• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • lycklig78
    Balinda skrev 2008-03-06 22:02:27 följande:
    sorry.. jag köper inte det. då önskar man sig i sådant fall presentkort eller pengar. inte bestämmer en fast summa folk ska betala. det är ju att kräva en present. det var ju ännu dummare än att inte ha råd. Bestämma hur mycket man vill ha en present för.
    Jag har inte begärt att du ska köpa det heller. Jag säger att jag tycker det är helt ok om folk väljer att ha kuvertavgift
  • brud080808

Jättebra lösning! Gästerna slipper fundera ut presenter och brudparet sparar en liten slant.

• Balinda
    lycklig78 skrev 2008-03-06 22:04:28 följande:
    Jag har inte begärt att du ska köpa det heller. Jag säger att jag tycker det är helt ok om folk väljer att ha kuvertavgift
    [/citat]
    [citat]
    [/citat]
    [citat]
    [/citat]
    [citat]
    fast menar du verkligen att du tycker att det är okej att man talar om för sina gäster hur mycket man ska ge i present? det är ju samma sak som att be sina föräldrar och dyligt om bidrag och det gillar varken jag eller du eller hur ? ;)
  • Brud 08

Men lycklig 78, håll med om att det inte finns några andra händelser i livet som man kräver att få present för minst en viss summa! Varför då när man gifter sig?

• bruden08

Jag skulle aldrig vilja ha kuvertavgift får anpassa bröllopet efter plånboken helt enkelt, skulle jag få en inbjudan till bröllop med kuvertavgift så skulle jag tolka det som om brudparet inte hade råd, inte att de "hjälpte gästerna med presentfrågan"

• lycklig78

Eftersom vi inte tar kuvertavgift själva så har vi självklart tänkt på just detta som du skriver, men jag tycker ändå det är helt ok att andra gör det.

Har ju inte haft något emot att gå på ett sådant bröllop. Jag tycker var och en väljer själva vad som är rätt. Hon frågar om våran åsikt och jag tror hon har fått den nu...
    Flera gånger

• Balinda

har sagt detta förr men jag blev så nyfiken på vad folk tykcer, gick runt på mitt jobb och frågade av 49 personer sa 47 NEJ till kuvert avgift 2 sa ja men kunde inte tänka sig betala så mycket.
    det säger lite om vad folk tycker i största allmänhet.

• Balinda
    Himesama skrev 2008-03-06 22:18:45 följande:
    shit, att ni orkar...
    egentligen håller jag med dig men det är ett sånt hett ämne och det elite kul när man e uttråkad men visst blir det tjatigt :)
  • The Bumblebee

Balinda skrev 2008-03-06 22:14:06 följande:

har sagt detta förr men jag blev så nyfiken på vad folk tykcer, gick runt på mitt jobb och frågade av 49 personer sa 47 NEJ till kuvert avgift 2 sa ja men kunde inte tänka sig betala så mycket.det säger lite om vad folk tycker i största allmänhet.
    Rättare sagt vad folk i din närhet tycker. Vi har som sagt pratat om detta i blandade sällskap - och ingen har sagt NEJ. Men att betala mer än 300 kr/kuvert tror jag att de flesta tycker är saftigt - även om man gillar själva idén med kuvertavgiften.

Jag själv har svängt i frågan - efter att ha varit på båda sorternas bröllop. Tidigare var det mest en principsak (som det verkar vara för de flesta NEJ-sägare här på BT oxå) men när jag kunde se förbi den, så upptäckte jag kuvertavgiftens alla fördelar
Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?