• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Emblingen

Ja, skulle vi få betala för att gå på ett bröllop så skulle vi tacka nej. Så enkelt är det!
    Där i mot så ger vi ju gärna pengar till dem som önskar sig det i bröllopspresent!

Väljer någon att betala kuvärtavgiften och gå på bröllopet så tar jag för givet att de i så fall inte ska köpa present också.

Varför "bjuda" till bröllopet om man inte kan stå för det???
    Då är det väl bättre att vänta tills man har råd eller ha ett litet intimt bröllop med endast familj eller ingen fest alls... (?!)

• Snart fru Nilsson

Där ser man hur olika man är och vilken tur det är för tänk om alla skulle göra exakt lika. Hur som helst, lycka till med ert bröllop

• 26juli2008

Jag tycker som dig och därför har vi valt att bara bjuda den närmsta familjen, dvs. föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar. Inga mostrar, kusiner osv här inte!

Emblingen skrev 2008-04-20 15:37:06 följande:
    Varför "bjuda" till bröllopet om man inte kan stå för det???Då är det väl bättre att vänta tills man har råd eller ha ett litet intimt bröllop med endast familj eller ingen fest alls... (?!)
    Jag reagerar själv om det är kuvertavgift, för att GÅ på bröllop är inte billigt och då vill jag själv kunna avgöra HUR mycket pengar jag VILL spendera på bröllopet och med kuvertavgift finns det ju en given summa man MÅSTE betala. Visst man ska alltid ha en present men beroende på hur nära jag står brudparet så blir kostnaden för presenten därefter. Är det en närstående som gifter sig (syskon, bästa vän etc) skulle jag nog gå trots avgift men om det "bara" är en kompis så skulle jag nog avstå.

Låt säga så här, under junimånad ska vi på två bröllop. Ett bröllop där brudgummen är bästa vän till min blivande och då skulle vi gå om de hade haft kuvertavgift. Det andra bröllopet är en vän till mig som jag började umgås med när sonen föddes eftersom vi fick barn samtidigt. Min son är 1 år gammal så vi är ju inte direkt jättetighta så om dom skulle ha kuvertavgift så skulle vi inte gå!

Jag tycker faktiskt att det är lite sniket att ha kuvertavgift eftersom det i mina ögon ser ut som om dom inte har råd att egentligen ha bröllopet men har det ändå. Men som sagt valet är upp till var och en!
  • Vicka81

Vilken tur att våra gäster inte är så missunnsamma som de "bättre människor" som finns här och som faktiskt anser det som något POSITIVT att betala för sitt kuvert och därmed få möjligheten fira HELA vårt bröllop med oss samt en helkväll med god middag och fri bar. En extra bonus är, enligt dom, att de dessutom inte behöver fundera ut en bröllopspresent till oss som "redan har allt" eftersom vi självklart avböjt oss bröllopsgåvor i samband med kuvertavgiften. Det handlar inte om att vara snåla (kunde vi så skulle bjuda varenda en på lyxweekend till Paris med bröllop!!) utan det handlar om möjligheten att fira vårt bröllop med alla som vi tycker om och som tycker om oss! Jag blir så otroligt ledsen och arg när jag läser om de som av principskäl hellre tackar nej till en kuvertavgift än att fira vänners/släktingas största dag i livet. Så småaktigt och missunsamt!!

• Anita38

Vi ska ha kuvert bröllop . Då kan jag bjuda alla som jag vill ska komma på vår dag i stället för några få, de e ju svårt att välja vem som ska få komma å inte. Vi har skrivit i inbjudan klart å tydligt att vi INTE vill ha presenter utan bara deras sällskap på festen. De som jag har pratat med tycker det är super bra eftersom man inte ska köpa present när det är kuvert bröllop. Såg ett inlägg där det stod att man ska köpa present som motsvarar kuvert avgiften å det måste väl ändå vara tokigt. Det är ju meningen att summan man betalar ÄR presenten. Annars är det väl ingen mening....

• Utomlands 2008
    Anita38 skrev 2008-04-25 20:12:45 följande:
    Såg ett inlägg där det stod att man ska köpa present som motsvarar kuvert avgiften å det måste väl ändå vara tokigt. Det är ju meningen att summan man betalar ÄR presenten. Annars är det väl ingen mening....
    Jo, men det handlar väl om i de fall bröllopet INTE har kuvertavgift? Dvs när brudpar verkligen BJUDER på bröllop, då är det brukligt att man ger en present som motsvarar vad gästens kuvert kostar.
  • Carmilla79

Jag har varit på bröllop där jag betalade kuvertavgiften och inte gav någon gåva. Det var totalt främmande för mig, hade aldrig hört talas om att vissa gjorde så. Det kändes lite konstigt, men men. Förstår de som ta ut det dock till en del. Man kanske har bott ihop i flera år innan och har i princip "allt" redan, men har inte råd att ha all man vill ha med på bröllopet. Då är ju kuvertavgift en bra lösning.

Personligen tillhör jag nog själv skaran som inte skulle vilja ta ut en kuvertavgift. Det skulle för mig kännas lite som att de betalar för att få komma på mitt bröllop. Jag vill ju bjuda dem! Som några sa, hellre spara ihop pengar eller ha ett mindre bröllop isåfall. Skulle också kännas liite konstigt för mig att önska pengar till bröllopsresa eller så, men inte lika konstigt som att be folk betala kuvertavgiften. Däremot uppskattas självklart pengar alltid om nu någon inte kommer på någon bra present.

• 26maj2007

jag håller med om att man inte tar ut kuvertavgift på bröllop.

Tvinga sina gäster att betala en viss summa för att få komma på bröllopet annars kan de hålla sig borta om de inte kan betala.

eller som man läst i vissa trådar att det bara vissa av gästerna som behöver betala fullt pris de som inte har råd behöver inte.

Är det inte gästernas närvaro som är viktig?

Man kan ha en rolig och välarrangerad fest utan att det kostar en massa.

vi har kompisar som inte skulle haft råd att gå på vårt bröllop om de skulle ha behövt betala 300:-/pers.

För oss var inte pengar och presenter viktigt.

Det viktiga var att våra nära och kära kunde vara med och fira vår dag.

Det är ingen som tvingar brudparet att gifta sig och tvingar dem till att ha stor och dyr fest. Det är brudparets val alltså bör de stå för kostnaderna.

• Kivistik

personligen har jag inget problem att gå på fest där de tar ut avgift för mat och dryck. Det är ju jag som ska äta och dricka. Jag personligen tycker att det är fasansfullt sniket att inte kunna betala 200-300 kronor för att vara med och göra en väns dag oförglömlig. Skulle till och med köpt en present.

• Garonne

Tycker det är helt okej, speciellt när man vet vad ett bröllop kostar! Det ska då givetvis vara istället för present. Vi har valt att inte ha det själva, men skulle inte ha några invändningar mot att gå på ett sådant bröllop.

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?