• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • BrudSommar2006

Mrs B, så tråkigt! Vi står i kö till två dagmammor och två dagis, det är de fyra alternativ som finns i vårt område, sedan får man inte gångavstånd längre och de två som ligger på vår gata tom är de två dagmammorna så de är våra första val. Fast så har man tänkt att i fall att man inte kommer överens så är det ju lite knepigt, på ett större dagis kan man ju alltid prata med den fröken man kommer bäst överens med har vi tänkt. Men det verkar ju inte alltid hjälpa då. Tror inte att vi behöver oroa oss över att behöva välja dock, tror vi har tur om vi kommer in på ett av dem.

Iris är nio och en halv månad nu, tio månader den 5:e och vi ska på tiomånaderskontroll den 1:a april! Nu har jag satt ett par klossar i händerna på henne och kollat att hon slår ihop dem, pust! Haha! Fast hon blir mycket mera hämmmad när vi är ute bland folk, kryper inte så mycket på öppna förskolan utan sitter mest still och "pratar" heller inte lika mycket som hemma.

• Frejis

Mrs_B - vilket personal på din sons dagis! Visst kan man ha synpunkter, men de borde framföras på ett trevligare sätt.

Brudsommar - vad söt Iris är! Superfina krypbilder

MSW - bra besked, det måste kännas skönt!

Piggis - det låter som en skön men ändå aktiv helg. Härligt!

Telis & Vickan - välkomna hem! Vickan, vad var det för väder på Irland?

Lappis - det börjar närma sig äggplocket, jag håller mina tummar och tår redan nu. Onekligen en av de mest spännande tidpunkterna i processen.

Muggles - intressant artikel. Jag är intresserad av ämnet och har en del åsikter hur jag själv skulle vilja ha det och inte vilja ha det när/om det någon kommer så långt som till förlossning. Kan sammanfatta med att när doktorn på Sophiahemmet sade att det skulle bli kejsarsnitt för min del på grund av mina myom kände jag mig väldigt lättad över det Allvarligt talat så blir jag lite irriterad över de barbariska förlossningsmetoder som tycks tillämpas på vissa ställen, usch... brist på enkel vardagslogik är nästan värre. Tänker mig att det rimligen borde gå enklare att föda liggande om man får tillräckligt med smärtlindring.

Ett annat ämne som irriterade mig imorse var det geniala förslaget om inkomstprövat barnbidrag. Grrrr...
    *visst låter jag som en psm-kärring även om jag nyss har haft mens? Och så är det svinkallt i Stockholm *

• Frejis

Glömde Sweet och bråcket hoppas att du slipper operation, men jag undrar samtidigt om det skulle gå att operera typ nu om det var nödvändigt?

• BrudSommar2006

Frejis, kejsarsnitt, bra beslut!!! Om det blir aktuellt är jag frestad att försöka mig på det jag också. När var det ni hade första besöket nu igen? Inte långt kvar tills allt drar igång nu, måste bara hålla koll på när man ska börja hålla tummarna!

Lappis, det var väl bra att ni hyrt bil, förstår att ni inte vill åka tåg. Vägarna kanske är rena nu men man vet ju aldrig. Hoppas, hoppas att äggen blir bra nu!

• Frejis

Brudsommar - he he, det är ju bra att ha tagit alla stora beslut innan så slipper man fundera sen Vi ska till doktorn i Södertälje om ett par veckor, 7/4. Det ska bli intressant att höra vilka planer vi lägger upp då.

• Victory

Ett snabbt inhopp: Vill bara meddela att jag mår jättebra även om jag inte tittar in här så ofta numera. Magen växer och frodas, jag har gått upp lite väl mycket under påsken...

För den nyfikne finns en magbild i mitt galleri!

Hoppas allt är bra med er andra!

• Tinga

Victory - vad kul att se din mage! Du och jag ligger ju väldigt nära varandra i BF-datum, så det var spännande att se storleken på din mage i förhållande till min, med tanke på att jag bär på två.

• Mrs  B

Hej hej

Nu har jag sansat mig lite och håller på att baka VÅFFLOR till mig och Max.
    Det är ju Våffeldagen idag, det har ni väl inte glömt????

Pratade med mamma precis också och förklarade läget om dagis. Hon har jobbat som dagmamma i över 20 år (blev uppsagd när politikerna här i stan ville slopa alla dagmammor och bara satsa på dagis) så hon kan ju en hel del sen har jag ju själv också jobbat som förskollärare i 2 år så helt väck i det här är jag ju inte.

Mamma kom med en teori i alla fall. Många fröknar har den åsikten att man ska vara hemma med sina barn när syskonet kommer och inte lämna på dagis. Jag har en annan åsikt och kanske gör det att det skiter sig nu här mellan oss och fröknarna??????

• fru AM

Hej allihopa! Oj, vad mycket man skulle vilja kommentera men det är ju svårt att få med allt ...! Hopas på att Sweetans bråck håller sig på mattan, att Lappis ägg är lättplockade, att Max dagisfröknar skärper sig, att Tingas blodtryck håller sig på en ok nivå, att Vickans kompis inte föder barnet för tidigt ... och så vidare!

Och: fin mage Victory! Telis - låter som en superskön semester!

BS - såg att du ställde en fråga till mig för typ fjorton sidor sedan, som jag inte svarat på! 10månaderskontrollen avlöpte tämligen smärtfritt för Livia. Den genomfördes av BVC:s läkare och innefattade inget klossklappande eller dylikt. Han lyste henne lite i ögonen och tittade i halsen, vägde, mätte, frågade om hur rörlig hon var (då hade hon precis börjat krypa). Inga moln på himlen! Det verkar som om de haär kontrollerna går till lite hur som helst. Om några månader är det dags för 18månaderskontrollen - me då har BVC-sköterskan förvarnat om att Livia gärna ska kunna rita ett streck på ett papper och bygga et torn med tre klossar (verkar vara standard för 18 månader). Så jag är lugn.

Imorgon börjar lilla människan på dagis! Det är stort.

Kram till alla!

Svar på tråden Barnkarusellen