• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Lapinette

Förresten, länge sen Margaux var inne och skrev. Var är vår vinexpert? Drack en Österikisk Riesling igår (maken mellanlandar alltid i Wien när han åker till Tel Aviv).

• förhoppningsis

Ser att ni har saknat mig!

Tillställningen gick bra, väldigt trevligt. Allt funkade utom vädret, vi hade velat ha strålande sol så vi kunde använda balkongen men det var bara att glömma eftersom det regnade största delen av dagen. Igår städade jag stor del av dagen och mannen var på jobbet. På kvällen byggde vi ihop lite möbler och tog fram lite nya möbler. Vi ville vänta med det till efter festen.

Lapinette
    Tråkigt med ballonflygningen. Det kanske inte är meningen att ni ska flyga? Jag gillade Lux när jag var där för ca 1 år sedan, kan inte säga något om hur det är nu.

Rosen
    Fina bilder!

Amelle
    SOm barnvakt får man väl skämma bort barnen kopiöst och bryta mot alla "vanliga" regler. Klart barnen skulle ha massor med godis och tv spel.

• förhoppningsis

Gemma
    Jag tycker att det är bra att du säger ifrån. Kikade en gång till på era bilder från resan och tycker att du ser väldigt fräsh ut!

• Gemma

Zua, GRYM väska! Cool färg och kombination, har nog aldrig sett grått och guld förr men det funkar ju super.

Mina föräldrar var i Stockholm i helgen, de passade på att bjuda min bror och hela hans familj på Pontus by the sea. Är det den restaurangen ni pratar om? Själv tycker jag att stockholms restaurangutbud är... sådär. Dyrt, hypat, ofta otrevlig personal, pretentiöst och sällan särskilt kul. Alla nyheter har jag varit sååå besviken på. Marie Leveau, Kungsholmen, AG, Eyubi, varenda gång det begav sig och man "måste" dit. Föredrar tusen gånger hellre hjärtliga, originella lågprisvarianter typ Byn och Picnic. Grill hade god mat men SÅ trist stämning och SÅ dyrt. Mistral verkar lite festligt, har ni varit där? Själv surar jag eftersom mina två favvorestauranger Stiernan och Baguz har slagit igen, för länge sedan. De enda övriga restauranger som jag gillar är Hannas och Bistro Süd.
    I Shanghai har vi typ tusen stamställen, det räcker att du kommer två gånger för att personalen ska heja ivrigt, ge dig bästa bordet och bästa servicen och komma ihåg exakt hur du vill ha din cappuccino. Innan hatade jag dryga besserwisser-människor som klagade på servicen i Sverige bara för att de "varit utomlands", "Men stick tillbaka till utlandet då om det är så himla bra", tänkte jag alltid men jag VET att jag kommer att tveka bra länge innan jag halar fram penningpungen, nästa gång jag är i just Stockholm. Malmö är by far min bästa svenska matstad. Göteborg är heller inte fyskam. Jag kan aldrig låta bli att väga in prisvärde, är det inte helt fantastiskt OCH trevlig, glad och vänlig stämning, då lagar jag hellre själv. Samtidigt tycker jag att det är super att ni stockholmsbor passar på att njuta så mycket av er stad, för sådär måste man ju göra för att trivas, oavsett var man befinner sig. Tror att jag dessvärre var rätt gnällig och sur, ofta, när jag bodde i Stockholm. Å andra sidan gnäller jag ju på en massa andra saker, här. Men gläds gör man ju också.

Amelle: Brrr, TV-spel och godis.. känns med ens väldigt trevligt att ha en spädis. Ska strax ta med henne + hennes rysliga plyschbanan till närbelägna Starbucks. De har sååå bra cappuccino, är säker på att du skulle gilla en variant som du gillade. Jag brukar beställa en "extra dry", dvs extra mycket skum.

Min förkylning börjar sakta ge sig men min röst är dessvärre borta. Inte sexig, bara... borta. Idag åkte jag till tygmarknaden för, vet inte vilken gång i ordningen, varje gång går jag till samma skräddare som inte lyckas få rätt på mina toppar, och varje gång går jag också och tröst-gör nya hos min gamla, bra skräddare. På hemvägen berättade taxichauffören att all trafik och övrig aktivitet kommer att stanna klockan fem i tre i eftermiddag, för att hedra de över tvåtusen döda i Sichuan (enligt kinesiska myndigheter). Han berättade också att barer, kareokeställen, biografer och andra nöjesinrättningar ska hålla stängt från och med ikväll, och sen ytterligare två kvällar, samt att snälla Ryssland skickat rikligt med hjälp. "USA vill också hjälpa er men det får de inte", insköt jag, då skrattade chauffören högt och sa: "Haha, ja amerikaner är inte bra. De vill bara kriga. Alla amerikaner vill bara kriga." Då surnade jag till för jag gillar inte när man förolämpar mina vänner, så jag sa nåt i stil med att: "Ni är helt otroliga, ni gillar bara folk från Shanghai, ni säger att alla andra kineser är smutsiga." "Det är riktigt", den lortige chauffören, med traditionsenligt långa, gula naglar, nickade ivrigt. "Shanghaineser gillar när det är rent." Då protesterade jag såklart, och fortsatte: "Har du varit i USA?... nähe, hur vet du då att alla amerikaner är likadana?" Bla bla bla. Sådär håller de ofta på. Svenskar är tydligen jättebra, svenskar inte - den senaste veckan. Och min bebis är sååå fin för hon har "bai bai de pifu", vit hud, medan mörkhyade människor - även kineser som råkar ha oturen att födas med olivhy - möter den grövsta, tänkbara rasism. Grejen är att monstret precis som jag har gulaktig hy, vilket jag ofta påpekar, men då tittar de upprört på mig, ungefär som om jag nyss påstått att mitt barn är ointelligent eller, ja, dålig. Och städayin, som är shanghaines, vägrar att prata med monstrets ayi eftersom hon är från en annan provins (närbelägna Jiangsu, som min bästa kinesiska väninna också kommer ifrån). I fredags påstod dessutom städayin att nya ain är smutsig och inte borde få ta hand om barn; själv menar hon att hon gillar när det är rent. Och det är väl i och för sig sant, med kinesiska mått mätt, men likförbaskat missar hon spindelväven i hörnen.

Suck.

Gick sedan till posten och hämtade två ursöta mössor stl 5-9 månader från Kik Kids, som visade sig vara för små för monstret, redan. Köpte också en frusen mango yoghurt-smoothie på yogo, som är min nya addiction. När jag kom hem hade ayin underhållit monstret i tre timmar och miss M var lindrigt sagt speedad, och så snart dörren slagit igen tryckte hon huvudet mot mig och gäspade, så då var det babybjörnpromenad i parken som gällde.

Idag ska jag inte göra särskilt mycket alls. Ser fram emot det. Kram, G

• Lapinette

Gemma - håller med dig gällande restauranger i Stockholm. Blir aldrig lika nöjd här som jag blir i Frankrike. Sen är ju fransmännen inte alltid så där super på service men det beror ju på vart man äter någonstans. Mina favoriter ligger inte i Paris eller i någon storstad och utan i någon lite by med stenhus och supergod mat, mysig atmosfär och god service.

Pontus som vi nämner är den som ligger i närheten av Stureplan fd halvtrappa + gård (har jag för mig). Pontus by the sea var jag och maken och åt på när han fyllde år. Vi blev jättenöjda för vi fick ett bord närmast kajkanten, åt en massa goda skaldjur och njöt av den fina sommarkvällen. Hade inte alls samma höga förväntningar och restaurangen har inte/ska inte ha samma höga standard som själva Pontus utan mer avslappnat och opretantiöst. Mistral finns inte kvar detsamma gäller Hannas.

Annars så blir jag ett år äldre idag. Ska inte fira alls utan jobba, träna och äta makens mexikanska mat ikväll. Det blir inte ens någon födelsedagspresent då jag har avsagt mig den (från maken). Tycker han redan har gett mig den i form av nya kläder + handväska. Är jag trist? Tja, kanske det men det är ju ingen ålder att fira utan jag tar firandet imorgon istället - bröllopsdagen på Lux.

• Gemma

Lapinette, ignorerar att du inte vill bli grattad: GRATTIIIIIIS!! Och kikade på väskorna, såklart att din heter just Metropolitan Glam haha, men vilken av dem är det? Äppelgrönt är i alla fall en av mina bästa bästa färger, blev typ nästan mobbad på reklamskolan för att ALLT jag ägde var äppelgrönt hehe. Man blir bara så glad av färgen.

Och förhoppningsis, tack för söta ord. Är f.ö. säker på att detsamma gäller för dig... visst är det försmädligt, antingen klagar man på sig själv, eller så är det andra som försöker få en att "hålla sig på mattan". Och ändå är jag fullt övertygad om att både du och jag är väl innanför ramen för en sund vikt. Men lever man i en knasig värld så gör man, hur gärna man än vill så kan man inte gå fri... jo förresten, finns enstaka individer som lyckas. Som monstrets blivande gudmor. En smula rund är hon, totalt kropps-ofixerad märkligt nog och så hjärtegod, cool, duktig reklamkvinna, bästa mamman till sin lilla dotter, fotbollsfreak, champagnegalning... bättre förebild finns inte för monstret. Hon började gråta av glädje när jag frågade om hon ville!

Ja Margaux och STÅLIS nu får ni baske mig pallra er hit in!!!

• Gemma

Alla: Psst, det stod faktiskt "material color Grey" och "Hardware color gold" på Zuas väska... så det stämmer visst ;) Kram från fabbro polisen.

• Gemma

Nu har jag lagt upp en bild på monstrets andra kimono-body. Den ligger fortfarande oanvänd för jag är sååå kär i den med sagomotiv.

• Izunia

Lapinitte.. GRATTIS! Vi gillar födelsedagar här!

Gemma, jag hade ingen aning att de är så rasistiska (eller hur man ska uttrycka sig) mot sina egna i Shanghai.. Är det så i hela Kina?

Svar på tråden Bekännelser