• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Originalrosen

Lapinette,
    Trist med förkylningen men bra på sätt och vis att ni var två som gick i koma. Hongkong - låter så exotiskt! Var på väg dit när vi skulle till NZ men så var jag tvungen att åka via San Fransisco på jobb så det fick bli västerväg istället för österväg till NZ.

Ha det underbart gott och bara njuuuut - nu även i rena kläder. :)

• förhoppningsis

Lapinette
    tycker absolut att du ska sparka på din kompis så at ni kommer iväg dit.
    Jobbigt med förkylning och borttapapde väskor, fick ni någon kompensation av flygbolaget?

Amelle
    HAr inte varit där men konceptet låter trevligt. Hojta gärna till när du varit där och berätta hur det var.

Idag har jag varit ute i föräldrarnas hus, eller vad man nu ska kalla det, och rensade lite. Vi har ett hus på tomten där jag har sparat travar med kartonger med saker jag ville ha men som jag ville vänta till efter flytten med att ta hem. Plockade hem ett par kartonger böcker nu och lite annat smått och gott bla lite ljusstakar och lampor. Gick även igenom "jobbigt högen" saker som det var aldeles för tungt att slänga då men som nu har fått ligga till sig lite och nu känns det ok att slänga. Alla kondoleanskort och brev från det att min mamma gick bort tex, mängder med fotografier och annat som det bara inte går att spara.

Köpte gardiner till köket, lila-bordeauxfärgade paneler och med en varmgrå panel att ha bakom.

• förhoppningsis

Nu är gardinerna uppe och vi började bygga vår sänggavel, självklart var det en del som var konstig så nu sår den halvfärdig i arbetsrummet. Får ringa dem i morgon och kräva omleverans.

• Gemma

Så lyxigt att vakna en mulen måndagmorgon och få en rykande färsk hongkong-rapport av Lapinette! Nu har jag en bild att hålla fast vid, du i panda t-shirt och snorig nos, som tappert försöker ta in myllret medan du blinkar jetlaggat mot solen. Men GYMPASKOR, näe, i min bild har du allt stilettklackar ändå. Trots allt har min fantasi sina gränser.

förhoppningsis: Låter supermysigt med ditt husliga fix. Skulle gärna göra detsamma, i Sverige. Här har vi ju inte så mycket grejer och lägenheten hyr vi, men hemma... mamma och pappas garage är FULLT med våra grejer, + ett hyrt förråd i Stockholm. Under våra första fem år av samboskap i 120m2-lägenheten samlade vi på oss sjukt mycket grejer som vi måste måste göra oss av med. Får panik av så mycket saker.

Champagne: Jag har hört att magnumflaskorna ger best champagne (optimala bubblor etc), stämmer det? Fin ursäkt för att köpa dem hur som helst. Och sabrering, shit vad poppis ni kommer att bli på alla partyn. Skulle vara hur kul som helst att kunna det! Margaux, vad säger experterna om metoden, ger den god effekt på innehållet också?

Gårdagens lunch med bebisar, mammor och pappor var en ren succé. Vi var 22 stycken + 11 bebisar och maten var som vanligt GRYM. Lekfulla variationer på lunchklassiker som soft boiled egg with rucula and truffle oil + bread sticks with parma ham är ett exempel på den lååååånga lista som man kunde beställa obegränsade mängder ifrån, där fanns även frittator (asparagus crab, mediterranean bla bla bla), små fusionrätter typ jätteräkor med zucchini-thaibasilikasallad), pannkakor med björnbär och lönnsirap, grön té-creme brulee, brödkorg med hembakat bröd, urgod caesarsallad... lägg därtill supercool loungemiljö där vi fick ett långbord i ett växthusliknande annex med utsikt över en gammal fontän och gott om plats för barnvagnarna och ett fantasipris: 150 svenska och då kunde man beställa hur mycket man ville! Vilket vi såklart gjorde, ochmer därtill. Champagnen kostade dock extra. Och jag var den enda mamman som drack, förutom min kinesiska väninna, men hon ger ersättning. Bara så att ni vet. Ingen som kommenterar såklart, men jag är lite ovanlig även här.

Stackars monstret hade en allt annat än soft dag, hon fick ju sin 5 in 1-spruta i lördags, hon skrek inte ens, gjorde bara en liten grimas, otroligt imponerande, men igår mådde hon verkligen tjyvens. Skrek och grimaserade och vred kroppen när man tog på henne, jag är verkligen inte den som gillar mediciner, tog ju inte ens en huvudvärkstablett under graviditeten, men igår kändes det bra att kunna ge henne panodilen från Sverige, tre stycken i en jämn ström. Mannen som ju gjorde en uppryckning förra veckan blev rikt belönad, ja det beror på hur man ser det, men han fick gå och bära på monstret under större delen av middagen eftersom han hävdade att det var "det enda som hjälper" (underförstått, INTE jag då).

Efter lunchen promenerade vi bort till lyxshoppingcentret, ni minns där jag tidigare tränade mellan Hermes och Tiffany, och - yes! gick in till hermes och hälsade på vännerna Birkin, Bolyde, Evelyne och alla andra som vi inte träffat på så länge. Plus ett och annat affärsbiträde som - I'm ashamed to say - hade skrämmande god koll på när monstret föddes och hur jag ser ut nu, jämfört med tidigare. Menar alltså att jag hängt där aningen för ofta. Den snällaste av dem gör mig alltid så glad, hon har ostyrigt hår och jätteleende. Fast... när jag berättade om min birkin som är beställd kände jag liksom hur det plötsligt blev en ny distans mellan oss, att hon sänkte sig själv, eller att jag gjorde det, vet inte... jag svamlade dumheter som att "de är inte så dyra i Paris och sen så får vi ju dra av skatten", vet ni hur jag menar? Problemet med statusprylar är just att de skapar oönskad distans. Får tänka mig för innan jag viftar runt med den.

Efter ytterligare några affärer (bl a min favvo som har Christian Loboutin, Miu Miu och andra, betydligt mer obskyra märken), gick vi och köpte lite käk. Tog taxi hem och landade mitt i ett gardenparty, en grannpojke fyllde fem och de franska föräldrarna hade såklart passat på och bjudit ett trettiotal personer med buffé för barnen och champagne för föräldrarna. Älskar hur folk får ihop vuxna och barnsliga intressen... (you bet att vi ska göra detsamma under vårt dop som redan innebär fyra dagar stinnt program, middagar, ridning med mera). Efter bara några minuter började monstret skrika vilt, hon hade definitivt överskridit sin sociala gräns med tanke på omständigheterna och jag valde att gå upp till lägenheten och softa med lite choklad och decaf. Vilket passade mig fint också. Resten av kvällen mådde monstret lite bättre, prick åtta somnade hon och mannen och jag käkade grillad lax + grönsaker + mango + mer choklad framför Woody Allen's nya. Allt hade varit perfekt om jag bara inte vore så SABLA TRÖTT. Why oh why?? När jag nu har ett monster som sover så bra. Hör här bara. Klockan nio ligger jag i sängen och läser nya tatler. Nio och trettio somnar jag. Tio vaknar jag av att mannen kommer in, sen ligger jag och halvslumrar i flera timmar. Klockan två skriker monstret och mannen går ut och får henne snabbt att somna. Halvslummer tills det är matdags, halv fem. Matning i en effektiv halvtimme, monstret somnar och sover som en stock till klockan åtta, men jag - halvslumrar till klockan sex, sen är jag tokvaken i två timmar. Vetskapen om att hon eventuellt skulle kunna skrika gör att jag bara inte KAN sova! Och liksom... det har inte hänt en enda gång på 1,5 månad att hon gjort det, mer än just vid de två obligatoriska tillfällena. Och för dem har vi ju strategier. Arrrrghhh! Är SÅ dålig på att sova. Några tips?? Känns som ett grymt slöseri när jag skulle kunna vara utvilad och glad istället för snurrig och halvsur.

Nu ska jag gå och käka lite nylevererad yoghurt. Kram!

• förhoppningsis

Gemma
    Idag har mitt hemmapyssel tagit oanade proportioner, har redan kört 7 maskiner tvätt. Hade turen att den andra tvättstugan var ledig den med, så stora tvättstugan med 4 maskiner, lilla med 2 samt akutmaskinen. Bra start på dagen, inte ofta jag lyckas kassera in så många huslighetspoäng innan kl 8 på morgonen.

Jag har svårt för att slänga saker, behöver komma igång ordentligt innan det är ok. Att slänga som jag gjorde igår är dessutom väldigt tungt rent mentalt så efter ett tag orkade jag inte mer. Hör hela huvudet fullt med mina föräldrars röster som skriker - nej inte slänga den! Det är ju en.... eller den kommer från... eller liknande. Känner mig så hemsk som inte kan spara allt.

Din lunch igår gör mig helt grön av avundsjuka, stirrar lite på min omelett och mango och det ekologiska brödet och det är inte alls lockande längre. Jag blir mer och mer övertygad om att jag måste åka till Kina och med dina inlägg som guide äta mig runt stan.

Att monstret blir dåligt dagen efter är helt naturligt, stor risk att hon kommer vara hängig ett par dagar nu.

Ja sabrering är väl ett partytrick av bra klass, kan som sagt bli lite problem att få med sig svärdet bara, polisen uppskattar inte att man bär runt på sådant på stan. Dessutom har jag hört att de måste vara välslipade - Margaux stämmer det?

Angående din sömn, får jag fråga om du sover gott den första skvätten innan din man kommer och lägger sig? Vad händer om ni lägger er samtidigt?

Snacka om barnkalas som inte bara är en plåga för föräldrarna, låter föredömligt! Ert dop blir mer och mer planerat och ett riktigt happening. Kanske ska ta den där inbjudan på allvar ändå =)

Oj, hur ofta var du i de butikerna? Att jag blev igenkänd på chokladfabriken tyckte jag var lite pinsamt men då var jag där ett par gånger i veckan ibland. Perfekt att köpa någon liten chokladbit för att ha efter maten som en avslutning på en jobbig arbetsdag eller liknande.

Idag är det sol, igår regnade det hela tiden, utom när det faktiskt snöade lite. Undrar hur de stackars blommorna jag planterade på föräldrarnas grav mår efter det. Frosttåliga är ju ett ganska vitt begrepp har jag insett.

Blev lite chockad igår, hemtelefonen ringde och det var en person som är ca 80 år och rektor emeritus och mycket betydande person inom den juridiska världen, skrivit massor med böcker mm. Vi har träffats vid flera tillfällen och nu ville han äta lunch med mig på onsdag. Så nyfiken på vad han vill! Han är verkligen jättegullig, när han och hans fru såg bröllopsannonsen skickade de tom ett kort.

• Amelle

Goddagens!

Apropå magnumflaskor med champagne så har jag kanske glömt att berätta att jag drack en sådan i fredags (inte själv dock). Pol Roger, närmare bestämt, och den var helt fantastiskt bubblig och god. Ibland är chefen generös med fredagsvinet :)

Förhoppningsis ? usch vad jobbigt att sortera ut och slänga gamla minnen. Även om man vet att man inte kan spara allt så är det tufft.
    Vilken gullig professor som hör av sig, undrar vad han kan tänkas vilja? Jobberbjudande?

Gemma ? vilket trevligt sätt att involvera de vuxna i barnkalas som annars inte är så lockande för vuxna (särskilt inte för de utan barn). Champagne och aktiviteter låter perfekt för dopet, inte minst ridningen :)

Lapinette ? vad roligt med en HK-rapport, hoppas du känner dig lite kryare så att du kan njuta av citypulsen på riktigt.

• förhoppningsis

Amelle
    ja, jag är otroligt nyfiken! Jag vet att han delar ut personliga stipendier ibland och det vore helt fantastiskt, fast sån tur tror jag inte att jag har.

Inte illa fredagsvin, det vore nått för min chef att ta efter - vi har inte ens fredagsvin vilket är tråkigt.

• förhoppningsis

Halloj! Var är alla idag?

Glöm det jag sa om sol, regn och hagel är det som gäller för tillfället...

Har ringt och reklamerat vår nya sänggavel, när vi försökte bygga ihop den igårkväll så var det delar som var fel. De kör hem den rätta delen till oss under veckan.

• Majs Sthlm

Suck... jag hinner inte vara här och läsa era spännande inlägg - börjar jag blir jag kvar alldeles för länge! Jag tittade ju in en sväng för ett tag sedan - tokläste alldeles för länge och skrev några inlägg. Nu kunde jag inte låta bli igen, men en kortis.

Såg två saker jag ville kommentera:

Amelle: haha galna tanten på Epok känner jag till! kolla min supergamla "arbetssajt" majssthlm.blogspot.com/ - finns även en bild på henne i detta inlägg: majssthlm.blogspot.com/2006/07/brudklnningsprovning-onsdag.html

Gemma: en heldräkt i mörkgrått med renar eller hjortar (?) från Hjorth Copenhagen har även min lilla ettåriga dam! på våra tre ettårskalas för henne har hon dock burit 1. en söt färgglad somrig klänning från HM (present) 2. den underbara blåblommiga klänningen min mamma sydde till MIN ettårsdag 3. klänning och leggings från Lindex (?) eco i retromönster i grönt och brunt (också present)

hoppas alla har det bra - kram

• Majs Sthlm

Yasuragin/Hasseludden:

var där med jobbet för första gången för ett par veckor sedan. det är mycket vackert där. vi hade trevliga planeringsdagar och jag tyckte det var härliga bad, men kanske lugnare om man åker dit på helgen då det bara är privatgäster? jag är dock glad att jag gick och badade en sväng på morgonen också. första lunchen var ingen jättehöjdare. andra var bra och middagen var mycket bra, förutom någon miss i betjäningen. vi åt ändå inte i teppanyakirestaurangen - det har jag bara testat en gång i Bangkok (!) och det var mycket gott och trevligt.

(kunde inte låta bli att läsa lite till och såg då också en annan historisk gestalt - Roslagsbruden/Glada Ankan - jättekul!)

Svar på tråden Bekännelser