Håller fullständigt med. Har man inte möjlighet av någon anledning att betala för sig så önska hellre bidrag som gåva, men kräv inte någon att betala för maten.
Det är som att bjuda en kompis på middag och sedan, ja just ja, lasagnen kostade 18 kr och kanelbullen 4 kr och så har du ju faktiskt druckit tre glas vin och jag bara 2 glas så det blir, hm......
usch, nu var jag nog hård, men det är min spontana reaktion till kuvertavgifter.
tolonta skrev 2008-04-29 15:29:23 följande:
Det tycker jag också är väldigt konstigt. Jag går gärna på bröllop, om någon av mina nära och kära gifter sig. Och jag skulle alldeles säkert tagit reda på vad brudparet önskar sig, och gett dem något de vill ha - vare sig de önskar sig pengar eller saker. Men det upprör mig in i märgen med kuvertavgift... Jag kan verkligen inte förstå hur man kan ställa KRAV på en viss avgift när man BJUDER IN till bröllop... Det går liksom bortom sniket för mig. Jag skulle bli genuint förvånad om någon av mina vänner hade kuvertavgift. Och rejält besviken om anledningen var något så dåligt som "vi hade ändå allt vi ville ha". Ja men, önska er pengar till välgörande ändamål, eller pengar till bröllopsfesten, eller resan istället. Men ställ inga krav på kuvertavgift!!! Jag kan tänka mig att om de planerat ett bröllop, som de ska ha råd med, men något händer... Gigantisk vattenläcka i huset, någon av dem blir arbetslös eller liknande, att man då ställer frågan till sina gäster om de skulle kunna tänka sig att betala en kuvertavgift. Annars - nej. Man kan ta avgift (max självkostnadspris) för något som planeras och görs gemensamt. Däremot när man bjuder in folk till att fira en eller flera personer (dop, födelsedag, student, konfirmation eller bröllop) så tar man INTE ut någon avgift. Grundläggande etikett, enligt mig... Och det lustiga är att jag har aldrig hört talas om att någon har tagit kuvertavgift på de tillställningarna... Är de inte lika viktiga som ett bröllop? MÅSTE ett bröllop vara så mycket dyrare än dessa?Jag tycker att det är tråkigt om utvecklingen har blivit sådan att bröllop måste vara så dyra att man inte har råd med det om inte gästerna är med och betalar... Ett bröllop behöver inte vara dyrt för att vara fint. Men ett bröllop där gästerna inte behöver betala för att vara välkomna, är i mina ögon ALLTID finare än ett där man måste betala kuvertavgift.