bjuder in folk till att fira en eller flera personer (dop, födelsedag, student, konfirmation eller bröllop) så tar man INTE ut någon avgift. Grundläggande etikett, enligt mig... Och det lustiga är att jag har aldrig hört talas om att någon har tagit kuvertavgift på de tillställningarna... Är de inte lika viktiga som ett bröllop? MÅSTE ett bröllop vara så mycket dyrare än dessa?Jag tycker att det är tråkigt om utvecklingen har blivit sådan att bröllop måste vara så dyra att man inte har råd med det om inte gästerna är med och betalar... Ett bröllop behöver inte vara dyrt för att vara fint. Men ett bröllop där gästerna inte behöver betala för att vara välkomna, är i mina ögon ALLTID finare än ett där man måste betala kuvertavgift.
  • Vi2alltid
    Vidalila skrev 2008-04-29 19:52:33 följande:
    Det här är solklart tycker jag: Bröllop är något man som brudpar bjuder in till, inte något som man blir bjudna på. Det är väl bara så enkelt att: Har man inte råd att ha det bröllopet man vill ska man spara ihop till det. Vill man inte spara så får man ha en billigare variant. Men att låta gästerna betala för det man vill ha tycker jag bara är sniket och girigt. Spara eller ha ett billigare bröllop, men låt inte andra betala för ert bröllop! Jag hade aldrig gått på ett kuvertbröllop. Då tycker jag det är mycket trevligare med ett mindre, gemytligt och mysigt bröllop. Ett storslaget bröllop är också trevligt, men jag tycker det känns falskt att gästerna ska betala. Var finns känslan då? Vad är personligt? Det är inget fel på billigare bröllop!
    men i en annan tråd tycker du även att man måste bjuda allas respektive på festen... hur går det ihop med gemytligt och intimt bröllop?
  • matildaochniklas

Jag tycker att det är upp till var och en om man vill ha kuvertavgift. Jag tycker inte att det är fel! MEN det är viktigt att acceptera de som tackar nej för alla kanske inte har den ekonomiska möjligheten även om man tror det. Så folk måste kunna tacka nej utan att det blir tjafs om det. men jag är ganska säker på att de flesta som tar kuvertavgift är väl medvetna om detts. man känner ju ofta sina gäster väl! så visst är det ett sätt att lösa det på!

• Skottdagen2008

Håller fullständigt med. Har man inte möjlighet av någon anledning att betala för sig så önska hellre bidrag som gåva, men kräv inte någon att betala för maten.

Det är som att bjuda en kompis på middag och sedan, ja just ja, lasagnen kostade 18 kr och kanelbullen 4 kr och så har du ju faktiskt druckit tre glas vin och jag bara 2 glas så det blir, hm......

usch, nu var jag nog hård, men det är min spontana reaktion till kuvertavgifter.

tolonta skrev 2008-04-29 15:29:23 följande:
    Det tycker jag också är väldigt konstigt. Jag går gärna på bröllop, om någon av mina nära och kära gifter sig. Och jag skulle alldeles säkert tagit reda på vad brudparet önskar sig, och gett dem något de vill ha - vare sig de önskar sig pengar eller saker. Men det upprör mig in i märgen med kuvertavgift... Jag kan verkligen inte förstå hur man kan ställa KRAV på en viss avgift när man BJUDER IN till bröllop... Det går liksom bortom sniket för mig. Jag skulle bli genuint förvånad om någon av mina vänner hade kuvertavgift. Och rejält besviken om anledningen var något så dåligt som "vi hade ändå allt vi ville ha". Ja men, önska er pengar till välgörande ändamål, eller pengar till bröllopsfesten, eller resan istället. Men ställ inga krav på kuvertavgift!!! Jag kan tänka mig att om de planerat ett bröllop, som de ska ha råd med, men något händer... Gigantisk vattenläcka i huset, någon av dem blir arbetslös eller liknande, att man då ställer frågan till sina gäster om de skulle kunna tänka sig att betala en kuvertavgift. Annars - nej. Man kan ta avgift (max självkostnadspris) för något som planeras och görs gemensamt. Däremot när man bjuder in folk till att fira en eller flera personer (dop, födelsedag, student, konfirmation eller bröllop) så tar man INTE ut någon avgift. Grundläggande etikett, enligt mig... Och det lustiga är att jag har aldrig hört talas om att någon har tagit kuvertavgift på de tillställningarna... Är de inte lika viktiga som ett bröllop? MÅSTE ett bröllop vara så mycket dyrare än dessa?Jag tycker att det är tråkigt om utvecklingen har blivit sådan att bröllop måste vara så dyra att man inte har råd med det om inte gästerna är med och betalar... Ett bröllop behöver inte vara dyrt för att vara fint. Men ett bröllop där gästerna inte behöver betala för att vara välkomna, är i mina ögon ALLTID finare än ett där man måste betala kuvertavgift.
  • Skottdagen2008

Skulle vi inte haft råd att betala hade vi inte bjudit så många eller så hade vi väntat och sparat ihop, precis som vi gjorde

• Vi2alltid

fast såna knytkalas har jag ofta! vi lagar god mat och delar på utgifterna!

Skottdagen2008 skrev 2008-04-29 19:59:29 följande:
    Håller fullständigt med. Har man inte möjlighet av någon anledning att betala för sig så önska hellre bidrag som gåva, men kräv inte någon att betala för maten. Det är som att bjuda en kompis på middag och sedan, ja just ja, lasagnen kostade 18 kr och kanelbullen 4 kr och så har du ju faktiskt druckit tre glas vin och jag bara 2 glas så det blir, hm......usch, nu var jag nog hård, men det är min spontana reaktion till kuvertavgifter.
  • Skottdagen2008

Det handlar inte om att vara snål, det är principen och alla har inte råd att både betala för att komma dit (oftast på annan ort) och kanske bo på hotell plus maten också.

Jag sätter gärna 500 kr på present, men gärna inte på kuvertavgift. För mig är det principen. visst hade jag gått om en kompis hade kuvertavgift för att vi skulle äta på restaurang, men det hade inte känts lika kul. Hellre enklare då fast hemma på deras gård med hemlagad mat.

Vi2alltid skrev 2008-04-29 19:43:51 följande:
    Det sållar ju helt klart ut vilka som tycker det är väldigt viktigt att gå på ert bröllop eller inte :P tydligen finns det snåljåpar som inte vill lägga pengar, fine, stanna hemma då....
  • Vidalila

Det är väl inte så svårt. Jag menar att har man inte råd att ha ett stort bröllop så ska man inte ha det. Och då har man således ett litet bröllop. Då bjuder man in så många man kan, men räknar med allas respektive. Förstår du nu?

Vi2alltid skrev 2008-04-29 19:56:30 följande:
    men i en annan tråd tycker du även att man måste bjuda allas respektive på festen... hur går det ihop med gemytligt och intimt bröllop?
  • Skottdagen2008

Jo, som knytis, men som att bjuda in dem till din födelsedag och be att de betalar för sig.

Vi2alltid skrev 2008-04-29 20:01:44 följande:
    fast såna knytkalas har jag ofta! vi lagar god mat och delar på utgifterna!
  • Vidalila

hahahah! håller med dig.

Skottdagen2008 skrev 2008-04-29 19:59:29 följande:
    Håller fullständigt med. Har man inte möjlighet av någon anledning att betala för sig så önska hellre bidrag som gåva, men kräv inte någon att betala för maten. Det är som att bjuda en kompis på middag och sedan, ja just ja, lasagnen kostade 18 kr och kanelbullen 4 kr och så har du ju faktiskt druckit tre glas vin och jag bara 2 glas så det blir, hm......usch, nu var jag nog hård, men det är min spontana reaktion till kuvertavgifter.
Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?