Själv känner jag mig gladare och lugnare än jag gjort på ett par veckor efter dagens läkarbesök. För det första låg blodtrycket kvar på samma nivå som tidigare, och för det andra var läkaren en jättego' lugn kvinna, som kunde svara på alla mina varför- och hur-frågor på ett tillfredsställande sätt. Hon menade att eftersom jag inte var någon "lågtryckare" från början var det inte någon dramatisk höjning, och håller det sig bara så här är det helt OK.
Jag har dessutom blivit sjukskriven på halvtid, och det känns också väldigt bra. Nu kommer det att finnas tid både till passiv och aktiv vila, och samtidigt måste jag inte lägga ner alla sociala aktiviteter. När man väntar tvillingar rekommenderas man att vila åtminstone 3 h/dag, och om man då jobbar heltid hinner man i princip inget annat än att jobba och vila. Det om något är stressande för mig, som gillar att träffa folk och dessutom gärna vill hinna fixa lite här hemma. Maken gör förvisso det mesta, men det känns inte bra att lägga _allt_ på honom. Läkaren sade dessutom att det är viktigt att jag gör sådana saker som jag tycker är kul och mår bra av, så hon gav tummen upp till simning, promenader, yoga, läsa eller vad jag nu helst vill göra.
Nu hoppas jag att det får en positiv effekt på trycket, dels att jag får chansen att vila ordentligt och dels att jag känner att jag kan slappna av lite nu när trycket verkar ligga någorlunda stabilt, åtminstone för tillfället. Att jag har huvudvärk känns som ett billigt pris att betala om det inte blir värre än så här.
Tack för all gullig stöttning från er allihopa! Det är så himla skönt att kunna skriva av sig här i tråden, och mötas av positiva och uppmuntrande tillrop från er. Tack och kram på er!