• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • tolonta
    trofast skrev 2008-03-06 22:21:23 följande:
    alkohol till självkostnadspris då?? Nyfiken!!
    Tycker jag är helt okej att ha...
  • The Bumblebee

Jag tror inte att det är någon som har kuvertavgift för att "underlätta för gästerna". Men jag som gäst tycker att det underlättar jättemycket. Mycket lättare än avgöra vad som är rimligt att lägga som bidrag till resa el. fest.

• 2008-08-09

Vi kommer att önska oss pengar istället för att ha kuvertavgift, egentligen av den enda anledningen att vi vet att vi har en del gäster som förmodligen inte vill lägga 200-300 kr för att komma, så då får de istället lägga en summa de tycker att de har råd med.

Tycker inte att detta handlar om att inte ha råd, visst skulle vi ha råd att gifta oss utan att önska oss pengar i present, men vad är idén med att önska sig en massa prylar man ändå inte behöver då?

• GME76   080802

BRA FORMULERAT!!!!!!

Vicka81 skrev 2008-03-06 20:50:01 följande:
    Vi har på inget sätt antytt att vi "bjuder" till bröllop. Vi skriver i inbjudan att vi ANORDNAR bröllopsfest.. och vi BJUDER in till vigseln...
  • TigerLinn

jag tycker det är bra.

men man ska ha det av rätt anledning tycker jag.

om man tar kuvert avgift för att betala bröllopet tycker jag det är fel men tar man tex 300 kr för att maten dryck och tråta kostar det per person är det okej men kuvert avg ska inte täcka lokal eller klänning fitigraf eller andra saker..

• 3Maj08

Ja jag skulle aldrig ta en kuvertavgift!
    Har man inte råd att ha Bröllop o bjuda på mat tycker jag man ska vänta.

Tycker det är oförskämt faktiskt att ta betalt....

• snö vit

Personligen skulle jag hellre önska mig endast pengar i bröllopsgåva, den erfarenhet jag har av bröllop är att vi (antingen själva som par eller ihop med andra) lagt en summa på 500:- i present, det skulle innebära att man gick +...Men det är ju jag det...

• PennyJenny

Gillar inte kuvertavgift. Även om det då inte förväntas presenter. Jag föredrar att själv få bestämma hur mycket jag ger i present, även om det är pengar. Och jag tycker inte att man bjuder till fest om man inte har råd.

• Snart fru Nilsson

Visst har vi råd, är bara skönt att slippa presenter som gästerna ska känna krav över att måsta köpa och sedan måste vi byta eller klämma in i ett skåp. Men ser hur olika man kan se på det, lätt att dömma någon för att man ställer en fråga. Det är synd. Hoppas att just ert bröllop blir lika underbart som mitt

• Lampenius

Personligen så skulle jag inte be om kuvertavgift till mitt bröllop. Jag har dock inga problem med att betala kuvertagift istället för att köpa present när jag blir bjuden på bröllop. Tvärtom, skönt att slippa ha ångest över vilken present man ska köpa.

Däremot tycker jag det beror på av vilken anledning kuvertavgiften ska betalas. Blev bjuden av ett par som ville ha det så på grund av delas dåliga ekonomi. Gästerna skulle betala trehundra kronor för maten.(Liten kallskuren buffé.)Paret hade däremot råd att lägga duktigt mycket pengar på brudens styling, klänning, vigselring och parets övernattning.

Det kändes lite snedvridet.

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?