• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Lapinette

Ser att det är dags för lite plus på tråden igen. Har ju inte haft något sen Zozo.

• Zozo

Izzie; det är absolut rätt beslut när de inte kan göra ngt ända. Jag behövde ju hjälp när maken blev akut inlagd och ick därför informera mamma. Pappa som var i England informerade vi dock inte förrän han kom hem; fanns ingen vits med att han skulle oroa sig innan.

• Vännerfan

Visst är det dags för plus! Gärna från t.ex. dig!

Har haft en jätterolig helg. Möhippan var helt otroligt rolig! Jag hade rejält ont i käkarna (skrattmusklerna) när jag vaknade morgonen efter. Har bara haft det en gång innan och det var efter min egen hippa. Det var dans till låten Fame i 80-talskläder och så beachvolley med instruktör i ett par timmar, middag på Trädgårn i ett eget rum där och sen lite lekar och tillgång till nattklubben. Kom i säng kvart i 2. Tur att jag har en sån snäll make som lät mig sova ut ordentligt efteråt. (Eller så bäddar han mjukt inför motsvarande svensexa på lördag...) Ammade mina dagliga 5-10 min på morgonen och sov sen vidare till kvart i 12. Som i gamla tider!! Det lustiga var att vi på hippan var ju alla runt 30 (eller över rättare sagt). Men på utestället var de verkligen inte gamla och alla hade 80-talskläder på sig!! Så vi hade varit mer inne om vi hade behållt de kläderna på istället för att försöka parta till oss. Ja jösses, det är mycket man inte har koll på nu för tiden...

Izzie,
    Tycker också ni tog rätt beslut gällande att inte berätta.
    Babysimmet har funkat jättebra för oss också. Han fick ju magsjuka efter att han varit där en gång, men det verkar hela Göteborg ha haft, så det vet jag inte om vi inte hade hade fått ändå. Han smygstartade vid 4 mån. Nu går vi inte längre, men det är nästan så jag halvt ångrar mig ibland, men det finns ju drop-in-sim.

• BrudSommar2006

Izzie, det enda jag funderade på om din moster är huruvida hon är kontaktbar? Dina föräldrar kanske skulle velat få chansen att prata med henne i telefon innan hon går bort? Annars tycker jag att ni fattade helt rätt beslut.

Iris sov jättebra i natt, jag fattar inte! Hon vaknade inte förrän halv tre då jag ammade och sedan sov hon till halv fem då maken fick henne att somna om och så ammade jag igen halv sex, sedan gick vi upp halv sju. Helt fantastiskt!

Mrs B, jag har ju ammat Iris en gång i timmen fram tills rätt nyligen så jag tycker ändå att det finns hopp för er!

Lapinette, jobbigt att ni måste åka till Uppsala en extra vända men skönt att det verkar vara på gång som det ska nu i alla fall!

• Tinga

Jag vet inte om jag är konstig, men såååå fantastiskt tycker jag inte att det är att göra UL. Alltså, det är jätteskönt att vårdpersonal kollar att allting är OK, rent medicinskt, och det är klart att det är kul att se barnen, men någon himlastormande upplevelse tycker jag inte att det är. Ser mycket mer fram emot att de kommer ut, så att man får lära känna dem på riktigt!

Tack förresten för alla grattis till fint UL!

Sweet & Lappis - såg också den där artikeln i tidningen imorse. De lär släppa på kraven lagom tills jag har hunnit föda, och det är grillsäsong. Oavsett vad man själv tycker och tänker tycker jag ändå att det känns skönt att ha medicinsk expertis i ryggen när man tar ett glas vin under amningsperiooden. Om inte annat kan det ju vara bra om andra hackar på en för att man dricker vin.

Mrs B - tack för boktipset! Jag har lånat en del böcker om tvillingar på biblioteket och den där tvillingklubben verkar ligga bakom de flesta, på gott och ont. Jag har varit inne på deras hemsida igen, efter att den första chocken lagt sig, och kunde läsa informationen med lite andra ögon, men jag tycker fortfarande att den är alldeles för negativ. Mitt BF-datum bekräftades förresten på ULet igår, så det som finns i listan stämmer.

Muggles - tack för länken med barnvagnstips! Känner mig helt snurrig i huvudet av all information som finns. I sådana lägen önskar man nästan att Sverige var kommunistiskt med planekonomi och att det bara fanns en enda barnvagnsmodell att "välja" på.

Izzie - vad tråkigt att höra om din moster. Tycker i alla fall att du och dina syskon fattade rätt beslut när det gäller att ge din mamma besked - eftersom hon ändå inte kan göra något för att förbättra situationen för din moster eller komma hem tidigare kan de hellre få njuta av de sista dagarna av sin semester. Det kommer ju tunga dagar när de kommer hem, när de kan behöva kraften från semestern. Att du åker dit och berättar personligen när de kommer hem kommer säkert din mamma att uppskatta mycket.

Vad bra också att du fått göra en bäckenmätning! (Vilket jag i och för sig tycker inte var mer än rätt, med tanke på att Matilda faktiskt fastnade under förlossningen.) Har du träffat någon Aurorabarnmorska också, eller?

• Tinga

Lappis - du har en given plats i nästa plusvåg!

• Tinga

BS - vad härligt med en bra natt! Nu har ju Iris bevisat att hon klarar sig med bara ett par amningar under natten, så förhoppningsvis kan det stärka dig mentalt när det gäller att stå på dig angående amning framöver.

• Tinga

Vänner - hihi; jag fnissade gott åt det där med era kläder! Det är inte lätt att hänga med i trenderna!

• MSW

Tinga: På sätt och vis kan jag förstå hur du menar, jag tyckte att det var jättehäftigt att vi fick tjuvkika på bebisen, men nu EFTERÅT så längtar jag mycket mer efter att få träffa den, och få reda på om det är en hon eller en han.. Så jag kanske känner likadant som du efter stora UL..

• Vännerfan

Tinga,
    Jag tyckte inte heller att ul var så jättespeciellt. För oss var det ju mer för att se om det var en eller två där inne.

Ja, visst var det lite komiskt med kläderna. Jag la ändå ner lite tid på att fundera ut vad jag skulle ha på mig på kvällen (snackade t.o.m. med Mugglan och en till om det också vilket jag aldrig brukar göra.). Men missade helt att jag skulle haft plasthalsband, stooooora örhängen och turkos top som åkte ner över ena axeln... När man redan haft de kläderna en gång, på det rätta 80-talet, känns det liksom som parodi att ha de en gång till... Det är nog bara att inse att man numera är för gammal för att nånsin vara helt inne igen! Och jag är inte ledsen för det.

Nu ska jag återvända till mina fotoalbum!

Svar på tråden Barnkarusellen