• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • pluggisen

SaraAngelica:

Jag håller fullständigt med dig. Visst kan man ha ett bröllop utan starksprit, tycker det räcker gott och väl med vin/öl/cider och läsk och vatten till maten och avec till kaffet. Men vill man ha ha litet groggbord är det ok, men jag skulle inte kunna ta betalt för drinkarna då struntar jag hellre i groggbord och fortsätter servera Vin,öl och cider.

Vad gäller fylla så behöver man inte bjuda på starksprit för att gästerna ska bli fulla.......det kan räcka med några glas vin om det vill sig illa....

Vad gäller kuvertavgift är jag emot det starkt. Jag tycker att man bjuder till bröllop!!Jag kan få känslan: betalar jag inte kuvertavgiften får jag inte komma/ är jag inte välkommen jag menar, tänk om man inte ha råd och betala dom pengarna och man vill gå ändå,får man inte komma då eller?Eller man gör undantag?!!!

Nej ska man gifta sig så bjuder man på allt eller kan det vara tycker jag eller så väntar man tills man har råd....

Det är min åsikt.Vi gifter oss i Augusti och vi kommer bjuda på allt. Skulle aldrig kunna kräva att mina gäster/föräldrar/syskon mfl, ska betala för att få komma/gå på mitt bröllop..då hade jag hellre gift mig hemligt...

Alla är vi olika och man gör som man vill.

• Snart fru Nilsson

*skrattar* oj vad det blev stor debatt om just detta. Nåja sitter här och småler över allas olika åsikter. Det är just därför det är så skönt att vi inte är lika, usch vad tråkigt det skulle vara. Eftersom jag själv gillar när det händer olika saker och att ge folk ett gott skratt i situationer då det inte är beredd på det. Och tänk vad tråkigt om alla bröllop såg exakt lika ut, skulle räcka med ETT besök på någons bröllops så skulle man kunna ALLA Tråååååååkigt.

Fortsätt gärna med era åsikter

• vickan73

Hej på dej fru nilsson. Vi funderar på samma typ av bröllop,va skönt att jag inte är ensam om detta. Vi har varit tillsammans i 15år å har det vi behöver tycker vi så därför att detta var en bra ide! Hör gärna av dej om detta vill gärna veta mer. Kramizar från oss i norr.

• Snart fru Nilsson

Jag har skickat mail till dig!

vickan73 skrev 2008-05-03 04:58:32 följande:
    Hej på dej fru nilsson. Vi funderar på samma typ av bröllop,va skönt att jag inte är ensam om detta. Vi har varit tillsammans i 15år å har det vi behöver tycker vi så därför att detta var en bra ide! Hör gärna av dej om detta vill gärna veta mer. Kramizar från oss i norr.
  • Vi2alltid

Absolut, men ska man ha fri bar så innebär väl det att det ska finnas så det räcker till alla? Eller menar du att man bara bjuder på ett glas till varje person?

allehanda skrev 2008-05-01 17:37:09 följande:
    Spriten skall kosta för annars blir gästerna fulla?Ehhh det beror sig väl på hur mycket sprit man bjuder på eller har jag fel???
  • glad och förväntansfull

Hej , hej... Jag har inte orkat läsa allt, men jag tycker nog inte att många här är väldigt hårda.

Många människor har inte råd att bjuda. Jag skulle som vän vara överlycklig om jag kunde bidra till att även de vännerna skulle få en fantastisk bröllopsdag. Det är väl därför man är vän/familj? Det vore ju helt fruktansvärt om man ska mätas i pengar.

Sen kanske det skulle kännas LIIITE märkligt om brudparet valde att leva lyxliv resten av tiden...

Men visst, om man betalar mycket för att gå på bröllopet får man nog räkna med att presenten blir enklare. Det är väl inte heller så märkligt?

Lycka till allihop, var snälla!

• Nalle Puh 40

Tycker att man får göra precis som man vill, vi lever ju i ett fritt land.

Personligen tycker jag att det känns lite "snålt" att betala för sig men har varit på flera bröllop där det har varit det och ändå haft det kanon trevligt...

• Marsaphir Marlean

Jag hade nog ärligt talat inte gått på någon fest med kuvertavgift om det inte vore min typ bästa kompis eller något. Jag föredrar då att folk rättar mun efter matsäcken och tar ett mindre bröllop där alla kan vara med att ha jättetrevligt ändå.

• tyrberg

Ibland undrar jag varför Sverige inte är mer inspirerat av Asien i bröllopsfestfrågor. Vänner som levt i både Thailand och Indien berättade om traditionen på bröllop där. Man skriver inget om kuvertavgift men nästan alla ger en pengagåva för att bekosta bröllopet. Tycker om idén. Att istället för att bjuda några få så kan man bjuda alla man känner på en jättefest som all hjälps åt till att bekosta. SEdan får man inte brödrostar, dukar och en massa andra presenter men en hejdundrande fest. Och hellre en lite billigare mat en färre gäster och jättedyr.

• Sommaren2008

Jag tycker att det är lite märkligt med kuvertavgift. Har man inte råd med ett stort bröllop så är ju små bröllop precis lika mysiga och romantiska. Tänk er till exempel ett trädgårdsbröllop mitt i sommaren, vad härligt!

Jag tycker att kuvertavgift sätter gästerna i en konstig position. Först ska man betala kuvertavgift sen ska man köpa kläder att ha på sig, kanske måste man även betala resa, övernattning och vissa ska ju även bidra till möhippa/svensexa och sen vill man ju iaf ta med sig någon liten present. Det blir dyrt för gästerna och det är ju faktiskt inte de som bestämt sig för att gifta sig. Jag vill inte att mitt bröllop ska göra att någon av mina nära och kära känner sig besvärade av ekonomiska skäl. Jag och min m2b har några gäster som bor långt borta eller i annat land och för dem är det redan en del kostnader (av ett par kommer bara den ena för att det är för dyrt för dem båda att resa och övernatta, de har precis köpt hus). Vi bjuder på mat, vin/öl/cider/mineralvatten till maten och avec till kaffet och vin till ostbrickan. Groggar ska vi inte ha, dels för att det kostar mycket och dels för att vi inte anser det vara nödvändigt då det redan ingår en del dryck. Alkofritt kommer att finnas tillgängligt hela kvällen.

Ett bröllop vi var på för något år sedan bjöd på öl/alkofritt till maten och ville man ha annat/mer så fick man ta med sig eget. Det tyckte jag var en bra idé för då kan man ta det man har hemma eller som är lite billigare. Det går ju dessutom att göra maten själv eller beställa en del från någon catering och göra lite extra rätter själv så får man ihop en fin buffé.

Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?