• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Balinda
    TigerLinn skrev 2008-03-08 01:13:11 följande:
    kan förstå din tanke, men om man blir bjuden till vigsel och sedan anordnar brudparet en middag som har en kuvert avgift så kan man ju som gäst själv välja att gå eller inte så på så sätt bestämmer inte brudparet presenten vill man inte betala och delta behöver man ju inte det eller hur?
    men allvarligt vill man inte att äns gäster ska komma? klart man kan välja om man kommer eller ej men så är ju oftast inte folk och för mg var en av det viktigaste saker på dagen att alla mina nära och kära kan närvara.
  • Balinda
    Lucia05 skrev 2008-03-08 09:40:52 följande:
    Pinsamt med kuvertavgift.
    ja det sammanfattar ungefär vad jag tycker oxå!
  • TigerLinn

det jag menar är till exempel en kompis till mig. det valde mellan att bara ha vigsel i kyrkan då alla som ville fick komma och sedan äta middag själva ute för det hade inte råd med fest. men äktenskapet var viktigare än festen. detta gjortde ju att många undrade varför det förklarade att de gärna hade haft fest om det haft råd men de hade inte det. då sa alla i den närmaste fmailjen, släkten och vännerna ca 100 person.
    att då är det ävl bättre med kuvert avgift för de får ju presenter iaf av de flesta just bara för att det gift dig även om det inte är fest (hennes bekantsakapkrets och familj är sådan) och de sa då att det inte vill ha massa presenter det har allt de behöver förutom pengar och vill inte ha massa presenter som det inte kommer han (de ett fullt hem eftersom hon samlat hela undommen) då sa massa folk men ta kuvert avgift om ni vill ha fest vi vill fira med er och betalar gärna...
    det jag menade med att om man ändå inte vill ha presenter så kan ju gästerna välja om de vill komma och äta eller bara vara med på vigseln

Balinda skrev 2008-03-08 14:24:24 följande:
    men allvarligt vill man inte att äns gäster ska komma? klart man kan välja om man kommer eller ej men så är ju oftast inte folk och för mg var en av det viktigaste saker på dagen att alla mina nära och kära kan närvara.
  • Sokkerkakan

Personligen har jag svårt för kuvertavgift, jag vill inte att mina nära och kära ska behöva betala för att se mig gifta mig, för min ena systers familj till exempel skulle det kosta multum, var går gränsen för vuxna? För hon har en dotter som är 18, en som är 16 och två små söner - det skulle minimum bli 1000 kr för dem!

Men jag tycker även att brudparet gör som de själva vill på sin stora dag och finns det inget alternativ och man själv inte har nåt emot det så får väl gästerna acceptera det - det är Er dag.

• *Lilla M*

Jag tycker att det helt beror på hur mycket kuvertavgiften är på. 200-300 kronor är okej, känner jag spontant.

Blir det mer än så skulle jag nog tänka att brudparet har valt att ha ett alldeles för dyrt bröllop för sin egen budget, och att de behöver ha gästernas pengar för att finansiera det hela. Och då skulle det hela kännas lite olustigt.

• ais75

Verkar vara en het potatis det här med kuvertavgift. Jag är positivt inställd till det så det kanske är enda anledningen för många att kunna ha en bröllopsfest över huvud taget (man betalar ju massor själv även med kuvertavgift). Kan inte se vad det är som är sämre med kuvertavgift än att lägga ut en önskelista på vad man vill ha. Där står ju dessutom oftast priserna på sakerna med. Jag är dock skeptisk till att öppna ett konto och be gästerna sätta in valfri avgift. Det känns lite som att de ska värdera vad de anser bröllopet vara värt. Vem satte in mer och vem satten in mindre pengar liksom?

Vi kommer nog att ta en kuvertavgift (så resonerar vi nu i alla fall), men den kommer ju långt ifrån att täcka hela kostnaden per kuvert på festen utan ligger i nivå med vad man brukar köpa present för till ett bröllop (200-300 kronor/person).

Jag tycker dock att huvudsaken är att man gör som man själv tycker känns rätt. Vill man inte ta ut en kuvertavgift och har möjlighet att finansiera allting själv så är det väl jättebra, men vill man av någon anledning ta ut en kuvertavgift så är det bra också. Att gäster måste resa till och från bröllopet kommer ju att ske i alla fall oavsett om de lägger 500 kronor på en present eller 500 kronor i kuvertavgift.

• TigerLinn

tack.. du lägger orden i min mun så som du skriver tänker jag mne jag får liksom inte ut det...
    kram

ais75 skrev 2008-03-08 18:50:10 följande:
    Verkar vara en het potatis det här med kuvertavgift. Jag är positivt inställd till det så det kanske är enda anledningen för många att kunna ha en bröllopsfest över huvud taget (man betalar ju massor själv även med kuvertavgift). Kan inte se vad det är som är sämre med kuvertavgift än att lägga ut en önskelista på vad man vill ha. Där står ju dessutom oftast priserna på sakerna med. Jag är dock skeptisk till att öppna ett konto och be gästerna sätta in valfri avgift. Det känns lite som att de ska värdera vad de anser bröllopet vara värt. Vem satte in mer och vem satten in mindre pengar liksom? Vi kommer nog att ta en kuvertavgift (så resonerar vi nu i alla fall), men den kommer ju långt ifrån att täcka hela kostnaden per kuvert på festen utan ligger i nivå med vad man brukar köpa present för till ett bröllop (200-300 kronor/person). Jag tycker dock att huvudsaken är att man gör som man själv tycker känns rätt. Vill man inte ta ut en kuvertavgift och har möjlighet att finansiera allting själv så är det väl jättebra, men vill man av någon anledning ta ut en kuvertavgift så är det bra också. Att gäster måste resa till och från bröllopet kommer ju att ske i alla fall oavsett om de lägger 500 kronor på en present eller 500 kronor i kuvertavgift.
  • Snart fru Nilsson
    Klokt talat
    ais75 skrev 2008-03-08 18:50:10 följande:
    Verkar vara en het potatis det här med kuvertavgift. Jag är positivt inställd till det så det kanske är enda anledningen för många att kunna ha en bröllopsfest över huvud taget (man betalar ju massor själv även med kuvertavgift). Kan inte se vad det är som är sämre med kuvertavgift än att lägga ut en önskelista på vad man vill ha. Där står ju dessutom oftast priserna på sakerna med. Jag är dock skeptisk till att öppna ett konto och be gästerna sätta in valfri avgift. Det känns lite som att de ska värdera vad de anser bröllopet vara värt. Vem satte in mer och vem satten in mindre pengar liksom? Vi kommer nog att ta en kuvertavgift (så resonerar vi nu i alla fall), men den kommer ju långt ifrån att täcka hela kostnaden per kuvert på festen utan ligger i nivå med vad man brukar köpa present för till ett bröllop (200-300 kronor/person). Jag tycker dock att huvudsaken är att man gör som man själv tycker känns rätt. Vill man inte ta ut en kuvertavgift och har möjlighet att finansiera allting själv så är det väl jättebra, men vill man av någon anledning ta ut en kuvertavgift så är det bra också. Att gäster måste resa till och från bröllopet kommer ju att ske i alla fall oavsett om de lägger 500 kronor på en present eller 500 kronor i kuvertavgift.
  • blommisen

jag tycker det är helt ok att ha kuvertavgift, och jag skulle absolut gå på ett sådant bröllop själv

Så kör ni på det

Och till er som anser att man inte har råd med bröllop om man har kuvertavgift:

Så ser det lika illa ut att så gott som " tigga " kontanter till sin bröllopsresa

Tål att tänkas på

• lycklig78
    Balinda skrev 2008-03-08 14:25:17 följande:
    ja det sammanfattar ungefär vad jag tycker oxå!
    Balinda... Jag tror det är ganske uppenbart att du tycker kuvertavgift är befängt, pinsamt osv....
    Tror inte att du behöver upprepa dig mer nu
Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?