• Gemma

Bekännelser

Kom till mamma.

• Svar på tråden Bekännelser
  • förhoppningsis

Lite vimsig nu på morgonen

Gemma
    Dirty sexy money som du brukar prata om börjar sändas på torsdag här. LÅter som att du tycker att den bör ses.

• Amelle

Hej alla chicks!

Först och främst, Lapinette ? vilken jäkla skit. Verkligen jätteledsen för er skull Hur mår du i dag?

Har också druckit skumpa till pizza vid ett tillfälle och det gick alldeles utmärkt! Men nu måste jag ju se till att testa mousserande nästa gång.

Förhoppningsis: visst går de inte att jämföra, så jag förstår att du kände dig lurad på konfekten. Visst suger det när ens respektive måste jobba hela tiden. Vår bröllopsresa är på 17 dagar och det är verkligen på gränsen för vad min blivande kan vara borta från jobbet. Han kommer heller inte kunna vara helt ledig utan finnas tillgänglig på mobil och mejl. Hoppas bara att de flesta har vett att inse att man inte ringen chefen när han är på bröllopsresa om det inte är superakut.

Gemma: jag är också skeptisk till mobiler på flyg. Har börjat bli flygrädd på gamla dar (i kombination med klimatångest) så nu tycker jag inte alls att dt är kul att flyga.

• Lapinette

Här är det absolut kört, tanten har kommit med fullt pådrag. Superskönt att jag bestämde mig för att släpa med mig allt jobb hem igår. Sitter här i myskläder, nyduschad med hals och magont. Bättre det än att behöva pallra sig ut i snön?!

Gemma - låter inte allt för skoj det där du har åkt på. Inte lätt att vara sjuk och samtidigt mamma till en liten krabat. En annan kan åtminstone krypa ihop och bara vara utan att behöva bry sig om någon annans välstånd.

Trist gällande din man. Är det mer jobb nu än tidigare, för förut kunde han väl ändå sluta jobba vid 20-tiden?

förhoppning - när är det dags för Riga?

• Originalrosen

Lapinette,
    Snö?! Vad har vi gjort!!? Det ska ju vara vår, blåsippor och krokus med fågelkvitter för hela slanten. Nä, fy sjutton både för snö och tanten.

Detta med mousserande och pizza; funkar jättebra till vilken god pizza som helst och naturligtvis är Champagne lysande till. Champagne är alltid lysande, tjejer - det vet vi ju! :)

• Lapinette

Håller med, champagne passar till allt och vid alla tidpunkter. Här blir det inget mousserande då maken absolut inte förstår vitsen. Försökte senast i Barcelona med Cava men det går bara inte.

• Gemma

Käkar hembeställda dimsuns (det enda min mage vill ha just nu) och kollar franska skräpkultserien Sous Le Soleil. Dirty Sexy Money måste ni ABSOLUT kolla! Skit i cashmere mafia, men inte den! Huvudrollsinnehavaren är densamma som i Six Feet Under, f.ö. Alltså den straighta brorsan (inte han Dexter).

Lapinette, önskar jag kunde strypa tanten. Och... saker blir ju inte precis lättare för att man har en bebis, men allt i livet har fått ett litet skimmer, till och med att bli väckt mitt i natten. Sen har hon ju förmåga att underhålla sig själv långa stunder tack och lov.

Mannens jobb... är jag bara så trött på just nu! Han också tror jag, därav minskningen denna vecka.

förhoppningsis: Mannens tre pappadagar är för länge sedan förverkade, men när vi flyttar hem till Sverige ska vi vara lediga båda två i ett år, med två barn. Coolt va? Sånt känns HELT utopiskt för oss just nu som du säkert förstår, om man inte är multimiljardär (eller svensk).

Mjölkproduktionen är verkligen fascinerande, ett känsligt samspel mellan bebisens efterfrågan och mammans utbud. Jag har ju haft överskott hela tiden, nu är det på håret att det räcker (till mitt glupska, michelingubbe-monster bör det tilläggas), efter vätskeförlusten i måndags. Lite läskigt, men än så länge mår hon fina fisken. Tur att en av oss gör det. Men shit vad mängden leksaker ökar explosionsartat när man känner att man inte räcker till som underhållning (trött=tråkig). Idag har jag i alla fall nappat TVÅ gånger, och tack sötis för att du är så omtänksam! Ditt eventuella framtida barn kan skatta sig lyckligt. Fråga till dig, vet du när monsterögon brukar bli bruna, om de blir det? Hennes är alltjämt knallblå, till vår stora häpnad och förtjusning, vi är ju väldigt brunögda båda två (men det finns en 25% sannolikhet att hon får blå ögon, folk kommer tro att vi har snott henne).

Monstret är för övrigt en smula känslig, hon börjar emellanåt storgråta ibland om man skrattar högt eller hostar. Och idag gjorde jag som vanligt "vad säger KATTEN? Katten säger MJAUUU!" Jättekul, tills vi kom till hönan som kanske kacklade lite ovanligt ystert idag, vad vet jag, i alla fall - illrött bebisansikte och gallskrik! Hmmm. Trodde att det ständiga larmet och stojet i Kina hade härdat henne men icke, en saktmodig, observant skandinavisk - normandisk bebis är det vi har fått.

Lapinette, har ni druckit Vouvray? Loiredalens svar på champagne och riktigt mumsigt. Annars kan man ju bara konstatera att mäns kinkighet kan vara bra mycket värre än så... åt andra hållet! Min första, brittiske pojkvän vägrade äta "green shit" (grönsaker med mera) och levde på baked beans, potatis stöpt i konstiga former och, tja, en och annan korv. Need I say more?

• Amelle

Tack för alla festprogramsbrättelser! Shit vad duktiga ni var sopm fixade allt, vi får väl se hur vi gör. Ska på bröllop i maj så då kan man få tillfälle att se vad som funkar och inte funkar bra.

Annars flickor, så funderar jag på vad fästmannen ska få i födelsedagspresent. Han fyller i maj och vi brukar för det mesta köpa gemenamma upplevelser till varandra. Jag tänker mig kanske en god middag på Leijontornet, F12, Lux eller Mathias Dahlgren. Eller en sväng ut till Oaxen som öppnat då. Andra förslag?

• Gemma

Amelle, en minitripp till Köpenhamn med middag på Noma..?

Och det var inte svårt för oss att vara "duktiga" i vårt bröllopsplanerande när vi under tiden bodde i skilda världsdelar; vi hade ett helt år på oss och öste in all vår frustration över att inte få vara tillsammans, plus en väldig massa fritid, i just planeringsjobbet.

• Amelle

Tack Gemma! Såg du den låååånga artikeln om Noma och det nya nordiska köket i söndagens SvD? Intressant läsning om alla spännande råvaror, bland annat. Har du ätit där?

Enda kruxet med det förslaget är att vi dels bestämt oss för att ta det lugnt med resandet i vår då han är sjukt trött på att resa varje vecka i jobbet, dels så sparar vi pengar till bröllop och andra sommarplaner.

Något i eller i närheten av Stockholm ligger därför närmst till hands.

• Lapinette

Amelle - satt själv och tittade på Oaxen just som en idé till makens födelsedag (i augusti). Förstår din makes resonemang om att få slippa resa. Min man håller just nu på att packa två väskor, en till Grenoble dit han åker i eftermiddag och kommer hem natten mellan torsdag och fredag och den andra är inför Hong kong dit vi åker på fredag kl 12:30. Det kommer att vara likadant när vi kommer hem. Grenoble, svärmor (Luxembourg) och så Israel för honom ... har därför inte planerat in några resor i juni och juli utan hoppas på vackert sommarväder och utflykter här omkring.

Gällande födelsedagspresent så är jag nu inne på 4 dagar i Dalarna.
    jons-andersgarden.se
    eller
    www.akerblads.se/sa/site.asp

I slutet av juli drar vi utomlands igen ! Ska idag boka flyget till Lissabon och sen när vi är hemma från Kina boka in hyrbil och hotell utmed rutten som jag har lagt upp.
    2 nätter Lissabon
    2 nätter Evora
    2 nätter Coimbra
    4 nätter Estoril

Läste även artikeln om Noma i SvD. Mycket intressant och läsa om deras matmanifest.

Svar på tråden Bekännelser