Jag tycker som dig och därför har vi valt att bara bjuda den närmsta familjen, dvs. föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar. Inga mostrar, kusiner osv här inte! 
Emblingen skrev 2008-04-20 15:37:06 följande:
Varför "bjuda" till bröllopet om man inte kan stå för det???Då är det väl bättre att vänta tills man har råd eller ha ett litet intimt bröllop med endast familj eller ingen fest alls... (?!)
Jag reagerar själv om det är kuvertavgift, för att GÅ på bröllop är inte billigt och då vill jag själv kunna avgöra HUR mycket pengar jag VILL spendera på bröllopet och med kuvertavgift finns det ju en given summa man MÅSTE betala. Visst man ska alltid ha en present men beroende på hur nära jag står brudparet så blir kostnaden för presenten därefter. Är det en närstående som gifter sig (syskon, bästa vän etc) skulle jag nog gå trots avgift men om det "bara" är en kompis så skulle jag nog avstå.
Låt säga så här, under junimånad ska vi på två bröllop. Ett bröllop där brudgummen är bästa vän till min blivande och då skulle vi gå om de hade haft kuvertavgift. Det andra bröllopet är en vän till mig som jag började umgås med när sonen föddes eftersom vi fick barn samtidigt. Min son är 1 år gammal så vi är ju inte direkt jättetighta så om dom skulle ha kuvertavgift så skulle vi inte gå!
Jag tycker faktiskt att det är lite sniket att ha kuvertavgift eftersom det i mina ögon ser ut som om dom inte har råd att egentligen ha bröllopet men har det ändå. Men som sagt valet är upp till var och en!