• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Nightingale

Njaeeee jag gillar det inte. Tycker nog att när man ordnar fest så ska man bjuda. Men jag förstår ju grejen ,hellre pengar än presenter för att få råd att ordna den fest man vill ha.

Men jag tycker att det är ok att andra har det, men skulle aldrig ha det själv!

• Tooticki

Jag känner personligen att jag tycker att det är bättre att ha ett bröllop som passar ens budget alternativt vänta tills man har råd. Jag är heller inget "fan" av presentlistor, har helt enkelt svårt att be om saker och det kanske är dumt av mig.

• katarina t
    blommisen skrev 2008-03-08 19:19:36 följande:
    jag tycker det är helt ok att ha kuvertavgift, och jag skulle absolut gå på ett sådant bröllop självSå kör ni på det Och till er som anser att man inte har råd med bröllop om man har kuvertavgift: Så ser det lika illa ut att så gott som " tigga " kontanter till sin bröllopsresa Tål att tänkas på
    Nej, det tycker jag inte. Gästen får själv välja om han/hon vill ge pengar eller annan present. Väljer gästen att bidra till resan, så kan ju denne själv välja med hur mycket. Det är ingen som säger att om gästen inte vill ge dem 800kr (2 vuxna och 2 barn) eller 1200kr (om barnen är över 12) så behöver de inte komma. Det är där som skillnaden är, att GÄSTEN själv ger så mycket som han vill ge.
  • Munchkin

Jag skulle själv aldrig få för mig att begära en kuvertavgift för en fest jag anordnar, däremot har jag inga som helst problem med att andra gör så, och jag ska själv på ett bröllop med kuvertavgift i sommar. Så länge brudparet som begär kuvertavgift uttryckligen avsäger sig allt vad presenter heter är det i mitt tycke helt ok.

• Nalle Puh 40

Kan man inte skriva något i inbjudan att man hellre önskar sig pengar än presenter?

Hur skulle man formulera sig isf?

• Snart fru Nilsson

Så här har vi skrivit "Presenter och gåvor vill vi ej ha, istället kuvertavgift vi istället tar."
    Nalle Puh 40 skrev 2008-03-09 07:15:42 följande:

Kan man inte skriva något i inbjudan att man hellre önskar sig pengar än presenter? Hur skulle man formulera sig isf?
  • NEoMA

Vi funderade först på kuvertavgift men min pappa sa att han var villig att stå för den delen. Ang presenter har vi, på våran blog som är öppen för de inbjudna, skrivit följande: Brödrostar, kristallskålar och silverljusstakar undanbedes!
    Vi önskar oss trevligt sällskap och eventuellt ett litet bidrag till bröllopsresan

• Balinda
    lycklig78 skrev 2008-03-08 19:56:24 följande:
    Balinda... Jag tror det är ganske uppenbart att du tycker kuvertavgift är befängt, pinsamt osv....Tror inte att du behöver upprepa dig mer nu
    va??
  • MrsThurhagen

Jag tycker det känns okej med kuvertavgift. På så vis skulle vi kunna bjuda väldigt många fler än vad vi kan i dagsläget. Kan man inte tänka sig lite rabatt för stora familjer? Min killes moster har 5 barn tex.. är ju nästan groteskt att be dem betala långt över tusenlappen...

• Vicka81

Vi tar endast avgift för de vuxna, vad som räknas till barn får familjen själva avgöra

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?