• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Zozo

En fanig fraga fran en nybörjare.... Nu har vi ju laaangt kvar men man vill ju gärna vara lite förutseende och planera ända (utan att för den skull springa iväg och köpa ngt) men hur vet man vad som behôvs i början (dvs när en bebis bestämmer sig för att komma till världen)??? Finns det ingen slags checklista som inför bröllopsplaneringen typ? Känner mig helt vilse bara vid tanken..

• muggles

Ang PSD och larm; jag har aldrig varit speciellt orolig för PSD faktiskt. Men klart att jag följde råden att ha Moa på rygg (och de andra råden också, ha svalt i rummet osv). Men det har aldrig verkat vara naturligt för henne att sova på rygg förrän nu när hon blev äldre. I början gick det bäst att få henne att sova om hon sov på sidan (vi vågade inte lägga henne på mage). Apropå kräkbarn så har jag läst att barn har en naturlig reflex att vända huvudet åt sidan om de kräks, så de kan inte kvävas av sina kräkningar. Men vad som är myt och vad som är sant vet jag inte...

• fru AM

Zozo: annars kryllar det av checklistor på Familjeliv ... Både inför förlossningen (t ex www.familjeliv.se/Forum-2-11/m8314260.html) och inför bebislivet (t ex www.familjeliv.se/Forum-3-44/m25904658.html).

Det är så KUL när man börjar boa och fixa och ställa iordning! Då blir det ännu mer på riktigt. En nästan sjuk känsla infinner sig - man ställer upp babysängen och kommer på att om x veckor ligger det nån där ...!

• Mrs  B

Tinga
    Grattis till det fina UL:et!!!!
    Vad kul det måste ha varit att se två stycken liva runt där inne!!! Härlig känsla antar jag.
    Läste föresten ett boktips i morgontidningen i morse och tänkte på er:
    Bok om vardagen som tvillingförälder.
    "Att få tvillingar är både dubbel glädje och dubbel utmaning, menar Svenska Tvillingklubbens Margareta Ölwe, som kommit ut med boken Tid för två-vardag med tvillingar (Gothia Förlag)."
    Boken handlar om att leva med tvillingar och beskriver det mesta som tvillingföräldraskapet för med sig. Allt från vikten av rutiner till matning, lek och syskon tas upp, liksom språkutveckling, självständighet, förskola och skolstarten. Dessutom råd och tips utifrån den senaste forskningen.

• BrudSommar2006

Jag är ju inte så sugen på att ha två Iris men annars tycker jag att det verkar jättemysigt med tvillingar, de två tvillingparen som vi umgås med på öppna förskolan varje vecka är så söta!

Liten, nej, hu, Iris som tonåring!!!! Då får man väl inte heller sova på nätterna men av andra anledningar...

AM, är ni sugna på en liten trea kanske?!

Nattson, trevlig resa om du hinner se det här innan ni åker! Hoppas att du får må fortsatt bra.

• BrudSommar2006

Förresten, nu är det ju två här i tråden som varit i början av graviditeten och inte mått bra i Thailand, känns som att jag tänker ta lärdom av det för eventuella framtida bruk!

• BrudSommar2006

MSW, påminn mig igen vilken vecka du är i, för mig slutade illamåendet efter vecka 18. Har du provat med Postafen från Apoteket? De var en total katastrof för mig visserligen och de där seabands gjorde varken från eller till men Lergigan comp var en stor succé! Se till att få det utskrivet om det inte blir bättre, ingen idé att gå runt och må illa när man inte behöver.

• BrudSommar2006

Lapinette, hur blir det nu med tidsplanen? Vad händer härnäst?

Svar på tråden Barnkarusellen