• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • cathy 14

Hej, intressant fråga!
    Vi ska absolut inte ta betalt för att våra vänner ska komma på vårat bröllop! Vi tackar dom som kommer iställt. Det är känlsan som finns i oss.
    hej,hej

• ohlala

jag skulle gå på bröllop m kuvertavgift men vill inte ha det själv. as simple as that.

• hannipaj

Vad jag fått lära mig (såklart inte självklar sanning för det ) så har man väl med sig en bröllopsgåva för minst värdet av vad kuvertet kostar. Så det är ju inte bara att ta för givet att avgift är istället för pengar. Visst, som gäst blir det mycket kringkostnader, kanske resa, övernattning och kläder, men tjohooo jag får ju gå på bröllop o klä mig fin o allt! Det är ju helt härligt . Kuvertavgift är väl egentligen lika bra eller dåligt som att önska sig bidrag till bröllopsresan (som vi och många härinne tänkt), kanske helt fattigt o snålt att inte ha råd med sin egen bröllopsresa, men vafaan folk får tycka vad de vill!

• Nalle Puh 40

Tycker att man kan säga att man önska sig pengar istället så får gästerna välja på det eller present

• Thewedding

Jag själv skulle inte vilja ha så men förstår dom som vill ha det så.

Tänker på att det kan bli så dyrt för vissa familjer som är stora. Och att man kanske får räkna med att inte få presenter för att det blir så dyrt ändå med kuvertavgifterna.

• kexxet

Jag skulle alrig ta de..Då är det bättre å vänta med å gifta sig tills man har råd..Känns konstigt att ta en avgift för att komma på fest..

• brudensara

Jag skulle inte själv vilja ta kuvertavigift, jag anpassar hellre festen så att vi har råd att betala allt. För mig skulle det känns kontigt att arrangera en fest som jag inte själv har råd att betala. Jag skulle också tycka att det kändes tråkigt att ha en kostnad förenad med inbjudan, särskilt mde tanke på att vi har vänner som t ex fortfarande studerar och inte har så mycket pengar. Jag känner samma sak inför hög klädkod: vill absolut inte ha det, vill inte tvinga på gästerna någon kostnad för att vi ska gifta oss. Visst, alla ger väl en present när de blir bjudna på bröllop - men presenten kan man välja vad den ska kosta. Våra arty, men fattiga vänner, kan t ex göra presenter istället för att köpa...

Men jag förstår andra som har kuvertavgift och skulle absolut inte tacka nej till en inbjudan till någon annans bröllop med kuvertavgift. Däremot skulle jag bara ge en symbolisk present om jag fick betala 300 kr eller mera per kuvert.

• Catalina

jag är helt emot kuvertavgift på ett bröllop.....jag vill bjuda in släkt o vänner utan att de ska betala min bröllopsfest...det är bättre att bjuda några stycken än att bjuda kanske 50 pers o inte ha råd att bjuda på middag...helt fel i mina ögon....det är samma betalbar....det finns inte i min värld...har man inte råd så kanske man ska satsa på ett mindre coctailparty med cider,snittar,frukt mm

• Juni2009

Jag tycker inte om kuvertavgift.

Tänker om man har många barn o tvingas betala när man är bjuden till bröllopet.

Då tackar man nej så klart!

Jag vill att ALLA som vi bjöd ska kunna komma.
    Så vi BJUDER på bröllopsmioddag med glädjen!

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?