Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
Jösses, vad ivrigt jag skrev. Ber om ursäkt för stavfel och knasiga formuleringar - men inte om innehållet och andemeningen i inlägget.
Skatter i Sverige ja, jag har alltid muttrat över hur mycket skatt vi betalar, har man en vettig inkomst försvinner skrämmande mycket. Sen fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och det som retat mig mest är att vi i princip betalar skatt på inlfationen. Aktier som man haft i många år är en stor del av uppgången tyvär ren inflation, det skattar man för när de säljs.
Nu är förmögenhetsskatt, arvsskatt (vilket kändes som ren stöld, varför ska staten ha pengar när en nära anhörig avlider?) Nu är ett par av skatterna borta men ändå.
Det året mamma fick cancer och all behandling med strålning, cellgift, sjukhusvistelser mm inte kostade mer ärn några 100 kronor, då började jag fundera lite. När cancern kom tillbaka både en och två gånger då var jag så tacksam för den fria sjukvården. Samma sak med pappas diabetes och insulinkostnader. SÅ numera är jag starkt kluven till skatterna.
Visserligen betalar vi mest skatt i världen, och vi har garanterat inte bäst sjukvård, tandvård, äldreomsorg mm.
Gemma
När dottern börjar stoppa allt i munnen så får du bygga en ring runt henne med spännande saker att stoppa i munnen - vilka alla är nytvättade och rena. Då kan hon nöjt få "upptäcka" massa saker.
Ankan
Mycket klokt av din man att gå dit även om det inte känns som att det behövs just nu.
Att köpa kläder till min man är hopplöst, jag är betrodd att köpa kalsonger och strumpor åt honom. Sen kan jag köpa skjortor av vissa märken där jag vet vad han har för strl + kläder från ett visst märke som jag vet passar. Allt annat måste han prova då han är väldigt smal, det spelar ingen roll vad han äter han går inte upp över sina 72 kilo.
Idag är det strålande sol och mannens yngsta bror som är sladdis tar studenten så kl 14 är det utspring. Perfekt väder för det! Present är fixat och nu ska jag bara ordna något att hänga runt halsen på honom.
I morgon är det min tur, inte att ta studenten men att promoveras från juristlinjen. Lite fånigt att det gått så lång tid sen jag faktiskt tog min examen men de har ett system så alla som tar på ht - nästan oavsett när promoveras i slutet på maj. Jag hade inte gått dit om det inte hade varit för att jag ska få stipendium. Så håll tummarna för att jag slipper hålla spontana tacktal eller liknande.
Hej Rosen, heja!!!! Min make gråter när han läser sin lönespec varje månad och undrar varför vi måste betala för IVF och varför det tog 6 månader innan min mamma fick operera sitt knä. Nu råkar ju han tillhöra dem som hade en superförsäkring via sitt jobb när han bodde i Frankrike och den betalada ALLT, sjukvård, mediciner, glasögon, linser, tandläkare. Han ville ha samma försäkring här i Sverige men en sådan existerar inte.
Gällande bidrag hoppas och tror jag att de flesta vill klara sig på egen hand först och främst och endast begär något om det är nödfall. Själv har jag varit sjukskriven i 2 månader och fick då pengar från Försäkringskassan ... hmmm ... försöker komma på när jag har fått något från bidrag från staten. Ja, jag har ju sytt mitt knä en gång också (i Grekland) och så har jag faktiskt högkostnadskort just nu då min IVF medicin kostar typ 15 000 per omgång.
Ankan - din balkong låter helt underbar. Själv var jag så lat i höstas att jag inte tog in mina krukor så flera blommor överlevde vintern. Har lite lavendel, pelargoner, någon slags färgade margeriter, hänglobelia, lite örter, violer... kommer inte på allt som finns i krukorna och så en kaprifol utmed väggen . Imorgon kväll alt lördag morgon blir det att ta ned teakbordet och stolarna från vinden som jag så omsorgsfullt tvättade och oljade in i höstas.
Idag har jag klänning! Det är sommar i Stockholm! Ska ha en date med min man efter jobbet idag. Funderar på att ta en liten sightseeingtur med Strömma runt Djurgården (tar 50 min) och sen får vi se vad kvällen har att erbjuda.
Balkonger är så härliga så här års, älskar verkligen min, efter 2 år mitt i stan utan balkong så är det så underbart! Hade nog dessutom kvittat om jag hade haft bakong där för korsningen sveavägen kungsgatan ett par meter bort är inte så kul. Nu har vi lavendel, vit hänglobelia och någon rosa blomma på balkongen. När vi hade fest fick vi en jordgubbsplanta och en blåklocka.
Någon dag ska jag lägga upp en bild på balkongen på FB =)
Vår balkong är tyvärr inte så stor men vi får upp halva vårt runda klaffbord och två stolar (i Cannes hade vi 15 kvm + gräsmatta utanför) men den är mot gården och högst upp så det är lugnt och skönt. Äter många frukostar där ute på sommaren.
Orginalrosen - Kunde inte ha sagt de bättre själv!!
Ankan - Hade vi också haft en större terass/balkong hade jag nog lagt en del av mina pengar på växter istället. Men varje fredag köper jag faktiskt hem blommor som får stå i köket och i vardagsrummet.
Lapinette - Vilken mysig kväll som väntar dig!! Visst är de skönt att man äntligen kan ha klänning på sig. Måste iallafall ta mig till Rosendals Tädgård i helgen, ett av mina favvo ställen i Stockholm. Vi va på Wasahof igår, har du varit där? Eftersom du bor i närheten.
Förhoppning - Håller alla tummar!
Zua - nej men väl på Musslan som har samma meny, förstår inte riktigt skillnaden?! Har lagt den på min "måste göra i sommar lista". Sitta ute och äta skaldjur och dricka Chablis och avrunda med ett glas rödvin + deras ostbricka. Mums!!!
Har inte varit på Musslan.Visste inte ens att de var samma meny som på Wasahof. Jag tycker personligen att de är mysigt på Wasahof, bra service och god mat. En perfekt kvarterskrog! Igår blev de inga skaldjur för min del ( är egentligen lite lätt allergisk men kan ändå inte låta bli ibland) Tog en honungsgratinerad getost med sparris och en råbiff/ pommes till varmrätt, riktigt gott och jag blev riktig mätt.
Om du är sugen på en bra Italienare i Vasastan. Är Linguini på Frejargatan riktigt bra.
Har även hört att en flicka på gaffeln ska vara bra som också ligger på Frejargatan.
Vill inte vara tjatig! Men är de någon som har koll på bra vingårdar i Californien?
Har varken varit på Linguini eller Flicka på gaffeln. Ska kolla upp dem.
Musslan ligger vägg i vägg med Wasahof och jag såg ingen skillnad på menyn samt att när vi var där så kom servitören från Wasahof med vår mat (kanske jag har fel?)... var inne och googlade och Wasahof äger även Musslan. Vilket fall som helst vi hamnade på deras uteservering i fjol då det var fullt på Wasahof och enligt oss så spelade det ju ingen roll när vi fick samma mat och service.
Vi var lite lata i tisdags och hamnade på den där nya thairestaurangen som ligger på St Eriksgatan. Maten är bra men servicen är det lite sisådär med.