Men är det inte kul att gå på en rolig och välarrangerad fest då. Folk verkar hänga upp sig så på att betala.
Eller är folk så blasé eller på fina fester så ofta att det genast blir tråkigt och konstigt för att det kostar.
Tycker det är en tråkig inställning. Paret som gifter sig anstränger sig ju och fixar och ordnar och är inte det värt 200-300 då för god mat o dryck eller vad som nu ingår.
Det är ju inte samma sak att gå på restaurang som att gå på bröllop, så jag tycker inte det är jämförbart.
Mr o Mrs Smith skrev 2008-03-13 20:10:59 följande:
Nu har jag inte läst igenom hela den långa tråden, så med reservation för att ngn redan sagt detta Varför likställs alltid kuvertavgift med att då "slipper" man ge present? En present är inte betalning för festen, oavsett om det är bröllopsfest eller 40-årsfest... En present är en gåva för att uppmärksamma och glädjas med vem/vad det nu är man firar! Blev jag bjuden på bröllop och det var kuvertavgift, så hade jag haft med mig present ändå! I princip så är kuvertavgift ett sätt att lämpa över betalningen av något man själv inte har råd med, på andra människor. På restaurang väljer jag själv maten, typ av restaurang, etc. och betalar sedan för detta som jag valt själv. På bröllop med kuvertavgift betalar jag för ett helt arrangemang som ngn annan med en annan smak valt åt mig.Då hade jag som gäst mycket hellre gått bara på vigseln eller blivit bjuden på ngt enklare arrangemang, typ kaffe och tårta, än att jag ska behöva betala för någon annans fest. Kanske är jag stel och kantig?? Hänger väl ihop med att jag är så emot alla dessa bröllops-måsten! Man måste inte ha stor bröllopsfest om man egentligen inte har råd! Har man pengarna och är en festfixarperson så är det väl givet, men annars kanske man ska bjuda på ngt enkelt efter vigseln eller "bara" kaffe och lite tårta - kan bli en hel eftermiddag av skratt och fina minnen!!