• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Snart fru Nilsson
    silvera skrev 2008-03-12 23:01:05 följande:
    En liten fråga bara...Ni som kommer att ta kuvertavgift, har ni sedan fri bar, eller ska gästerna betala där också?Jag hade nog förväntat mig att det skulle vara "fri dricka" om jag betalar en kuvertavgift.(Vi bjöd våra gäster på middagen, och hade en betalbar efteråt, där allt kostade 10kr. Fast det slutade med att jag ställde mig i baren och delade ut allt gratis... Skälet till varför vi skulle ha betalbar, var att restaurangen ville det, eftersom det då blir färre halvtomma glas överallt...)
    Det blir fri bar men kommer att ha en hatt eller annat som vi skojar till det med vid baren som det kommer att stå "frivilligt bidrag till brudparets blivande hus", kommer att göra en skojig grej av det hela. Finns INTE några krav att man ska betala för sig när det gäller drycken.
  • Mr o Mrs Smith

Nu har jag inte läst igenom hela den långa tråden, så med reservation för att ngn redan sagt detta

Varför likställs alltid kuvertavgift med att då "slipper" man ge present? En present är inte betalning för festen, oavsett om det är bröllopsfest eller 40-årsfest... En present är en gåva för att uppmärksamma och glädjas med vem/vad det nu är man firar! Blev jag bjuden på bröllop och det var kuvertavgift, så hade jag haft med mig present ändå!

I princip så är kuvertavgift ett sätt att lämpa över betalningen av något man själv inte har råd med, på andra människor. På restaurang väljer jag själv maten, typ av restaurang, etc. och betalar sedan för detta som jag valt själv. På bröllop med kuvertavgift betalar jag för ett helt arrangemang som ngn annan med en annan smak valt åt mig.

Då hade jag som gäst mycket hellre gått bara på vigseln eller blivit bjuden på ngt enklare arrangemang, typ kaffe och tårta, än att jag ska behöva betala för någon annans fest. Kanske är jag stel och kantig?? Hänger väl ihop med att jag är så emot alla dessa bröllops-måsten! Man måste inte ha stor bröllopsfest om man egentligen inte har råd! Har man pengarna och är en festfixarperson så är det väl givet, men annars kanske man ska bjuda på ngt enkelt efter vigseln eller "bara" kaffe och lite tårta - kan bli en hel eftermiddag av skratt och fina minnen!!

• SacredHeart

Jag kan berätta om ett bröllop jag var på för flera år sedan, jag och min dåvarande pojkvän var bjudna och vi hade present och allt med oss. Så när det var dags för festen kom det fram att vi skulle betala 300 kronor. Vilken chock! De hade ju kunnat tala om ngt!

• GME76   080802

Men är det inte kul att gå på en rolig och välarrangerad fest då. Folk verkar hänga upp sig så på att betala.
    Eller är folk så blasé eller på fina fester så ofta att det genast blir tråkigt och konstigt för att det kostar.
    Tycker det är en tråkig inställning. Paret som gifter sig anstränger sig ju och fixar och ordnar och är inte det värt 200-300 då för god mat o dryck eller vad som nu ingår.
    Det är ju inte samma sak att gå på restaurang som att gå på bröllop, så jag tycker inte det är jämförbart.

Mr o Mrs Smith skrev 2008-03-13 20:10:59 följande:

Nu har jag inte läst igenom hela den långa tråden, så med reservation för att ngn redan sagt detta Varför likställs alltid kuvertavgift med att då "slipper" man ge present? En present är inte betalning för festen, oavsett om det är bröllopsfest eller 40-årsfest... En present är en gåva för att uppmärksamma och glädjas med vem/vad det nu är man firar! Blev jag bjuden på bröllop och det var kuvertavgift, så hade jag haft med mig present ändå! I princip så är kuvertavgift ett sätt att lämpa över betalningen av något man själv inte har råd med, på andra människor. På restaurang väljer jag själv maten, typ av restaurang, etc. och betalar sedan för detta som jag valt själv. På bröllop med kuvertavgift betalar jag för ett helt arrangemang som ngn annan med en annan smak valt åt mig.Då hade jag som gäst mycket hellre gått bara på vigseln eller blivit bjuden på ngt enklare arrangemang, typ kaffe och tårta, än att jag ska behöva betala för någon annans fest. Kanske är jag stel och kantig?? Hänger väl ihop med att jag är så emot alla dessa bröllops-måsten! Man måste inte ha stor bröllopsfest om man egentligen inte har råd! Har man pengarna och är en festfixarperson så är det väl givet, men annars kanske man ska bjuda på ngt enkelt efter vigseln eller "bara" kaffe och lite tårta - kan bli en hel eftermiddag av skratt och fina minnen!!
  • Vicka81

Håller absolut GME76! Så himla småaktigt och gnälligt i annat fall...

• RosaPärlan

När jag nu har läst igenom allas olika åsikter här så är det många som tycker det är ok med kuvertavgift på max 300 kr. Men ändå blir jag själv kluven i frågan (som jag nästan tyckte var självklar om att det är ok att ha kuvertavgift). PÅ ett sätt kan jag hålla med dom som tycker att är det bröllop så är det och det har man bara en gång i livet (förhoppningsvis), så ska inte gästerna behöva betala för att få vara med och fira. Det är vi som gifter oss och då får vi ju stå för det.
    Och man får ju gå efter den budget man har...eller hinner spara ihop.
    Men min blivande man vill inte lägga hur mycket som helst. Han är liksom uppfostrad på det viset. Jag däremot är på andra hållet, är det fest så är det fest. Ja det får dikuteras mer detta om hur vi ska göra...
    Jag tackar för allas åsikter, alltid bra att höra hur andra tänkre...!!

• 071023 2

man har inte kuvertavgift på bröllop.

• lillaj

VI hade från början tänkt ta kuvertavgift men har valt att inte göra det. Prylar önskar vi oss inte men vi har valt att om nu folk skulle vilja ge oss något så är ett bidrag till bröllopsresan det bästa tänkbara eftersom vi anser en upplevelse betydligt mer värdefull än fler servicer och bestickset men ett bidrag kan man ju se lite som samma sak i slutändan för pengarna ska ju ändå läggas ut förr eller senare men för vår del kändes det bättre att själva bekosta.

Att önska bidrag till Röda korset el dyl är en jättefin tanke!!

• vit70

Tycker det är helt ok att betala en kuvertavgift då man är bjuden på bröllop. Vill man tar man med en present ändå.
    Tar man ut kuvertavgift på sitt bröllop tänker man sig nog det i stället för presenter (tror jag ialla fall)
    Idag gifter man sig ju inte först och sätter bo sen, utan alla har skåpen fyllda av div oanvända ting. För oss allra flesta är då kuvertavgift en möjlighet att kunna unna sig det lilla extra på bröllopet. Helt ok tycker jag!!!

• 20talsbruden

Jag tycker det är helt ok att man tar kuvertavgift. Skulle aldrig låta bli att gå på bröllop för den sakens skull!! Däremot skulle jag ha svårt för att själv göra det. För mig känns det viktigt att vi står för kalastet. Försökte övertala oss själva att åtminstone ta betalt i baren efter middagen, men klarade inte ens det

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?