• Miss Mohlin

Bröllop sommaren 2009..se hit!

Hej alla blivande brudar!

Jag ska gifta mig i Juli 2009 och har lite funderingar. Har ni som också ska gifta sig 2009 börjat planera? Jag tror vi kommer bjuda runt 90 pers. och ha en budget på runt 50-60 000. Är det en lämplig budget? Det som kommer bli gratis är: Bruduppsättning (känner en frisör), sminkning, manikyr, klänning, festlokal. Ge gärna bra tips på hur man kan dra ner kostnaderna lite. Spriten ska vi ta från Tyskland.

Ha de gott!!

/Maria

• Svar på tråden Bröllop sommaren 2009..se hit!
  • Bluebride

funderar själv på sommaren nästa år.min utstyrsel finns, då jag har ett inställt bröllop i bagaget

• stich

Här är en till som ska gifta sig 2009, 6 juni för att vara exakt.
    Vi ha bokat kyrka, festlokal och börjat köpa lite grejer mest för att sprida ut kostnaden lite. Vi kommer att bli runt 80 pers. Budget på runt 50-60000 kr.

• DanKat

Åå, va kul att hitta fler som ska gifta sig först nästa sommar! Det känns som att de flesta här inne ska gifta sig i år...
    Vi har börjat planera en hel del, men vi har faktiskt inte gjort upp någon budget än... Men det blir nog i veckan att vi börjar fundera på det.

Vi ska försöka fixa så mycket som möjligt själva, men frågan är om det blir så mycket billigare ändå jämfört med att köpa nytt... Är rädd att det inte blir någon jätteskillnad, dom som säljer hobbymaterial tar ofta rätt mycket betalt tycker jag, folk köper ju ändå Men vi tycker det är jätteroligt att fixa sakerna själva, och mycket mer personligt, så vi vill absolut göra det ändå! Vi resonerar också lite som Stich, att vi vill sprida ut kostnaderna så mycket som möjligt, så vi har börjat köpa en del redan nu som vi vet att vi vill ha.

Har funderat en del på det där med brudbukett, det skulle jag gärna vilja spara in på... Får kolla upp om det finns någon som skulle kunna hjälpa till med det...

Just ja, nu kom jag på ett tips där du kan spara! Vi har förmodligen tänkt göra så att vi ber några ungdomar vi känner vara serveringspersonal (haha, nu lät det kanske som att vi själva är mycket äldre än dom Men vi är ganska mycket ungdomar själva )

En annan sak som vi nog kommer försöka spara in på är bröllopsnatten. Vi lär INTE betala 3000kr för nån lyxsvit på nåt hotell... Min systers kompis och hennes man hyrde en stuga till deras bröllopsnatt och lät min syster dekorera den, så det blev jättemysigt! Då kunde hon ju matcha färgtema och fixa mycket mer personligt än vad de hade kunnat göra på ett hotell, och dessutom blev det förstås mycket billigare! (Brudparet fick inte veta hur hon skulle dekorera innan de kom dit, så det blev en överraskning )

Hmm, det var de tips jag kom på nu. Hör av mig igen om jag kommer på nåt mer Oj vad långt det blev förresten...

• MissieA

Här är en till

Gifter oss någon gång i augusti 2009, har inte börjat planera så mycket än men lite har vi pratat om hur vi vill ha det.

Blir 150-200 gäster
    Sprit från Tyskland
    Buffe mat
    Gifter oss i en mindre stad i närheten (allt är billigare där)
    Färgtema: Orange, champange och guld

Eftersom vi alla har gått om tid på oss til nästa sommar tror jag att det som gäller är att ringa runt och kolla var allt är billigare Vi ska åka till GeKås under sommaren/hösten och köpa ljus/dukar/servetter m.m.

• DanKat

Ååå, va smart att åka till GeKås!!! Jag och min pojkvän (har inte förlovat oss än) kommer förhoppningsvis tillbringa sommaren hos hans familj utanför Gbg (ja hoppas verkligen att ja får tag i nåt sommarjobb där!!!!!) och då är det ju inte alltför långt till GeKås!! (bor egentligen i Umeå så härifrån är det ju lite långt...)

En annan grej vi ha tänkt fixa i sommar är att vi ska göra varsin färganalys! Min pojkväns mamma och en av hans systrar har gjort det tidigare och vi är så sugna på att göra likadana (dom fick med sig värsta färgkartorna med "deras" färger, skulle ju va hur bra som helst att ha med sig i handväskan när man ska kolla ut grejer!!) Därför har vi inte riktigt bestämt vilka färger vi vill ha på bröllopet än... Vet att vi vill ha orange, fast inte den kraftigaste... ganska mild, lite svårt att förklara... Men vi vet inte vilka färger vi ska ha till. (bl.a. därför vi ska göra färganalysen, vi hoppas på att den orangefärgen åtminstone finns med på min färgkarta och sen tänker vi hitta ett par färger till som passar just oss) Hittade ett grymt fint tyg som vi bara var tvungna att köpa, som jag ska göra små gåvopåsar till gästerna av (har redan börjat, det kommer ta en HEL del tid! Kommer nog att bjuda runt 150 pers...) Har förresten en bild på en sån i mitt bildgalleri om ni vill kika

Vi satt faktiskt igår kväll och kom fram till ett datum! Det blir 11 juli! Måste bara höra med våra föräldrar så att det inte skulle råka vara precis samtidigt som nånting annat viktigt som dom vet om...

• Fåret och Kocken

Hej Hej! Ska också gifta oss nästa sommar 4 Juli närmare bestämt.
    Har planerat ganska mycket men inget är än så länge helt bestämt.

Kyrka är bestämt dock ej bokad.
    Vi ska ha buffé (Min m2b är kock så vi räknar med billig mat från hans restaurang)
    Festsal ej helt bestämd än...
    Gästlistan i stort sett klar.
    Vill egentligen titta på klänning men är rädd att jag hittar den perfekta och sen inte kan ha det nästa år...

• Fåret och Kocken

Ja just det spriten från Tyskland vi med =)

• Tessa P

Sommaren 2009 för mig också. Förutsatt att sambon friar i år som jag vill :)
    Väntar med att börja planera tills vi är förlovade men har börjat titta efter lokal där vi kan både vigas och ha fest. Verkar dock omöjligt att hitta ngt vettigt i sthlm men jag kämpar på!

Budget kommer nog tyvärr att vara väldigt låg, vi får se hur det blir...

• Jessyt

Här är en till som ska gifta sig sommaren 09, har ej bestämt datum men i juli blir det. har planerat en en del i huvudet, men inte bokat kyrka osv. Vi kommer ha ca 50-60 gäster med en budget på ca 70 000. Vi kommer oxå buffé som kommer bestå av lite svensk mat och lite libanenisk mat då min blivande är svensk och jag kommer utsprunligen från libanon. åhh,vad jag längtar, känns som e evighet kvar!!

• MissieA
    DanKat skrev 2008-02-13 07:59:56 följande:
    Ååå, va smart att åka till GeKås!!! Jag och min pojkvän (har inte förlovat oss än) kommer förhoppningsvis tillbringa sommaren hos hans familj utanför Gbg (ja hoppas verkligen att ja får tag i nåt sommarjobb där!!!!!) och då är det ju inte alltför långt till GeKås!! (bor egentligen i Umeå så härifrån är det ju lite långt...)En annan grej vi ha tänkt fixa i sommar är att vi ska göra varsin färganalys! Min pojkväns mamma och en av hans systrar har gjort det tidigare och vi är så sugna på att göra likadana (dom fick med sig värsta färgkartorna med "deras" färger, skulle ju va hur bra som helst att ha med sig i handväskan när man ska kolla ut grejer!!) Därför har vi inte riktigt bestämt vilka färger vi vill ha på bröllopet än... Vet att vi vill ha orange, fast inte den kraftigaste... ganska mild, lite svårt att förklara... Men vi vet inte vilka färger vi ska ha till. (bl.a. därför vi ska göra färganalysen, vi hoppas på att den orangefärgen åtminstone finns med på min färgkarta och sen tänker vi hitta ett par färger till som passar just oss) Hittade ett grymt fint tyg som vi bara var tvungna att köpa, som jag ska göra små gåvopåsar till gästerna av (har redan börjat, det kommer ta en HEL del tid! Kommer nog att bjuda runt 150 pers...) Har förresten en bild på en sån i mitt bildgalleri om ni vill kikaVi satt faktiskt igår kväll och kom fram till ett datum! Det blir 11 juli! Måste bara höra med våra föräldrar så att det inte skulle råka vara precis samtidigt som nånting annat viktigt som dom vet om...
    Vad kul att ni med är inne på oranget ( ljust som vii )

Vi ska ju med ha många gäster så vi kommer nog bolla mycket tankar med varandra hehe.. Bra att ni har valt en grundfärg och sen kollar vad som passar till den..
Svar på tråden Bröllop sommaren 2009..se hit!