Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Själv smet jag hem tidigare från jobbet igår efter en extra lång lunch med väninna. Har varit hängig hela veckan och inte haft någon energi så jag tog ut lite övertid och tog en vända på stan. Köpte 3!!! morsdagpresenter. Snacka om beslutsångets. Tror jag ger mamma 2 av dem och sen den ena till mig själv, som är en stor, härlig sjal i svart och vitt.
När jag kom hem höll min make på med sitt projekt, högtalarsystem för hemmabio. Jag är noll intresserad förutom att jag inte vill att han ska "förstöra" vårt vardagsrum. Fick därför tokslag när jag såg 4 gigantiska högtalare stå på golvet. Vårt fina vardagsrum ser nu belamrat ut. Så min huvudvärk och energi blev inte bättre och maken blev besviken över mitt psykbryt. Han har så längtat efter en riktigt bra ljudanläggning. Gick tysta sida vid sida till träningen på SATS. Jag orkade träna i 30 min sen satt jag lugnt på cykeln och sket i instruktörens kommandon. Satt faktiskt och funderade på en kompromiss. Hur ska man få in extra högtalare med finess? Sa till maken att det får bli två som man sätter på väggen och så får vi försöka lösa det med de svart/vita fotona så att det blir snyggt. Totaltvägrar ha 4 stora förstärkare stående på golvet, två räcker! Jag gillar verkligen inte "stökiga" rum och vill ha det vilsamt för ögat...är en sann oxe.
I övrigt så mår jag bättre idag. Somnade i soffan efter middag och ett glas vin. Flyttade mig sen till sängen och har i natt sovit 9 timmar så nu känner jag att energin börjar komma åter. Har tagit lite vitaminer och beslutat mig för att jag måste ta hand om mig själv bättre och gå och lägga mig i tid. Maken pratar just nu i telefon med sin bror vars lilla son har tappat känseln kring munnen. Vet inte om jag har nämnt det men han har varit jättedålig. Jag tror det är köldskörtelinflammation och har sen dess tappat känseln kring munnen. Han kan inte skratta och äta ordentligt och vi får se vad som händer med hans tal. Nu har han röntgat och kolla så jag får väl höra om de hittat någon lösning. Ledsamt, lillkillen är bara 1,5 år.
Själv ska jag göra iordning lite grekisk sallad och packa ned kyckling, sallad, ost och bröd och sen ska vi ge oss ut på picnic. Precis vad jag behöver, en dag i skog och mark, sitta på en filt i solen och bara vara!
Nu ska jag bli bortrövad till hemlig ort över natten, med monstret. Det är nämligen tio år sedan vi träffades, mannen och jag. Vet bara att en flarra champagne (hemlig sort) ska följa med, liksom boken som jag gjort till mannen (hade inga pengar så jag fick i vanlig ordning göra presenten själv...)
Ha en mysig helg, kram!
PS: Lapinette, jobbigt med högtalarna. I vår lilla familj är det jag som gillar enorma ljudanläggningar, typ PA-system, mannen föredrar minismå Bose som fästs under taket... känns som om ni har en del gemensamt.
Och supertråkigt med den lilla, vågar inte ens tänka på hur jobbigt det måste vara för honom och föräldrarna. Hoppas verkligen att det blir bättre.
Här har det varit... upptaget. Hoppas att ni kommer igen, till brädden fyllda av helgberättelser. Här är min:
Tillbaka på jorden nu, eller i alla fall lite närmare den ? i vår lägenhet på tredje våningen. lördag morgon jobbade mannen och Miss M och jag promenerade genom parken bort till yoghurtsmootie-baren, och sedan plöjde vi en kort sträcka på tio minuter genom folkmassorna, på väg tillbaka till parken. Det kändes som en evighet. När jag skriver ?folkmassa?, då menar jag verkligen en kompakt mur av människor och det känns minst sagt ohälsosamt att frottera sig med så många människor, en del med tveksam inställning till hygien. Men parken, vår närbelägna, är verkligen full av saker att titta på. Den är designad av en fransk arkitekt och innehåller en miljon små separata ?rum?, med vattenfall, svansjö, viadukt, botanisk del, lekdel, rollerblade-del, rosenträdgård med mera. Monstrets lilla huvud gick som ett periskop i babybjörnen. När vi kom hem, packade vi, sen sydde jag lite på mannens jubileumspresent (jag har ju handlat Lucky Wang-kimonos för alla mina pengar så jag var tvungen att göra min egen gåva); den blev faktiskt riktigt snygg med handskrift, svartvita foton, kvadratiskt format och så stora, röda stygn lite här och där. Gissade mig till att vi skulle bli bortrövade till något av stadens skyskrapehotell, men jag blev ändå väldigt överraskad när vi sveptes upp till åttiosjätte våningen av fyrahundra meter höga Jin Mao Tower, till Grand Hyatt. Mannen hade bokat en suite med vidunderlig panoramautsikt över floden OCH skaffat en årgångschampagne från året då vi möttes ? 1998. Monstret blev som vanligt toklycklig över att hamna i en jätte-hotellsäng, hon börjar få smak för the good life, minsann! Ja, sedan låg hon där och sprattlade och tjattrade medan vi hade vårt romantiska ögonblick. Någon timme senare la vi oss i badkaret, hon och jag, också med panoramautsikt, medan mannen filmade och matade mig med mer champagne. Efter att vi stoppat om Miss M i barnvagnen fixade jag till mig i silverskor, nya Lili Notan-topen och mini-jeanskjol, sedan tog vi hissen ner till ?The Grill?. En rätt medioker restaurang med priser lika skyhöga som skrapan, kändes därför bra att vi valde den absolut möraste oxfilé någon av oss hade ätit; australiensisk ?200 day grain fed? kossa. Lite jobbigt var att monstret blev tokpigg så fort vi satte oss vid bordet, hittills har man kunnat föra bort henne obehindrat efter klockan åtta, men hon har nu nått den ålder när hon inte är lika lättlurad längre. När klockan var halv elva hade vi förflyttat oss in i atriumet, världens högsta, belyst och spiraliserande upp till glastaket tvåhundra meter upp. Spektakulärt är en underdrift. Där satt vi i fluffiga soffor och åt chocolate fondant med inlagda körsbär och ljuvligt pirrig mascarpone-sorbet, medan vi lyssnade på livemusik och? monsterskrik. Till slut kunde jag inte bärga mig utan gjorde nåt som jag aldrig gjort förut ? jag lyfte upp henne ur sängen, efter läggdags. Döm om hennes förvåning när hon möttes av? detta! ?Nu kommer hon ALDRIG vilja sova igen?, suckade mannen. ?Nu tänker hon att ?hmmm. Det är alltså DET HÄR ni hållit på med varenda kväll i fyra månader, medan jag har sovit.? Men även om det faktiskt var VÅR kväll, min och mannens, så blev det ännu lite mysigare när vi hade en långbent, förnöjt prutt-pruttande liten dam i knät, där i soffan.
Vi sov väldigt gott alla tre, upphissade under molnen som vi var.
Drack kaffe i sängen lääänge och ?oohade? och ?aaahade? länge och väl över utsikten, innan vi gick ner till den mest extravaganta frukostbuffé någon av oss hade sett. Vi placerade Bugaboon bredvid vårt fönsterbord, sedan gick vi iväg och botaniserade bland: Ett fruktbord med bland annat, eh, honungslen, honungsmelon, ananas och allt annat man kan tänka sig. Brödbord med croissanter, tyska pretzels, olika sorters grovbröd, allsköns bakverk och så en omfattande ostbricka. Salladsbar, rökt lax, ?carvery? med honungsgrillad skinka, lättgrillad lax, alla korvar, biffar, grillade tomater, bacon och övriga onyttigheter man kan tänka sig, säkert tio sorters yoghurt, bland annat australiensisk, flingor en masse naturligtvis, speciell äggkock (detta har jag sett bl a på Kempinski också men här kunde de verkligen göra allt, vi kunde inte bestämma oss så vi tog både poached och scrambled och omelett), kinesisk kock som stod och tillredde dimsuns medan man såg på? vid tiotiden var vi lindrigt sagt mätta.
Mannen hade beställt sen utcheckning och jag hade beställt ayin, när monstret trivdes så bra med att återföras till sängen var valet enkelt ? jag ringde och avbokade ayin. Vid lunchtid åkte vi motvilligt hem, jag slank över gatan för att träna medan mannen passade monstret, sedan en snabb dusch innan jag och dottern gick iväg till favvolunchstället för att fika med Manhattan-väninnan, som hade väldigt mycket att berätta. Dels har hon bytt jobb efter tio år i samma företag (hon designade ju åt bl a Juicy Couture), dels hade hon sitt bröllopsalbum med, som sprudlade lika mycket som hon själv. Det var en mix av italienska Borghese-prinsar, den egna upper eastside-släkten och galna indiska clowner som alla var lika högt värderade. Bröllopet ägde rum på familjens gård i Maine och temat var ? hör och häpna ? grönsaker, i synnerhet kronärtsskockor. Vackert och humoristiskt. Lunchen varade i två timmar och Miss M var som vanligt när jag träffar just den här väninnan på strålande humör, antagligen känner hon att jag blir glad och så smittar det av sig. Åt en enkel sallad med grön sparris och parmesan för jag var inte direkt hungrig, efter sån frukost.
Ikväll tar vi det lugnt, bara. Mannen fortsätter att förbereda sig inför jobbintervjun i Paris (han har bokat flyg nu) och jag? ska nog lägga mig i sängen med en bok, medan lillan tar sin eftermiddags-nap.
Kram på er, G
Amelle, jag är också väldans nyfiken på hur det gick med bröllopskläderna! Hur kändes det?
Hej i solen!
Här har det varit full rulle hela helgen. I fredags var det en kompis disputationsmiddag och kalas. Lite bakis och skakis i lördags men det var ju fint väder så det var bara att pallra sig ut och ner på stan. Fästmannen skulle fixa med sin bröllopskostym och behövde handla på sig nya shorts till sommaren. Blev bland annat ett par blå-vit-randiga seersuckers med tillhörande kavaj. Stiligt värre! Vi hann också med en solig lunch på Dramatenterassen.
Hem igen och så tog vi en joggingrunda med avbräck för styrketräning på Karlbergs hinderbana. Så skönt att björkpollensäsongen nu nästan är över. På kvällen hade vi ett par vänner över på schlagerkoll. Flirtinis i glasen ? fästmannens förslag efter att ha kollat lite för mycket på Sex and the city, hehe. Jag var ju trött som tusan och det blev ändå en tidig kväll.
I går var vi tidigt ute på en brygga nere vid vattnet innan vi promenerade ut på Djurgården för att träffa svärfadern på Stockholmsbesök och som bjöd på brunch på Djurgårdsbrunns värdshus. Hem efter det för lite tvätt och städ innan vår kompis, tillika toastmaster kom på middag. Rödvin till chili con carnen och så överblivet mousserande vin till efterrätt, nu känner jag att jag skulle behöva en vit vecka efter den här helgen. Men se det blir det inget av för på fredag sticker vi på 3-dagarsbröllop. Pust! Märks att det är mycket som upptar mina tankar just nu för i morse hade jag glömt en inbokad och viktig jobbgrej. Det slog mig vid frukostbordet så jag fick kasta mig iväg och kom pinsamt sent. Blä!
Åh Gemma, vilket härligt 10-års firande! Du gjorde hel rätt som tog upp monstret den kvällen - inga regler som inte har något undantag du vet...
Izunia: Beträffande förlossningsskräck så försök att se det så här; att föda barn är ett hårt arbete helt enkelt. Inte så fröjdefullt precis men väl värt besväret och väldigt skönt när det är över! Att spricka är inte hela världen - för det mesta så ser personalen om det finns risk och lägger snabbt in en lokalbedövning som inte känns. Det som egentligen gör mest ont är själva värkarna under öppningsskedet och där kommer du att få en epidural ju. Att få en spruta i ryggen låter inte så kul men läkarna är skickliga och det går fort.
Krystvärkarna brukar kännas nästan sköna - man vill verkligen trycka på för kung och fosterland!
Jag hade "lätta" förlossningar själv och när en kompis skulle föda så berättade jag för henne att detta var ju inte så farligt! Hon blev mega besviken när hon väl själv låg där och hade en mycket svårare förlossning än jag - tyckte att jag lurat henne! Och så är det ju, varje förlossning är individuell. Jag tror dock att om man går in med den inställningen att nu ska man göra sitt livs träningspass (och hur skönt brukar det vara?) och att det finns folk runt omkring en som hela tiden har koll så kan det vara till hjälp. Det tillsammans med kunskap! Panik brukar man få när man inte har koll på läget så läs på och var superinformerad. Då vet du att "nej, det är inte svanskotan som går sönder utan det ska klicka till på det viset under en viss del av förlossningen" osv.
Lapinette: Vardagsrum som tenikrum eller som sköna rummet är en klassiker! Men ni kommer att hitta en kompromiss som ni båda blir nöjda med, det är jag övertygad om!
Annars har jag inte så mycket tid till lyx och njutning just nu även om varje stund med maken är just detta.
Svärfar gick bort för en vecka sedan - det hela gick otroligt snabbt, knappt en månad från diagnos till slutet. Nu är det massor med praktiska saker som ska ordnas.
En underbar helg på landet med glittrande hav nedanför altanen och Martini Rosso i handen.
Har skapat ytterligare en perennrabatt - satsade på vackra bladverk och med en vit stamsyren i mitten.
Alla ? jodå, klänningen var till och med finare än jag mindes den! Skorna passade perfekt och det kändes helt sjukt overkligt. Bilder kommer när mannen tagit med sig tanka-över-grejer från jobbet. Det är inte klokt att vi snart ska gifta oss! Förlåt oom jag tjatar om detta men jag kan verkligen inte fatta det :)
Gemma ? såg dina fina bilder på FB, häftigt hotell! Och hon är SÅ söt din lilla knubbis till monster, hon har riktiga gummibandsvrister, rund och go? och ser väldigt förnöjd ut!
Lapinette ? hur mår du nu? Kan förstå ditt psykbryt till fullo, jag hatar också fula teknikpryttlar (även om det är kul med bra ljud).
Förhoppning ? I wish att jag hade dagar som din fredag, det låter ju helt ljuvligt ju.
Gemma - ert 10-års jubileum låter härligt! Har också varit inne och kikat på bilderna på FB.
Ankan - trist med svärfadern.
Amelle - vad skönt att allt passade perfekt! Är lite avis på dig som har bröllopsdagen framför dig.
Jag mår nu bättre. Vet inte vad det var i förra veckan men jag kände mig så hängig och nere. Kanske en förtida 40-års kris eller en liten bacill i magen som gjorde mig låg? Var inte alls på topp utan ständigt trött, eländig och på ett jäkla humör. Nåja, tror jag vilade mig ur det värsta i helgen och ser fram emot en vecka utan sena nätter och massor av alkohol...fast vem vet?!
Ankan- Jag vill börja med att beklaga sorgen...Måste vara tufft när förloppet sker så snabbt som i ert fall. Hur tar mannen det?
tack för dina råd. Det känns skönt när även folk med "lätta" förlossningar får berätta. Jag har ju redan värsta mardrömssenariot uppmålat.
Jag ska försöka vara ännu mer förberedd än vad jag är nu, men även inse att man inte ens kan föreställa sig hur det kommer att bli. Alla förlossningar är ju olika.
Det där knakandet i ryggen har jag aldrig hört...
Gemma- firandet lät härligt och jag har också kikat lite på några bilder!
Amelle- jag är också avis! Bröllop är bara så kul!
Nu ska jag snart iväg och hämta mannen på flygplatsen. Jag kan knappt gå efter mitt body pump pass i lördags! Benen är som gelé! Borde kanske skära ner på tränandet men först borde jag skärna ner på kakorna!
ciao!