• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • jordgubbar och oboy

Har själv lite svårt för kuvertavgift. Men kan man inte komma runt det genom att önska sig pengar till tex en resa eller braskamin el. vad som helst och sedan använda pengarna till att betala festen med?? Om man kan få faktura på en del av beloppet?
    Inte jätteärligt jag vet men så behöver man inte sätta ett pris per person utan alla kan känna sig fria att bidraga med vad som känns rimligt just för dom?
    Inte helt okontroversiellt men man slipper diskussioner om vad festen var "värd" iallafall.
    Kan dock inte tänka mig det för egen del.

• GME76   080802

Håller med där!

Lampenius skrev 2008-03-07 20:20:14 följande:
    Personligen så skulle jag inte be om kuvertavgift till mitt bröllop. Jag har dock inga problem med att betala kuvertagift istället för att köpa present när jag blir bjuden på bröllop. Tvärtom, skönt att slippa ha ångest över vilken present man ska köpa. Däremot tycker jag det beror på av vilken anledning kuvertavgiften ska betalas. Blev bjuden av ett par som ville ha det så på grund av delas dåliga ekonomi. Gästerna skulle betala trehundra kronor för maten.(Liten kallskuren buffé.)Paret hade däremot råd att lägga duktigt mycket pengar på brudens styling, klänning, vigselring och parets övernattning.Det kändes lite snedvridet.
  • katarina t

Snart fru Nilsson skrev 2008-03-07 17:58:52 följande:

Visst har vi råd, är bara skönt att slippa presenter som gästerna ska känna krav över att måsta köpa och sedan måste vi byta eller klämma in i ett skåp. Men ser hur olika man kan se på det, lätt att dömma någon för att man ställer en fråga. Det är synd. Hoppas att just ert bröllop blir lika underbart som mitt
    Men varför bestämma summan då? Är det inte bättre att be dem sätta in pengar på ett konto eller liknande? Såhär blir det ju rätt dyrt för vissa om de är många i familjen...
  • Balinda

katarina t skrev 2008-03-07 23:26:40 följande:

Snart fru Nilsson skrev 2008-03-07 17:58:52 följande:Men varför bestämma summan då? Är det inte bättre att be dem sätta in pengar på ett konto eller liknande? Såhär blir det ju rätt dyrt för vissa om de är många i familjen...
    ja jag håller med dig, känns helt befängt att man som brudpar bestämmer hur mycket äns gäster ska ge i present, Inga argument i världen kan få mig att begripa hur man kan göra så??
  • TigerLinn

kan förstå din tanke, men om man blir bjuden till vigsel och sedan anordnar brudparet en middag som har en kuvert avgift så kan man ju som gäst själv välja att gå eller inte så på så sätt bestämmer inte brudparet presenten vill man inte betala och delta behöver man ju inte det eller hur?

Balinda skrev 2008-03-07 23:32:29 följande:
    katarina t skrev 2008-03-07 23:26:40 följande:
    ja jag håller med dig, känns helt befängt att man som brudpar bestämmer hur mycket äns gäster ska ge i present, Inga argument i världen kan få mig att begripa hur man kan göra så??
  • kikalt

Jag tycker att det beror lite på. Om bröllopet är på min bostadsort så skulle jag inte ha något emot att betala kuvertavgift för att få vara med och fira. Däremot skulle det bli svårare om man dessutom måste betala reskostnader och hotell. I så fall kanske man inte skulle tycka att man hade råd?

Vi funderade på att bjuda till knytisliknande fest, att vi bad folk ta med vissa saker till förrätt, varmrätt eller efterrätt. Det var många i vår familj väldigt positiva till nämligen. Fast vi blev sponsrade av våra föräldrar istället. Flera jag känner har varit på bröllopsfester där man har haft knytis och tagit med valfri mat eller att man har delat upp matlag på festen och lagat maten itllsammans. Dom jag känner som varit med på såna fester har uppskattat det.

• Kivistik

Jag skulle inte se något större fel med kuvert avgift. Personligen är jag lite kluven hur man ska göra med presenter. Vill liksom inte ha en bakmaskin eller annat strunt vi aldrig kommer använda. Men pengar känns så fantasilöst och om jag inte specificerar kommer vi säkert sitta här med massa bakmaskiner och serviser.
    Bröllop är knepigt.

• Nalle Puh 40

Oj, vad myckte åsikter...

Jag tycker det är bra med kuvertavgift (men det ska vara en rimlig summa och det behöver inte alls täcka allt) för tänk vad smidigt då alla slipper köpa presenter och eftersom vi har bott ihop länge så har vi ALLT...

Var på ett bröllop för ett tag sen och de hade det, jätte bra för tjejen är väldigt "kräsen och pedant" när det gäller presenter så om jag hade valt i ett år så hade det ändå blivit fel.

Tycker inte det handlar om att man ber gästerna "betala vårt bröllop" utan mer att man inte önskar sig något eftersom man har allt men det här är bara min åsikt...

• Snart fru Nilsson

Tanken för vår del är inte att det ska täcka allt, gästerna ska slippa presentköp. För det är mycket som tillkommer i ett bröllop som ni vet..klänning, lokal, tärnans kläder, tårta, fotograf, skor, brudgummens kläder, musikunderhållning m.m så inte räcker det med 300 kr för att täcka allt det

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?