• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • trofast

Bra lösning om man vill ha ett fint bröllop men inte är beredd att hosta upp med vad som helst!!

Sist gång jag var på bröllop så bjöds vi på en fantastisk vigsel i kyrkan..... efter det åkte vi till en fin lokal och dukade upp tillsammans (ca 50 gäster). Alla hade fått en uppgift att ta med och se till att det blev ordnat. Det var ett av de bästa bröllop jag varit på så jag hävdar vänligt men bestämt att......... det är sällskapet, deltagandet och känslan som är det viktiga inte vad som är gratis bläääää.....

Själv lever jag i en familj som mer än gärna skulle ställa upp och göra ALLT för mig om jag bad dem men jag lurar dem på konfekten och drar iväg till fjärran land, hihi.... (elakt?)

• The Bumblebee

Svarar lika som i en annan tråd i ämnet.

Diskuterade denna fråga med ett par vänner häromdagen. Vi var rörande överrens om att det känns bättre att betala en kuvertavgift, än att inte veta vilken summa pengar som är ok att lägga - när brudpar önskar sig pengar till resa, bidrag till festen osv. Samma sak med en bröllopspresent, svårt att veta var ribban ska ligga. Känns ju taskigt att köpa en present för 200-300 kr (det man tycker passar kanske inte kostar mer än så...) om de övriga gästerna ger saker för 1000-lappen.

Nej, vi tycker att kuvertavgift på bröllop är ett bra påfund (då snackar vi summor mellan 200-300 kr). Så mycket enklare det är att vara gäst då. Man slipper fundera över pengar och presenter - utan hjälper istället brudparet till en rolig och trevlig fest!

• Fredrik och Sabine

Vi skulle aldrig komma på tanken att ta kuvertavgift på vårt bröllop! Har man inte råd - vänta hellre!

• lycklig78

Fredrik och Sabine skrev 2008-03-06 21:43:41 följande:

Vi skulle aldrig komma på tanken att ta kuvertavgift på vårt bröllop! Har man inte råd - vänta hellre!
    Men måste kuvertavgift handla om att man inte har råd?
  • Fredrik och Sabine
    lycklig78 skrev 2008-03-06 21:46:53 följande:
    Fredrik och Sabine skrev 2008-03-06 21:43:41 följande:
    Men måste kuvertavgift handla om att man inte har råd?
    Absolut inte - men jag tror att många skulle tolka det så....
    :)
  • Balinda

Fredrik och Sabine skrev 2008-03-06 21:48:50 följande:

Absolut inte - men jag tror att många skulle tolka det så....:)
    [/citat]
    lycklig78 skrev 2008-03-06 21:46:53 följande:
    [citat]
    Fredrik och Sabine skrev 2008-03-06 21:43:41 följande:Men måste kuvertavgift handla om att man inte har råd?
    fast varför har man det då??
  • lycklig78
    Balinda skrev 2008-03-06 21:51:08 följande:
    Fredrik och Sabine skrev 2008-03-06 21:48:50 följande:
    fast varför har man det då??
    Vi har inte det själva, men vi har varit på många bröllop med kuvertavgift. Våra vänner har alla råd, så det handlar inte om det.

Lika gärna som att önska sig presentkort eller något annat så har de tagit 300kr/person. Lättvindigare har jag inte varit med om. Som gäst tycker jag det är perfekt.
  • Brud 08

Kuvertavgift är ju en fast summa som man "måste" ge. Om man istället önskar sig ett bidrag till bröllopsfesten istället för presenter är ju summan frivillig. Annars "kräver" man ju present för 2-300 kr/person (beroende på kuvertavgift såklart)

• Vidalila

Jag tycker inte att det är ok med kuvertavgift på bröllop. Jag hade hellre väntat och sparat eller haft ett bröllop som passade min nuvarande budget än att ha kuvertavgift.

• Balinda
    lycklig78 skrev 2008-03-06 21:55:46 följande:
    Vi har inte det själva, men vi har varit på många bröllop med kuvertavgift. Våra vänner har alla råd, så det handlar inte om det.Lika gärna som att önska sig presentkort eller något annat så har de tagit 300kr/person. Lättvindigare har jag inte varit med om. Som gäst tycker jag det är perfekt.
    sorry.. jag köper inte det. då önskar man sig i sådant fall presentkort eller pengar. inte bestämmer en fast summa folk ska betala. det är ju att kräva en present. det var ju ännu dummare än
    att inte ha råd. Bestämma hur mycket man vill ha en present för.
Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?