• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Zozo

Det beror pa vilken skanska som sagt. U later inte speciellt annorlunda i MIN skanska, men i Lundatrakten uttalas det ju nästan som "O" eller ännu värre "EO". Personligen har jag ju svarare för det rullande "r"et som jag ofta tycker later preteniöst *fniss* Tänk sa olika det kan bli.

Vi maste hoppa över namn med H i för det later urfanigt pa franska! 'arald 'åkan 'enrietta...

• Del av drömmen

Kastar mig in i detta namnsamtal. De är inte lätt med namn.

Men de är helt rätt - man kan inte välja vilka namn som helst om man bor i Skåne. De blir helt fel i uttalet.

Vi har en tjej som vi har gett namnet Jackie. När hon fick de så kollade vi o det var endast 88 st som hade de namnet i hela Sverige o de var nog inte alla som hade de ens som tilltals namn.

Kolla lite på utlänska namn listor på nätet, de är bara o googla lite.
    Tjejnamn: Molly, Nellie
    Killnamn: Zack, Zeb

• sweetstreet

Jag gillar Tim förresten.
    Och har en vän vars son heter Teo vilket jag tycker är fint.

Själv var en av mina favoriter (när jag fortfarande trodde på en kille) Tor.
    Tycker det är ascoolt och tillsammans med mitt eftgernamn (jo jag vill att barnet ska ha mitt namn... ) så skulle det blivit ett jättebra namn tycker jag själv.
    men mekane tyckte det skulle låta lite väl "manligt", så han sa att han tyckte synd om barnet, för om det skulle likna honom själv skulle han alltid tycka att namnet var en belastning som han inte kunde leva upp till. Hehe! Smal och spinkig med glasögon...

• sweetstreet

Eh, mekane vad är det????
    Maken ska det vara!!!!!

• sweetstreet

jackie var fint namn tycker jag.
    jag var även inne på jack ett tag (kille).

hehe Zozo,
    ja självklart beror det på vilken skånska man pratar. Makens är superfin tycker jag själv! Men en del av hans släkt pratar riktig "bonnskånska" och ursäkta igen.... men då låter det emsta inte sådär jättevackert faktiskt....

I viss skånska blir ju U även "y". Typ bussen blir byssen....

• Zozo

Trodde det var bilmecken eller nat som lade sig i

Tinga, varifran i Skane kommer du? Later inte som om vi har samma dialekt *fniss* fast jag har en helt sjuk dialekt som kommer av att jag flyttat runt sa mycket. (Klar nordvâstskanska i botten blandas med ex finlandssvensk mamma, langvarig vistelse i Smaland och Närke samt 10 ar i Paris.. )

• sweetstreet

Nä gott foklk nu måste jag rusa vidare!

Kul med namndiskussion!!!!!

kram på er och ha en rikigt skön dag!

Mugglan förresten,
    du är inte alls någon dålig mamma. Skuldkänslor eller ej.
    Haha, jag känner redan nu att jag troligen kommer bli heeeelt galen när jag itne får sova....
    Blir redan nu skitirriterad på Lipton när han väcker mig mitt i natten för att bita mig i tårna. Häromnatten sparkade jag till honom ordentligt då. Hm. Fick lite dålig samvete för det också...
    Men men, är det inte detta med skuldkänslor som är alla föräldrars lott...?!?!?
    Kram till dig iallafall! man HAR faktiskt rätt att tycka attt folk som stör en stup i kvarten ÄR jobbiga. även om de är ens egna barn!!!!!! man älskar dem ju inte mindre för det.

• Zozo

Nâe, men man kan ju inte ta hânsyn till alla dialekter.. Det blir ju URSVART da!

Zeb.. hihi.. far mig att tänka pa Familjen MacCahan (Hur f'n det nu stavas) Jag var kär i Zeb när jag var 4a pastar min familj.

• Lapinette

Vi har en Tim här på jobbet, ung piercad kille. Helt ok men inget namn jag tror vi väljer.

Det där med populära namn så är det ju så att vissa som är populära här får min make skrattattacker när han hör för honom är det stenåldersfigurer. Therese som är poppis bland tjejer i min ålder (typ 30-35 år) är för honom en gammal kärring. Så vad som är poppis i Sverige är det ju inte detsamma som i Frankrike....snacka om att valet blir begränsat.

Svar på tråden Barnkarusellen