• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Gemma

Glada Ankan: Statusprylar... ja, inbyggt i själva beteckningen ligger ju distansen. Så jag borde hellre använda ordet "åtråvärda, exklusiva objekt". Ingen blir gladare än jag när folk kommer fram till mig och ser glada ut och frågar var jag har köpt min fina väska, och sen kan man prata en stund om sin ömsesidiga fäbless. Sådär är det t ex rätt ofta när jag bär min Evelyneväska från Hermes. Själv har jag också flera gånger gått fram till folk som bär omkring på nåt fint och frågat om jag får "klappa på den". Ibland kollar de lite konstigt, men oftare tycker de att det är kul.

• Gemma

Och majs, rätt exakt sådär som du beskriver det, har min plutt reagerat på både Sino och Ringo, fast för hennes del var det hat från första stund.

• Amelle

Glada Ankan,

låter som om att du, liksom jag, drabbats av klimatångest. Jag kan nästan bli lite äcklad av den överkonsumtion som man ser dagligen.

Fästmannen och jag pratar mycket om det här och är helt överrens om att i alla fall försöka softa och inte dras med i nya inredningstrender, platt-tv-hets, slit-och-släng-mentalitet och statusjakt. Vi är nöjda med vår tjock-tv som får hänga med tills den lägger av, vi reparerar istället för att köpa nytt, och köper begagnat och gammalt så mycket det går (dessutom gillar vi gamla möbler). Kvalitet framför billig skit helt enkelt.

I våra spirande barndiskussioner så är utgångspunkten att köpa all bebis-utrustning på Blocket och inte drabbas av prylmani (förmodligen inte det lättaste men vi har vänner som fixat det).

Samtidigt så är det så roligt att shoppa och livet måste njutas men kan man hitta bra sätt att göra det på så blir det ÄNNU roligare!

• Gemma

En grej som jag hatade under graviditeten: När jag höll på och ojade och nojade inför tanken på att inte få EXAKT den förlossning jag drömde om, så sa folk alltid saker i stil med: "Amen det kvittar ju, huvudsaken är att BEBISEN mår bra." Eller "amen det där spelar ingen roll efteråt, för då vill man ju bara träffa BEBISEN." Vadå "man"? Jag ville ABSOLUT inte träffa bebisen, jag var skiträdd för den och vågade inte lyfta upp henne på tre dygn. Jag var helt fixerad vid förlossningen och för mig personligen var det, och är fortfarande, en av de absolut viktigaste grejerna i samband med bebisen (som jag för övrigt blev förälskad i redan första kvällen, men det var ju liksom ingen självklarhet utan ren tur). Så bort med allt snack om hur "man" vill ha det, alla är ju olika. För övrigt är det ju tur att vilken idiot som helst kan skaffa barn och att man inte behöver nåt bebiskörkort för... annars hade jag garanterat åkt ut med en snärt, redan i första gallringen. Och med facit i hand hade det ju varit synd för jag är märkligt nog en rätt bra mamma, tror jag i alla fall. Monstret verkar i alla fall tycka att jag är god nog åt henne.

Bebis, bebis, bebis. I really need to get out more often. Från mitt eget bebisbesatta huvud, inte minst.

• Gemma

Like that's ever gonna happen... mannen skulle komma tidigt ikväll så att jag kunde träna, och så pajade nån maskin. Så nu sitter man här och väntar på sin hämtmat, halv nio på kvällen, med magen full av mango och choklad och cappuccino, och inga hantlar i sikte.

Amelle, jag kan också bli äcklad av överkonsumtion, men likväl överkonsumerar jag... oftast faktiskt i brist på vettigare alternativ. Typ skogspromenader, ett jobb och härlig luft. Det är en ond cirkel, man bor i en ful, skitig miljö och "pimpar" den med diverse prylar, så att miljön blir ännu fulare, och ännu mer nerskitad. Men åååå vad jag gillar att vänta på paket.

• Amelle

Gemma, nej vad surt med din missade träning! Är du som jag och blir i ren besvikelse sur på mannen innan du inser att det faktiskt inte är hans fel?

Ibland är det så svårt att inte låta sin besvikelse gå ut över den andre (särskilt när det handlar om att denne jobbar för mycket ? trots att han själv hatar det).

Din förlossning lät ju också som en jättehäftig upplevelse, undra på att jag känner mig kaxig redan i förskott!

• Amelle

Och Gemma, visst är det så att man ofta kompensationskonsumerar - jag är exakt likadan. Man blir ju på bättre humör för stunden, det är ju lite som ett lyckorus :)

• Izunia

Tack för stödet. Gemma jag måste sticka mig själv för jag har typ grav diabetes. Men behöver ingen insulin. Mina värden är bra, men jag måste sticka mig för att hålla uppsikt.
    Känner mig skittuff nu när jag sticker mig hela tiden! Jag klarar det liksom!

Ang förlossning har jag inga som helst förutfattade meningar att man ska försöka vara "naturlig". Varför ha mer ont än nödvändigt? Jag menar.. det kommer att göra ont ändå.. även med droger! haha!
    Nä... men det framkallar obehagliga känslor bara tanken på det.. min smärttröskel är lååg!! Jag förväntar mig nog inget från förlossningen men jag ser fram emot att se vilket monster som ligger i min lilla mage! Det är mitt godis!

Amelle, jag HATAR sprutor men skulle aldrig kunna borra en tand utan. Därför vill jag även ha ryggbedövning. De flesta jag känner säger att den knappt känns då man redan har så ont på andra ställen..

Glada änkan, jag har sett "en obekväm sanning"! Den var otroligt bra! Borde visas om och om och om igen på´tv så att alla kan se!

• Glada Ankan

Jag har smitit från konferensen - orkade inte tillbringa kvällen med en massa gubbar. Så när en kollega skulle hem till sin mycket gravida hustru passade jag på att åka hem för att få sova i min egen säng, snusandes på älsklingen.

Tråkigt Gemma att din man blev kvar på jobbet ikväll, jag förstår mer än väl hur du känner dig. Mina barns pappa jobbade också han mycket och jag var ofta ensam på kvällarna. Dagarna går ju bra, dem fyller man med aktiviteter, men att vara ensam hemma på kvällen är trist. Nu verkar ni ju ändå kunna äta middag ihop men som hemmamamma behöver man absolut få ha lite egen tid och ladda batterierna!

Jag vill också ha en snygg väska att klappa på! Men så fort jag står framför en så tänker jag att nej, jag har restskatt att betala, och så kommer säkert bilen att gå sönder, vi måste köpa en vinterställning till båten, jag vill absolut kunna åka till plantskolan och köpa massor med växter till landet osv, osv, och så blir det ingen väska! Mina är vanliga och tråkiga - ingen risk att någon kommer fram och frågar var jag köpt dem inte! Fast när mannen fyller år senare i vår så ska han få en espressomaskin - han älskar gott kaffe nämnligen, är jättekräsen. Så väskan får vänta lite till!

Förresten så har jag faktiskt en jätte lyxig sak hemma - en fondvägg med en Joseph Frank tapet som heter Paradis! Vi gjorde om gästrummet som nu nästan är lägenhetens finaste och jag kan bara ställa mig i detta rum och känna hur det gör mig lycklig!

Amelle: vi hade också kvar tjock tv:n in i det längsta. Men så plötsligt en dag i somras så lade den bara av, bildröret tvärdog. När vi skulle ut och köpa en ny (för jag älskar att titta på tv!) så fanns det nästan inga tjock tv att få tag i så det blev en platt.

Zea och Izunia: kul att även ni är lika schizade som jag - världssamvete å ena sidan, gillar det goda livet å andra sidan. Fast så är det nog för det flesta gissar jag...

Gäsp, gäsp nu ska jag läsa i min nya bok "Fördjupade studier i katastroffysik" av Marisha Pessl trots att jag egentligen borde avsluta Doris Lessing "Den femte sanningen" som vår bokcirkel valt. Men jag vet inte om jag egentligen gillar Doris, spelar ingen roll att hon vann Nobelpriset i höstas.

Undrar hur Lapinette har det i HK?

Är min man den ende mannen i världen som sett ALLA avsnitt av Sex and the City och som längtar tills filmen ska ha premiär?

• förhoppningsis

Hejsan tjejer!

Gemma
    måste säga att det låter som att ni planerar ett uppföljningsmonster även om du skickligt undvek att svara på förra gången

vad det gäller bedövningar så kommer jag att yrka på allt som finns ungefär från månad 4 eller 5 för säkerhetsskull så jag inte kommer in för sent och inte får någon. Är så fånigt rädd för smärta att det nästan är pinsamt. Jag kan knappast klämma en finne på rumpan utan att skrika och gråta. Vågar inte ens tänka på smärtan för förlossning.

Oj vilken miljödiskussion det var här idag, jag och mannen har pratat om det där med barn och handla. Med tanke på horderna av små barn i närmaste kompiskretsen så skulle vi inte behöva köpa en pryl annat än kanske blöjor under de första åren. Känner mig själv så jag kommer inte kunna låta bli att handla för det.
    Har sett en obekväm sanning, väldigt bra film som alla borde se!

Svar på tråden Bekännelser