• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • Gemma

...och Amelle, blåbärs- och halloncaipirinhas låter asagott! Fast det är även pepparmintsté med amaretti-skorpor.

• Lapinette

Gemma - maten var faktiskt helt ok och ingen rapade men dock fnittrade flickorna glatt när maken ville beställa en öl... han trodde och jag tyckte att hans uttal var perfekt . Fast jag tycker att restaurangen som vi hittade kvällen efter nere vid stranden i Sanya hade betydligt godare och absolut billigare mat, 140 kr för förrätt, varmrätt, en stor öl och en stor karaff med annanasjuice.

Låter härligt att det funkar så bra med den nya ayin. Hade helt missat att du skulle få lite avlastning.

• Lapinette

Satt och kollade på mitt kontoutdrag på lunchen och ångrar mig nu så mycket att jag inte shoppade mer! Tänkte hela tiden 1 kr = 1 HKD men så är det ju inte alls (mer typ 0,78).

• Izunia

Vad trevligt ni måste haft det i HK Lapinette! Jag ångrade mig lite med shoppingen i NY också. Mest för att jag inte tvångshandlade mer! Men det låter som om ni fick fina inköp.

Gemma, din spadag lät underbar. Jag börjar bli så trött nu och måste snart boka tid för ansiktsbehandling och pedikyr.
    När började ni med flaska till Maxine? Vi tänkte också köra flaska/amning redan från start typ.
    Det blev inte så avancerade drinkar. Mest öl och vin och lite alkofritt mousserande samt att jag gjorde en Sea Breeze bål. Den är alltid god!

• förhoppningsis

Blir ett kort inlägg idag då jag har gigantisk jobbpanik och mannen är i Ryssland och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Pilatesen igår var nog ett skämt vad det gäller träning enligt mig. När jag tränar vill jag svettas och bli helt slut och få ur mig massa känslor och rensa huvudet ordentligt. Det gör man inte genom att ligga på en matta och känna andningen som vågor i kroppen när man viftar lite på armar och ben. Jag menar träning är inte "andas in räkna till tre andas ut igen" för mig, jag föredrar verkligen step eller spin core där jag har en möjlighet att ta ut mig ordentligt. Blir nog inte mer pilates för min del.

Lapinette
    Vilken annorlunda restaurangupplevelse, hur var maten då? Surt för din man med skorna som var billigare sen, tur att du hittade annat som kompenserar det.

Gemma
    Håller helt med din man, det finns få saker som numera kan göra mig så upprörd som folk som gnäller över sina föräldrar. Jag vill inget hellre än att ruska om dem ordentligt och skrika att de inte vet hur bra de har det.

JObbigt om Ayin lär ditt duktiga moster massa dumheter som du kämpat hårt för att få att funka, som självständighet när det är sovdax osv. HUr känns det att få komma ut och träna och få lite mer tid för dig själv då? Tycker att din spabehandling lät helt underbar, skulle vara beredd att göra väldigt mycket nu för en sådan. Har blivit lovad en spa dag i Riga av mannen som kompensation för det uteblivna restaurangbesöket, vet inte om ni kommer ihåg att han lovade mig Edsbacka och det blev Vapiano.

Nu ska jag försöka sova och inte tänka på jobbet men det är svårt, jag som sover risigt när mannen är borta i vanliga fall kommer få en riktigt jobbig natt, tur att det finns lite piller.

• zua

Gemma - Nu blev jag helt warm and fuzzy.

Vilken underbar tisdagskväll det har varit. Vi va 11 personer ( den yngsta va 3 mån och den äldsta 61 år gammal.) Som var och såg Andy Warhols utställning på Moderna, med vår egen guide. Oj, vad hon var duktig. Hade kunnat lyssna på henne i timmar. Sedan avslutades kvällen med en middag i Cadierbaren på Grand. Nu sitter man här med alldeles för mycket rödvin i kroppen och vet att man ska upp tidigt.

Natti, natti! Iförsig ligger ni väl redan och sover ;)

• Gemma

God morgon! Solen skiner aningen blekt och liksom förstrött, men det är ändå en potentiellt underbar dag. Monstret ligger i sitt gym och kollar på Bananer i Pyamas medan hon fingrar på en prickig tusenfoting. Hon är iförd vit body och ljusgrön plyschoverall med "bell bottom"-ben, och liten ståkrage, supergulligt och sparkvänligt. Om en liten stund ska jag klä mig själv och sen bär det av till city där mammagruppen ska lyssna på föredrag av en bebisortoped. Ska också möta upp min kinesiska väninna (min enda sedan min Guangdongväninna flyttade till Sverige med sin man) och hennes sexmånaderstjej; efter träffen går vi bort till en vacker park med små vattenfall och stenbänkar för en barnvagnspromenad, följd av lunch på något yummy yummy ställe + lite matshopping för mig. Ja, det blir helt enkelt en i stort sett idealisk dag. Känner mig också jättelycklig över att ha monstret för mig själv hela dagen. Ayier och avlastning i all ära, men jag GILLAR verkligen att vara med henne, jämt! Dessvärre gillar jag också en rad saker som inte inkluderar monstret, så tre timmar fyra morgnar i veckan plus fem timmar varje söndag känns alldeles lagom för att skapa lite balans. På sikt ska hon också få jobba heldag en gång i veckan så att jag kan jobba, mer seriöst.
    Ayin ja... jag är dödslycklig över att det funkar. Tror nog att monstret kommer att anpassa sig till att vi helt enkelt gör på olika vis, efter den obligatoriska förvirringen. Viktigast är i alla fall att hon har såååå mycket kärlek i sitt liv nu. Och sång, och uppmärksamhet! Både mannen och jag noterade i går kväll att hon var så ovanligt pratig, glad, harmonisk och liksom lyhörd. Det är ett faktum; jag orkar inte kommunicera, sjunga och vara sådär intensivt närvarande i timtal som ayin. Och den i särklass bästa stunden på monstrets dag är när pappa kommer hem, då ler hon som en liten tok och sprattlar med hela kroppen. Känner stor respekt för alla ensamstående föräldrar som lyckas uppfostra trygga små barn men ett är säkert - när jag nu har möjlighet att ge monstret tillgång till, ja, mer kärlek helt enkelt, då är vi bägge väldigt lyckligt lottade.

förhoppningsis, vi gnäller dessvärre på tok för mycket över våra föräldrar. Och samtidigt har de faktiskt stundtals varit extremt egoistiska under våra respektive uppväxter, på ett sätt som jag aldrig tänker vara i relationen till monstret. Då är det legitimt att gnälla. Men på det hela taget är vi jätteglada över att ha dem, och att du delar med dig av din berättelse blir bara ytterligare en påminnelse om att man har varandra på lånad tid och bör vara rädd om varann.

Izunia: Min skotska amningskonsult menar att man bör börja när amningen är etablerad, dvs HELT strulfri, inte förr. Alternativt omkring tre veckor - efter första växtspurten, så att man säkert har tillräckligt under de vidhängande 1-2 nätterna av konstant ätande. Men eftersom jag hade väldigt för mycket mjölk och monstret knappt tappade någon vikt alls i början fick jag börja redan efter två veckor. Plus att hon var en mästare på att suga rätt.
    Tänk på att alltid pumpa ut exakt lika mycket som du ger henne, inte mindre! Om du gör det så anpassar sig din produktion och du producerar helt enkelt mindre mjölk. Pumpar du däremot ut MER mjölk, lämpligen på morgonen när du har som mest, så får du en liten överproduktion. Detta har jag haft stor nytta av under växtspurterna; då har jag minskat eller skippat pumpandet och alltså haft tillräckligt.
    Att ta ut cirka 0,5 - 1 dl extra per dag har funkat för mig, det har ändå räckt till kvällen. En bra grej är också att pumpa EFTER sista kvällsamningen för att kolla att du verkligen har tillräckligt med mjölk, men såklart bara om du är hyfsat säker på att din bebis inte vaknar igen efter en halvtimme och behöver mer. Ja, eller så kan du ju ge det du pumpat ut i flaska så är det inga problem.

Vi har haft problem med flaskmatningen av och till trots att vi började så tidigt. I början var det hur soft som helst, hon var med på allt men med tiden får de mer och mer egen vilja. Njut av den första tidens lilla zombievarelse!

Kram, G

• Gemma

Lapinette, haha, jag väntar ännu på dagen då jag ångrar att jag INTE shoppat tillräckligt! Men det tycks vara ett återkommande tema för dig (tänker även på diamanterna i sydafrika). Och sen undrade jag vilket hotell ni bodde på i Sanya?

• förhoppningsis

Lapinette och Izunia
    Tycker att det låter som en bra sak att ångra, då vet man att man har haft en bra resa om det är det enda man ångrar =) FÅr komma ihåg det till era nästa resor så ni ser till att shoppa desto mer då.

På en tidigare fråga så har jag inga syskon med barn, jag har bara en yngre bror. Däremot var alla våra saker från bvc sparade, problemet är att jag inte har en susning om var de tog vägen när vi rensade ur deras hus.

Gemma
    Vill du byta dag med mig?
    Hur mycket man än tycker om sitt monster så är jag övertygad om att man blir en väldigt mycket bättre mamma om man får lite egentid för att ta hand om sig själv. Har man som ni inte föräldrar och syskon i närheten så är en Ayi ett väldigt bra alternativ, troligen bättre då det dessutom blir regelbundet på ett sätt som man inte kan förvänta sig av sin familj.

• Amelle

Hej i solen!

Blir nästan för mycket med så här mycket sol flera dagar i sträck, man är liksom inte van att se ljuset Åh vad jag önskar att jag vore ledig så at jag kunde få lite sol på min bleka lekamen.

Gemma ? låter som helt underbara dagar, fyllda med mat och monster. Jag får trösta mig med en finlunch på Rolfs kök i dag, inte fy skam det heller, but still. Jepp, var iväg på jobb i fredags. Ner till mörkaste Småland och tillbaka. Jag har alltid problem med att hitta ultimata jeans då de ALLTID är två storlekar för stora i mage och svank om de är lagom över rumpan. Funderar allvarligt på att låta sy upp ett par, det finns ett nytt skrädderi i stan där man kan göra just det: www.somconcept.com/tailoring

Var uppe med tuppen och promenerade bort till Odenplan för en tidig body pump innan jobbet. I dag är jag segstartad med kreativiteten, uj uj och jag som har så mycket att göra.

Zua ? vad skoj med privatvisning! Har inte sätt utställningen än, var på väg första helgen men skippade det på grund av folkmassorna. Vad tyckte du?

Svar på tråden Bekännelser