• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • junilejon

Piggelin

Vad duktig Amanda är som klarade så många timmar i bilen...vi var med på Hovs Hallar i söndags...vi var där vid 13.00 tiden!!
    Vi bor ju 3 mil ifrån Båstad så vi är där ganska ofta...
    Synd att jag inte visste att ni skulle dit

• junilejon

MrsB...nu få dagisfröknarna ursäkta mig,men vad i helvete håller dem på med??? Förstå verkligen din frustration....

Victory,söt bild på lilla magen!! Ska med lägga in en bild på min sen...

• Telemarkgrrl

Jag hade helt missat att galleriet var uppdaterat. Vilken söt mage, Tinga! Men vad jobbigt med blodtrycket och att kanske bli sjukskriven redan nu.

Cicci, det brukar dyka upp billiga restplatser fram emot slutet av säsongen, hoppas att det gör det i år också. Jag har precis fått en massa foton från semstern som dom andra har tagit och är sjuk av längtan efter att åka igen!

• muggles

Tinga: huvudvärk låter ju inte bra hoppas att det stabiliserar sig!

Jag kanske är den enda som tycker att det inte är så fel att inkomstbepröva barnbidraget? För vår del behöver vi det inte för att få vår ekonomi att gå runt och eg vore det bättre att ge lite mer till de familjer som tjänar hälften av vad vi tjänar. Själv är jag inte född med silversked i mun och vet vad det vill säga att ha ont om pengar varje månad... Dessutom är väl alla andra bidrag inkomstbeprövade? Det är väl själva essensen av ett bidrag? Det är klart att det är gött att få en extra 1000-lapp i månaden och det vore väl tråkigt att bli av med den men eg är det lite konstigt att alla oavsett inkomst får det här bidraget - tycker jag. Då kunde väl alla få bostadsbidrag också oavsett hur mycket de har i inkomst? Möjligt att jag är en udda typ som tycker såhär...

Håller på och fixar med möhippan (tack Piggelin för coachning!) - märkligt att systern till bruden är totalt oengagerad tycker jag! Man blir ju lite smått irriterad faktiskt...

• Mrs  B

Cicci
    Bor granne med dagis så det är inte aktuellt att byta för vi har inte fler i byn och sen ska barnen gå i skola här så då blir det annars fel med kompisarna.
    Max började på ett annat dagis (6 månader) för det var fullt här på detta dagiset men de hade sina brister de också. Man kommer nog aldrig ifrån vissa saker. Men trist är det i alla fall....

Tinga(?) och jag med familjer kommer att finnas i Göteborg helgen då det är Göteborgsvarvet (16, 17, 18 maj).
    En tråddate kanske??????

Junilejon
    Ja, man kan verkligen undra vad fröknarna håller på med. Har funderat lite på det här nu i går och idag. Min teori:
    Två äldre fröknar (40-50 år) var hemma med alla sina barn hela tiden, två yngre fröknar (30-40 år)en med barn och en utan har lämnat syskonet på dagis. De är de två äldre fröknarna som jag nu har haft problem med, antagligen för att vi inte har samma åsikter om det här med att lämna syskonet på dagis.

Muggles
    Jag är splittrad i barnbidragsfrågan.
    Men vi skulle dock behöva mer i barnbidrag eftersom jag inte har tjänat så bra och inte heller kommer att tjäna så mycket i framtiden (utbildad lärare). Barn är ju som sagt inte billiga.....

• fru AM

Första inskolningsdagen:
    Livia verkar märka att något lurt är på G redan på vägen dit. Skriker i vagnen = något hon aldrig gör annars. Men ilskan går över när vi möts av två fröknar och två andra inskolningsbarn inne på avdelningen. Blir sig själv igen och går omkring med ett leende på läpparna, klappar sina nya små kompisar (och myser "Mmmm" samtidigt), försöker mata dem och fröknarna med diverse plastgrönsaker. En snabb timma senare blir vi utsläppta och hon somnar som klubbad i vagnen. Är det detta som kallas "en barnlek"?

• Mrs  B

fru AM
    Skönt att det har gått bra!!!

Vissa barn är så lätta att ha att göra med.
    Har jobbat som förskollärare i 2 år och har sett både bra och sämre inskolningar.
    Max älskar att vara på dagis och har alltid funnit sig tillrätta direkt. Skönt!!!!!

• Zozo

Hej hopp! Nu hr jag varit pa UL igen (en gang i manaden var det här ja); här ser allt bra ut sa här i 15e veckan förutom ett nagot förhöjt blodtryck och att jag lyckats ga upp tre kilo pa lika manga veckor utan att märka det. Brrrrr...

Muggles: Nej, jag haller mer och tycker det är vettigt att alla bidrag är inkomstprövade. Allvarligt, det är väl inte staten som ska sta för barnets ev framtida körkort??

• fru AM

Angående detta med inkomstprövning av barnbidrag. Tycker jag väl i och för sig är vettigt - MEN jag tycker att de i så fall måste komma på ett sätt att inkomtpröva regionsanpassat. Det är mycket dyrare att leva/bo i Stockholm (och andra storstäder) än på vischan i Lappland. Det borde s a s vara pengarna som blir kvar när boende och sådant livsnödvändigt är avdraget som räknas i "inkomstprövningen". Tycker jag. Tralala.

• Zozo

fru Am; nämen det gar väl inte! Det skulle ju heller inte vara rättvist. Visst det är kanske dyrare för vissa saker i Stockholm men andra saker är svarare att fa tag pa/ta sig till etc tex pa vischan i Lappland. Man har i regel högre lön i Stockholm än pa vischan i Lappland med för den delen. Boendet är ju ett val i sig. Eller?

Svar på tråden Barnkarusellen