• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Amelle

Hej på er!

Nu är det visst spöregn, och morgonen som var så solig och fin. Gemma jag dör av sötattack på de där kimonosarna (eh, svårt ord). Gillar den med blå elefanter bäst tror jag! Skönt att komma hem till Svedala, hoppas nu det går vägen med makens jobb. Planerar du att fortsätta frilansa även i Sverige?

Lapinette ? måste rådfråga angående Chateau de Mazan. Vi ska ju stanna där tre nätter och undrar lite över middagsmöjligheterna. Bokade två middagar på plats, vad tror du, är det too much? Jag har liksom inte fått något grepp om restaurangutbudet i övrigt i trakten.

• Lapinette

Amelle - vi åt på hotellet en kväll. Blev nöjda och otroligt mätta. En kväll hamnade vi på en mysig restaurang i Fontaine de Vaucluse. Vi hamnade där främst för vi hade varit ute på en rundtur hela dagen i området och det började bli kväll och vi var hungriga. Vaucluse är jättemysigt och det finns massor med restauranger (ca 30 min från Mazan sydlig riktning). En annan kväll försökte vi hitta något i grannbyn till Mazan, Carpentras, men det var rätt dött där så vi satte oss i bilen och körde upp till Gigondas (30 min nordlig riktning). Kan absolut rekommendera detta ställe www.restaurant-oustalet.fr. Vi hade inte bokat bord så alla borden på det lilla torget var fulla men vi fick sitta helt själva inne på restaurang och åt där en utsökt middag och drack ett suveränt gigondasvin. Bokade sedan denna restaurang till makens födelsedag (året efter) men vi hann aldrig dit då vår flytt (vi flyttade från Cannes den dagen) drog ut på tiden .

• Amelle

aaaah, underbart Lapinette, var precis inne och dregglade på deras hemsida. Det blir definitivt en tripp till Gigondas en av kvällarna, sen tror jag att vi äter två kvällar på Mazan. Skönt att inte bhöva förflytta sig i onödan Jag kommer se ut som en tvångsmatad canard när vi är hemma från bröllopsresan, haha.

• Lapinette

Amelle - jag brukar känna mig så efter våra semestrar. Tycker aldeles för mycket om mat och goda viner...

• Amelle

Moi aussi, men det är smällar man får ta om man väljer att njuta av la Dolce Vita :)

tack än en gång för tips!

• förhoppningsis

Gemma
    Fler kimonos, vad kul! Får kika på bilderna sen
    vad spännande med en liten kidnappning från din man, jag älskar överraskningar av den sorten! Ni får det säkert super mysigt vad det än är! Hur känns det att ha satt datum för att lämna kina?

Lapinette
    Är det ikväll ni ska till Lux eller var det igår?
    Hur tyckte ni det var?

Izunia
    Låter bra, har faktiskt inte träffat nåon som är missnöjd med sin Carpe Diem säng.

På fredag har jag nu bokat tid för först ansiktsbehandling och sen efter lunch blir det klippning och slingning. Försöker hitta mitt "sommarjag". Idag blir det ett nytt 2 km pass på Eriksdalsbadet.

Var på 1 års kalas igår, jätte trevligt. Jag gillar att ge bort böcker så jag startar en boksamling åt alla barnen med klassikerna.

• Lapinette

Lux igår kväll för att fira bröllopsdagen. Det blev klänning och högklackat. Förstår faktiskt inte folk som går ut på "finrestaurang" i jeans och fleecetröja. Är det ingen som gillar att klä upp sig längre? Förutom observationen av jeans och fleecetröjor så hade vi en märklig man vid bordet bredvid. Han såg allmänt tilltufsad ut med ett hår som stod åt alla håll men han hade en kostym, något skrynklig, på sig. Han åt en vårmeny i sin ensamhet och sprang ut mellan varje rätt för att röka och med sig tog han sin tjocka Elisabeth George deckare. Tror alla inne på restaurangen observerade honom för sprang ut och in, såg allmänt disträ ut och var ensam. Själv tyckte jag att han gjorde ett trevligt, lite annorlunda inslag i den annars så perfekta miljön.

Nå väl, nu till maten. Vi tog avsmakningsmenyn och njöt av den härliga kombinationen av fräscha råvaror komponerade i samklang med vinet. Verkligen udda viner som ensamma inte alls var min smak men tillsammans med maten smakade helt perfekt. Vår favoriträtt var denna - Tartar på entrecôte från Svartådalen med krassekrydda, riven tryffel och nyknäckt vaktelägg men även efterrätterna blev något av mina favoriter: Suffléade hasselnötter med timjankryddad getost från Gullspira gård och brinnande aprikos-eau de vie, denna tillagades vid vårt bord vilket var ett extra trevligt inslag och så denna - Glasrabarberkompott i mandelnougatine med sorbet på Eskesta gårdsyoghurt och kardemummamjölk. Jag gillar rabarber och denna smakade himmelskt!

• Gemma

Lapinette, den där rabarberkompotten, yoghurtsorbeten... mmm.... allt lät himmelskt, din lyckost!

förhoppningsis: Förra året hade vi denna sommaren som deadline, sedan blev det februari nästa år, det känns dessvärre inget speciellt för vi har hela tiden tänkt flytta hem, vi har bara flyttat fram gränsen hela tiden. I själva verket hade jag ju aldrig tänkt flytta till Kina; mannen hade ursprungligen bestämt sig för att stanna ett år, totalt sett kommer han att landa på fyra och jag på tre. Men så är det för väldigt många här. De flesta stannar ett år, eller tre, eller så blir de kvar. Vet inte varför det är så. Några enstaka flyr hem efter bara några veckor, de står inte ut med kaoset. Det är lite älska eller hata över Kina som ni säkert förstår. Fast själv är jag nog... mittemellan. Eller både och. Älskar somligt, hatar annat och känner mig sällan neutral.

Har precis avnjutit en enkel middag, sashimi till förrätt, ratatouille med kycklingfilé, vitlöks-och smörstekta haricots verts och fullkornspasta. Nu ska jag trycka i mig en mango. Skön lat dag idag, monstret var morgonpiggt men underhöll sig självt fram till åtta, ayin kom nio sen åkte jag till tygmarknaden + storhandlade, därefter lagade jag lunch, sedan promenad i solen till uteservering och väninnan med den f.d. skrikiga pojken som precis kommit tillbaka från TRE veckors semester på Bali! Lillkillen har nu hunnit bli enormt jättestor och smart och duktig. Han kan sitta själv, rullar runt, står själv när han håller sig i saker och är väldigt social, skrattar och viftar åt andra bebisar och söker kontakt med allt och alla. Det har varit fem äventyrliga månader för dem, alla tre, med en så intensiv liten kille. Monstret är i sanning stillsam. Hon gnyr mest när hon inte är nöjd, då kan man distrahera henne i ytterligare en halvtimme genom att gå en sväng förbi kakmontern, eller kolla in några tavlor (om man är på kafé). Eller om man är hemma, gå ner i trädgården och studera olika sorters löv. Under tiden pratar jag på om färger och strukturer, det mesta är som sagt påhittat.

Ja, och sen kom jag hem och läste nya Mama medan monstret lekte med sin banan, sen lekte jag lite med monstret (hon är så snäll att jag får dåligt samvete då och då, och leker med henne, då ler hon jättestort), sen lagade jag mat i typ en timme medan monstret tittade på, sen badade jag henne och matade lite, och kvart i åtta la jag henne, så pratade hon med sig själv en stund innan hon somnade. Om ni kan ska ni absolut beställa ett snällt barn hehe.

Kram, G

• Originalrosen

Lapinette,
    Det är faktiskt härligt att man går ut ensam på en krog som Lux - all heder åt karln!

Känns som att Lux bör få ett besök snart igen, rabarberkompott - så gott! Lockas av det du berättar om vinerna också - gillar när man vågar ta ut svängarna i sina kombinationer.

• Originalrosen

Provade förresten igenom Bornicon & Salmings ekologiska vinsortiment igår - det var verkligen bra och synnerligen prisvärt.

En Chardonnay "Arrogant Frog" fann mitt gillande, likaså den röda "Arrogant Frog"-blandningen Cab/Marlot, bägge för 79:- och några andra.

Svar på tråden Bekännelser