• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • Skottdagen2008

Klockrent skrivet

tolonta skrev 2008-04-30 11:03:32 följande:
    JAG vill inte att det är så samhället ska se ut i framtiden, att man aldrig bjuder på något. Det kanske börjar med kuvertavgift på bröllop, sedan följer kuvertavgift på dop, studenter, födelsedagar, vanliga middagar... JAG föredrar att vi har kvar present-givandet, istället för att börja kräva inträdesavgifter istället för present.
  • Vi2alltid

Jag ska iofs bjuda på maten, men spriten?? Nä, vet du vad, jag tänker inte betala andras fylla. Jag hade gärna haft ett alkohlofritt bröllop, men vet att vissa gärna vill ta et glas för att lätta på stämningen. Då får de stå för det själva

Jag skulle dessutom hellre beta 300 kronor än inte komma alls, då får jag ju valmöjligheten. Men naturligtvis får ju brudparet då acceptera mitt beslut.

Skottdagen2008 skrev 2008-04-30 08:54:52 följande:
    Jag skulle ALDRIG kunna begära pengar för maten och spriten på bröllopet. Fy fablar så snålt.
  • Skottdagen2008

Jo självklart är valmöjligheten att tacka ja eller nej oavsett vilken modell av bröllop man väljer, det handlar bara om principen.

Men för mig skulle det kännas som att man begärde "inträde" som tonlonta skrev.

Vi2alltid skrev 2008-04-30 11:34:49 följande:
    Jag ska iofs bjuda på maten, men spriten?? Nä, vet du vad, jag tänker inte betala andras fylla. Jag hade gärna haft ett alkohlofritt bröllop, men vet att vissa gärna vill ta et glas för att lätta på stämningen. Då får de stå för det självaJag skulle dessutom hellre beta 300 kronor än inte komma alls, då får jag ju valmöjligheten. Men naturligtvis får ju brudparet då acceptera mitt beslut.
  • Vi2alltid

ok, ja det är väl olika, jag skulle inte se det så alls

Skottdagen2008 skrev 2008-04-30 11:54:27 följande:
    Jo självklart är valmöjligheten att tacka ja eller nej oavsett vilken modell av bröllop man väljer, det handlar bara om principen.Men för mig skulle det kännas som att man begärde "inträde" som tonlonta skrev.
  • Vidalila

Men håller du fortfarande på med ditt mässande vi2föralltid? :)

• Vi2alltid

hehe ja jag hänger med när folk fortsätter :) jag kan ju inte sluta

Vidalila skrev 2008-04-30 12:12:59 följande:
    Men håller du fortfarande på med ditt mässande vi2föralltid? :)
  • Skottdagen2008

Nä för oavsett vad man tycker så är det intressant. Ibland kanske man till och med nästan ändrar åsikt när man får höra vad andra tycker, men inte i detta fallet .

Jag och min man tycker mycket olika saker med vi tycker lika mycket om varandra för det

Vi2alltid skrev 2008-04-30 12:22:21 följande:
    hehe ja jag hänger med när folk fortsätter :) jag kan ju inte sluta
  • allehanda
    Vi2alltid skrev 2008-04-30 11:34:49 följande:
    Jag ska iofs bjuda på maten, men spriten?? Nä, vet du vad, jag tänker inte betala andras fylla. Jag hade gärna haft ett alkohlofritt bröllop, men vet att vissa gärna vill ta et glas för att lätta på stämningen. Då får de stå för det självaJag skulle dessutom hellre beta 300 kronor än inte komma alls, då får jag ju valmöjligheten. Men naturligtvis får ju brudparet då acceptera mitt beslut.
    Spriten skall kosta för annars blir gästerna fulla?
    Ehhh det beror sig väl på hur mycket sprit man bjuder på eller har jag fel???
  • PatricSusanneS

Vi har bestämt att ha catering på stället vi hyr. 180 kr per kuvert kostar förrätt, varmrätt samt kaffe o bröllopstårta. Vi blir ca 70 personer. De vill ha 60 kr per kuvert om de ska duka med linne, porslin, bestick o glas i olika storlekar. De serverar i tre timmar o diskar efteråt. Om vi ska slippa städa sen dagen efter tar de 500 kr. Det är helt okej, tycker vi. Nu till drycken... vi kommer att bjuda på öl/vin/läsk/bordsvatten plus likör o konjak till kaffet MEN... vi kommer inte att bjuda på sprit. Tror att alla kan klara sig utan starksprit och dricka öl o vin under kvällen. Man vet ju vilka som ev har svårt med alkohol och då får man ha nån som håller koll på dom.
    Vi skulle inte kunna be gästerna betala en kuvertavgift. Att vi kan ha detta bröllop är enbart för att vi får extrapengar. Det kostar ändå ca 25.000 just för lokal o mat/dryck.

• SaraAngelica

Kuvertavgift = inga presenter!

Min åsikt är att man bjuder på bröllop inte att gästerna ska betala.
    Vad gäller oro för fylla så behöver man ju inte bjuda på starksprit. Det kan räcka med öl vin och kanske cider. Räcker långt tycker jag.

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?