• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • glad och förväntansfull

Fortsättning på mitt tidigare inlägg: Då kan jag kontra med att det är lika märkligt att man väljer att gifta sig långt bort så att gästerna måste betala massor för resa och hotell... Då kan man väl lika gärna ha ett billigt bröllop i kvartersgården, ta lite kuvertavgift och ge järnet på festen. Det viktiga i livet är väl att ha kul, skitsamma om vännerna har råd att bjuda eller ej.

Fan vad tråkigt det blir sen om ni råkar bli sjuka eller arbetslösa. Då kan inte ni heller bjuda på nåt. Vad gör ni då, tro?

Tänk efter, bröllop kan kosta allt ifrån några tusenlappar till flera hundratusen. Det är gästerna som ser till att festen blir kul!

• Carmilla79

Eh, förlåt att jag reagerar men jag gör det på "Då kan jag kontra med att det är lika märkligt att man väljer att gifta sig långt bort så att gästerna måste betala massor för resa och hotell... Då kan man väl lika gärna ha ett billigt bröllop i kvartersgården..."

Jo, det funkar ju bra om man faktiskt har alternativet att ha festn i kvartersgården. Och om alla gästerna man verkligen vill ha där bor i kvarterat. Oftast är det nog tyvärr inte så, utan det brukar ju vara åtminstone en del som får resa längre och övernatta. Sedan är det ju faktiskt så att en del kanske har nära släkt och vänner som bor t.o.m i annat land. För att inte nämna att det oftast är så att bröllop verkar hållas där bruden vill, vilket kanske är närmare hennes familj och vänner, men längre bort för hans. Svårt det där med distanser...går ju inte att få till det så det blir billigt för alla att åka!

• Soon to be wed

Hej och hå, har inte orkat läsa alla inlägg men själv skulle jag aldrig komma på tanken att ta betalt för att ngn ska komma på mitt bröllop, men det är jag smaken är ju som baken .... delad.

• glad och förväntansfull

Det var inte riktigt det inlägget handlade om eftersom vi diskuterade något annat. Självklart har vi också långväga gäster på vårt bröllop.

Jag är verkligen inte den som vill lägga mig i vad andra gör, jag blir bara så förundrad över att alla dissar kuvertavgifter. Den stackarn som startade tråden har ju redan tagit kuvertavgift så varför måste alla sabba hennes bröllop genom att i 212 inlägg tala om hur utomordentligt korkad hon och hennes man är som HAR MAGE ATT TA BETALT FÖR SITT BRÖLLOP...! Någon måste ju nyansera frågan lite. Jag orkar inte dra mina tidigare inlägg igen.

Fram för lycka i världen.

Till Snart fru Nilsson: Jag hoppas era vänner är glada över att få förmånen att få fira er Dag tillsammans med er! Varmt lycka till!!! Jag hade gärna kommit...

Over and out

• Utomlands 2008

glad och förväntansfull skrev 2008-05-06 00:14:06 följande:

Det var inte riktigt det inlägget handlade om eftersom vi diskuterade något annat. Självklart har vi också långväga gäster på vårt bröllop.Jag är verkligen inte den som vill lägga mig i vad andra gör, jag blir bara så förundrad över att alla dissar kuvertavgifter. Den stackarn som startade tråden har ju redan tagit kuvertavgift så varför måste alla sabba hennes bröllop genom att i 212 inlägg tala om hur utomordentligt korkad hon och hennes man är som HAR MAGE ATT TA BETALT FÖR SITT BRÖLLOP...! Någon måste ju nyansera frågan lite. Jag orkar inte dra mina tidigare inlägg igen.Fram för lycka i världen. Till Snart fru Nilsson: Jag hoppas era vänner är glada över att få förmånen att få fira er Dag tillsammans med er! Varmt lycka till!!! Jag hade gärna kommit... Over and out
    Men jag tror nog att TS liksom de flesta andra männiksor är så pass trygga i sina val att de inte anser att hela deras bröllop blir "sabbat" pga att personer på BT tycker annorlunda än de själva i frågan om kuvertavgifters vara eller inte...? Är man så känslig för negativ kritik så bör man nog hålla sig ifrån diskussionsforum. Och jag är övertygad om att TS kan ta de synpunkter som kommit in eftersom hennes bröllopsgäster de facto är positiva till att betala en kuvertavgift.
  • snippy 19juli

själv skulle jag aldrig tänka tanken. men skulle absolut betala utan skitsnack om min vän gifte sig. kör på=) lycka till

• 26maj2007

glad och förväntansfull

Om du läser TS rubrik

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Då tar jag det som att TS vill få igång en diskussion

• Ayeree

Vi kommer nog ta en kuvertavgift av vännerna (vi bjuder föräldrar och syskon) men istället undanber vi oss presenter. Själva bröllopet kommer antagligen att ske så långt bort att ingen har möjlighet att närvara men festen blir på hemmaplan.

De som har lite sämre ekonomi kan man ju lite fint erbjuda att de kan hjälpa till lite innan/efter festen med dekorationer och städning och sånt. På så sätt blir ingen utestängd pga ekonomi och själv får man lite välbehövlig hjälp.

• tvåblå

har varit på flera bröllop med kuvertavgift där brudparet av säger sig presenter! och gud vad skönt att slippa köpa pressent! För du ska ju hitta något som du vet att brudparet har användning av och som de kommer att använda...
    Och vissa har ju faktiskt bott i hop i flera år och har i stort sett allt!
    Jag tycker inte det är fel med kuvertavgift!
    Det är ju många som önskar sig pengar till resa i bröllops present och det är ju i stort sett samma sak!

• Balinda
    tvåblå skrev 2008-05-10 22:41:24 följande:
    har varit på flera bröllop med kuvertavgift där brudparet av säger sig presenter! och gud vad skönt att slippa köpa pressent! För du ska ju hitta något som du vet att brudparet har användning av och som de kommer att använda...Och vissa har ju faktiskt bott i hop i flera år och har i stort sett allt!Jag tycker inte det är fel med kuvertavgift!Det är ju många som önskar sig pengar till resa i bröllops present och det är ju i stort sett samma sak!
    jag håller inte med alls, önska sig ett bidrag är en sak. då kan gästen själv välja hur mycket man vill ge. En kuvertavgift ja då bestämmer man innan hur mycket gästen ska ge. Man bestämmer hur mycket man ska få i present. Som många andra säger här inne så kostar det att gå på bröllop ändå. Kläder, ev möhippa svensexor, en del får resa..
    hur jag än vrider och vänder på det och försöker att förstå kuvertavgit så gör jag det inte. Har varit på massor av bröllop men aldrig ett med kuvertavgift. Det finns massor med sätt att ta ner kostnaderna. Har man inte råd så får man mätta munnen efter matsäck, Jag kan garantera att även om folk inte säger det rätt ut så tycker nog väldigt många på det bröllopet illa om kuvertavgift.
Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?